Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності - Кириченко O.A. - Глава 5. Міжнародне співробітництво в галузі охорони навколишнього середовища

Міжнародний поділ праці. Проблеми природокористування. Практика подвійних стандартів. Міжнародне співробітництво в галузі охорони довкілля. Регулювання екологічних відносин. Міжнародне екологічне право.

5.1. Міжнародний поділ праці і проблеми природокористування

Поділ праці як найважливіший фактор і умова підвищення ефективності господарської діяльності у процесі свого розвитку досяг найвищої форми - міжнародної. Об'єктивність цього процесу і відповідні тенденції підтверджуються тим, що сьогодні основні фактори міжнародних зв'язків, взаємодії, у т. ч. політичні угоди і домовленості, розглядаються як похідні від цього головного фактора.

Багато в чому зазначені тенденції зумовлені обставинами, що належать до проблем природокористування. Справа втому, що за теоретичного визнання безмежної кількості властивостей і якостей природних ресурсів та умов практичні рішення щодо їх використання обмежені часовим фактором формування і можливостей. Цей інтервал, в основному, вимірюється тривалістю життя поколінь людей, які приймають рішення у сфері природокористування. Крім того, різні рівні соціально-економічного розвитку, а також інституційного, науково-технічного, освітнього та організаційного устрою країн породжують і зумовлюють різні можливості щодо використання потенційних передумов ефективності поділу праці у сфері природокористування. Сучасний прояв цих факторів характеризується тим, що фактично народи країн, які мають значні природні

багатства, не лише не є їх господарями, а й навіть позбавлені можливості (в основному внаслідок посилення впливу названих факторів - похідних) реалізовувати свої права на розпорядження ними. Результатом цього є:

- нав'язування "брудних технологій" та їх розміщення в окремих країнах, регіонах як промислового, так і сільськогосподарського характеру (монокультура й інтенсифікація виробництва понад екологічну місткість);

- оголошення зони своїх економічних інтересів і прагнення їх реалізації всіма можливими формами, шляхами.

У підсумку спостерігається одержання додаткового ефекту (економічного і соціального) одними країнами та погіршення ситуації в інших країнах (навіть тих, які мають ці природні багатства).

В аналізі проблем природокористування в умовах міжнародного поділу праці необхідно враховувати низку об'єктивних обставин, факторів:

1. Реально діють і претендують на подальше зміцнення своїх позицій транснаціональні корпорації(ТНК), тобто відбулася транснаціоналізація ринкової системи господарювання. ТНК володіють приблизно третиною всіх виробничих фондів планети, виробляють більше 40 % загальнопланетарного продукту, контролюють більше як 90 % вивезення капіталу та на них припадає більше половини зовнішньоторговельного обороту.

2. Країни на планеті помітно поділилися на дві групи - ті, що швидко прогресують (де продуктивність праці вище відповідного середньосвітового показника), і країни, де продуктивність праці нижча за середньосвітову. Зазначимо, що при оцінці продуктивності праці ніяк не враховується наявність власних природних ресурсів, рівень технологій їх використання; оцінка здійснюється за кінцевим результатом, обумовленим правом розпорядження цими ресурсами. Саме тому економіка країн другої групи не може протистояти ТНК, підпадаючи у більшу залежність від них, дозволяючи розпоряджатися природними ресурсами. Концентрація капіталу у першій групі країн дає більші можливості для інвестицій у їх економіку, інфраструктуру, створюючи видимість більш ефективного виробництва і реально збільшуючи можливість підвищення життєвого рівня населення. Закон вартості у такому разі реалізується на користь країн, які одержують сировину і ресурси за низькими цінами; очевидно, що споживча вартість природних ресурсів згодом у великих масштабах реалізується на користь цих же країн. Більше того, їхня вигода збільшується ще й фактором дефіцитності ресурсів, що має тенденцію до зростання; при цьому Додатковий прибуток окуповує з лишком усі види допомоги, надані кредити і т. ін., оскільки сам факт можливості їх надання доводить, що ця вигода вже має місце для країн, які бажають їх надавати.

3. У підсумку спостерігається ефект "диявольського насоса", коли з країн другої групи викачуються ресурси (природні, людські), а у зворотному напрямку йдуть брудні технології (первинна обробка сировини) і відходи. У першій групі країн дедалі вищими темпами розвиваються наукомісткі, високоточні, високоіндустріальні та інформаційні технології, які створюють попит на наукові продукти та інтелект.

4. Бажання підтримати і надалі досягнуту перевагу в розвитку економіки першою групою країн неминуче зумовлене їх прагненням забезпечити стабільність ресурсної основи великим набором засобів, методів, у т. ч. силовими. У зв'язку з цим має місце небезпека трансформації концепції сталого розвитку, що поширилась після конференції в Ріо-де-Жанейро (1992 р.) у концепцію подальшого доступу і посилення права розпорядження ресурсами планети в інтересах ТНК, тобто країн першої групи.

Збереження і підтримка цього процесу факторами силового вирішення зазначених проблем (нарощування й удосконалення озброєння) є небезпечним і неефективним для населення планети в цілому; це також аморально, негуманно відносно населення країн другої групи. Збройні сили "з'їдають" величезні природні ресурси, у т. ч. територіальні, відволікаючи трудові ресурси, одночасно створюючи небезпеку проживання на власній території. Заохочення виробництва і продажу озброєння не можна виправдати нічим, оскільки нелогічний сам факт: вироблена зброя спрямована на знищення самого цінного на планеті - життя у всьому його різноманітті.

За наростаючого екологічного неблагополуччя в країні стає актуальною проблема впливу спільних підприємств на навколишнє середовище, оскільки багато зарубіжних фірм виявили інтерес до. участі у спільних підприємствах у таких екологічно небезпечних галузях, як хімічна, нафтохімічна, біотехнологічна. Зазначені виробництва є надзвичайно "екологомісткими", і у своїх країнах фірми, які мають хімічні виробництва, останнім часом відчувають певний дискомфорт внаслідок суворості й обов'язковості цих вимог. Зокрема, останні дослідження в Німеччині показали, що 45 % опитаних були різко налаштовані проти хімічної промисловості, а ще 50 % були стурбовані її розвитком. На початку 1990-х років для виконання суворих екологічних стандартів німецьким хімічним компаніям доводилося спрямовувати на охорону навколишнього середовища до 50 % капіталовкладень.

В економічно менш розвинутих країнах міжнародні монополії використовують практику подвійних стандартів: більш дорога і досконала з екологічного погляду технологія впроваджується на підприємствах у розвинутих країнах, а більш дешева і "брудна" - у країнах, що розвиваються. До чого це може призвести, демонструє приклад ум. Бхопал (Індія), де з вини американської хімічної корпорації "Юніон кар байд" у 1984 р. відбулася екологічна катастрофа, що забрала 3 тис. життів.

Масштаб економічної активності продовжує стабільно розширюватися, а простір, що перебуває під впливом такої активності, виходить як за географічні межі, так і за межі покоління (тоді як раніше проблеми навколишнього середовища були локальними у часі та просторі). Кожне покоління могло задовольняти свої потреби, не турбуючись про потреби інших поколінь.

Для вирішення проблем бідності, глобального потепління, озонового виснаження і втрати біологічної диверсифікованості необхідна міжнародна кооперація.

Міжнародна кооперація не є заздалегідь прийнятим рішенням. Глобальні проблеми охорони навколишнього середовища можуть впливати на різні країни. Так, у результаті потепління клімату і танення льодовиків країни, що знаходяться низько над рівнем моря, можуть опинитися під водою; країни з аридними землями можуть зазнати опустелювання, а країни з відносно рівним кліматом можуть одержати переваги.

Міжнародне співробітництво в галузі охорони навколишнього середовища зародилося на початку минулого століття. Першим масштабним багатостороннім природоохоронним заходом вважається конференція з питань міжнародної охорони природи, що відбулася у м. Берн у 1913 р. Сьогодні кількість міжнародних конвенцій та угод сягає не однієї сотні, а кількість двосторонніх конвенцій - декілька тисяч.

За характером співробітництва виокремлюють такі форми угод:

- двосторонні і багатосторонні;

- міждержавні і змішані;

- міжурядові і міжвідомчі;

- глобальні, регіональні, субрегіональні;

- ті, що охоплюють всі елементи природного середовища у комплексі, або ті, що стосуються окремих природних об'єктів;

- спрямовані (прямо чи непрямо) на охорону природи або пов'язані з певним видами діяльності;

- за участю лише окремої групи країн.

Оскільки регулювання екологічних відносин стало однією з актуальних проблем людства, то в її вирішенні бере участь переважна більшість міжнародних організацій. Частина з них була спеціально створена для цілей охорони навколишнього середовища, інші ж поступово включилися у природоохоронну діяльність та взяли на себе турботу про охорону довкілля.

Найбільшою міжнародною організацією у сфері вирішення природоохоронних завдань є Міжнародний союз охорони природи і природних ресурсів (МСОП), створений у 1948 р. Особливістю цієї організації є те, що її членами можуть бути як уряди країн, так і окремі державні органи, установи, громадські організації. МСОП підготував проекти міжнародних конвенцій про охорону водно-болотних угідь, про обмеження міжнародної торгівлі видами тварин і рослин, які перебувають під загрозою зникнення. Важливим результатом діяльності МСОП є створення Червоної книги МСОП, що започаткувало червоні книги взагалі.

Якісно новий етап співробітництва в галузі охорони навколишнього середовища пов'язаний із заснуванням ООН. Компетенція ООН базується на її цілях. Так, ст. 1 Статуту ООН вважає однією з цілей організації здійснення міжнародного співробітництва у вирішенні міжнародних проблем економічного, соціального, культурного і гуманітарного характеру, а також забезпечення поваги до прав людини. Цій меті відповідає й завдання охорони навколишнього середовища, оскільки воно має глобальний характер і потребує вирішення у загальнопланетарному масштабі, а також має чітко виражений загальнолюдський характер.

У 1972 р. у Стокгольмі відбулася конференція з питань навколишнього середовища, на якій було прийнято рішення про створення спеціалізованої організації "Програма ООН з навколишнього середовища" (ЮНЕП) із штаб-квартирою у м. Найробі (Кенія). З різних міжнародних організацій, діяльність яких спрямована на охорону довкілля й ефективне використання природних ресурсів, ЮНЕП вперше створила всесвітню систему моніторингу за станом і змінами біосфери.

У міжнародному співробітництві з охорони навколишнього середовища наша держава посідає одне з важливих місць. Будучи членом ООН, Україна є суверенною стороною 18 міжнародних угод з питань екології; вона є учасником 20 міжнародних конвенцій, а також понад десяти двосторонніх угод, виконуючи міжнародні зобов'язання щодо охорони навколишнього середовища. З 1981 р. Україна тричі обиралася до складу Ради керуючих ЮНЕП.

Таким чином, глобальні проблеми охорони навколишнього середовища, що виникають, є передумовою кооперації. Ступінь її впливу на різні країни різний, хоча є і певна єдина основа для кооперації (наприклад, неефективність багатьох сучасних видів економічної активності, що спричиняє перевитрачання ресурсів порівняно з тим, чого можна було б домогтися у поліпшеному навколишньому середовищі). Рух від неефективних заходів до заходів ефективних забезпечує виграш. Створення коаліцій країн, а також укладання угод між ними дасть змогу визначити частку прибутку країни. Рівень і форма деяких таких угод, звичайно, чітко не визначаються; істотна частина вартісної частки має стягуватися шляхом вибору відповідного інструмента з використанням ринкових відносин.

5.1. Міжнародний поділ праці і проблеми природокористування
5.2. Міжнародне екологічне право
Розділ II. ОРГАНІЗАЦІЙНІ ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Глава 6. Організаційна система управління зовнішньоекономічною діяльністю
6.1. Основні види зовнішньоекономічної діяльності
6.1.1. Міжнародна торгівля
6.1.2. Міжнародний лізинг
6.1.3. Використання активів із-за кордону
6.1.4. Контрактні форми зовнішньоекономічної діяльності
6.1.5. Міжнародні інвестиції
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru