Основні ознаки регіональної структури зовнішньої торгівлі України:
1. Україна проводить зовнішньоторговельні операції майже з 160 країнами.
2. Усі регіони України беруть участь у експорті-імпорті товарів, при цьому найбільша питома вага припадає на Дніпропетровську, Донецьку, Київську області.
3. Серед країн світу найголовнішими зовнішньоторговельними партнерами є Російська Федерація (РФ), ЄС, США. На них припадає приблизно 2/3 обсягу зовнішньої торгівлі України.
4. Україна посідає перше місце серед зовнішньоекономічних партнерів РФ, але стабільність взаємного співробітництва істотно звужується зростаючим від'ємним сальдо платіжного балансу України, зменшенням поставок енергоносіїв та інших товарів "критичного імпорту" Росії.
5. Співробітництво між ЄС та Україною здійснюється у рамках "Угоди про партнерство і співробітництво" (1992 р.). Позитивами розширення торгівлі з ЄС є ефект від скасування протекціоністських заходів щодо продукції сільського господарства, текстильної галузі, чорної металургії. Актуальним завданням торговельної політики є спрямування процесу експансії європейських компаній на український ринок на позитивний ефект, наприклад, у вигляді розповсюдження високих технологій.
6. Частка товарообігу України із США не перевищує 4% від загального. Україна перебуває на 68 місці серед приблизно 200 торговельних партнерів США. Розширення українського експорту до США наштовхується на нетарифну практику захисту цього ринку.
Основні ознаки товарної структури зовнішньої торгівлі України:
1) товарна структура зовнішньої торгівлі України охоплює понад 20 номенклатурних груп, серед яких домінують: недорогоцінні метали та вироби з них (45%), мінеральні продукти (10%), механічне обладнання, машини та механізми, електрообладнання та їх частини, пристрої для записування або відтворення зображення та звуку (9%), продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості (8%);
2) в експорті до РФ з України домінують продовольчі, сировинні товари, текстиль, продукція машинобудування. Україна імпортує сільськогосподарську сировину, мінеральні продукти, продукцію хімічної промисловості, каучук, шкіряні вироби й сировину, целюлозо-паперові вироби, текстиль, метали, обладнання, транспорт;
3) в українському експорті до ЄС домінують сировина й продовольство: чорні та кольорові метали, добрива, бавовна та волокно, масло й жири, хімічна продукція. З ЄС Україна імпортує продовольчі товари, машини та обладнання;
4) у структурі експорту з України до США зростає частка чавуну і скорочується частка сталі; експортуються нафта і нафтопродукти, бітумні суміші, озокерит. Український імпорт із США характеризується домінуванням ядерних реакторів, котлів, обладнання, їхніх складових та продовольчих товарів.
Загальними обмеженнями розвитку географічної (табл. 5.1) і товарної (табл. 5.2, 5.3) структур торговельної діяльності України є незавершеність структурних реформ на мікрорівні (відсутність потужних компаній у різних галузях економіки, здатних до ефективної міжнародної конкуренції). Перспективними напрямками торговельної діяльності України є розвиток наукомістких галузей, а саме: літакобудування, суднобудування, виробництва космічної техніки, машинобудування.
Світова економічна криза 2007-2010 рр. вплинула на динаміку географічної й товарної структури зовнішньої торгівлі України. Вітчизняні товаровиробники почали інтенсивніше опановувати ринки Близького Сходу, Китаю, Індії, Єгипту. В українському експорті зменшилася частка сировинних матеріалів, зросла частка машинно-технічної продукції, збільшилися відносні показники імпорту нафти і природного газу.
Таблиця 5.1
Географічна структура зовнішньої торгівлі України товарами у 2009 р.*
Країни | Експорт | Імпорт | Сальдо | ||
тис.дол. США | % до 2008 р. | тис.дол. США | % до 2008 р. | ||
Усього | 39702883,3 | 59,3 | 45435559 | 53,1 | -5732675,9 |
Країни СНД | 13473894,8 | 58,2 | 19692666 | 59 | -6218771,3 |
Європа | 10269594,2 | 52 | 16233790 | 53,3 | -5964196,2 |
Азія | 12131818,3 | 76,4 | 6540952 | 42,2 | 5590867 |
Африка | 2628600,7 | 67,4 | 617592,6 | 39,6 | 2011008 |
Америка | 1124437 | 27,1 | 2197967 | 52,5 | -1073530,1 |
у тому числі | |||||
Сполучені Штати Америки | 250634,2 | 12,9 | 1286301 | 45,8 | -1035666,5 |
Австралія і Океанія | 21607,2 | 33,8 | 149420,8 | 34,6 | -127813,5 |
Таблиця 5.2
Товарна структура зовнішньої торгівлі України товарами у 2009 р.*
Товари | Експорт | Імпорт | ||||
тис.дол. США | % до 2008 р. | % до загального обсягу | тис.дол. США | % до 2008 р. | % до загального обсягу | |
Усього | 39702883 | 59,3 | 100 | 45435559 | 53,1 | 100 |
Живі тварини;продукти тваринного походження | 595966,8 | 76,1 | 1,5 | 1267557 | 74,5 | 2,8 |
Продукти рослинного походження | 5034894 | 90,3 | 12,7 | 1259949 | 86,2 | 2,8 |
Жири та олії тваринного або рослинного походження | 1796024 | 92,3 | 4,5 | 374265,8 | 61,1 | 0,8 |
Продовження табл. 5.2
Готові харчові продукти | 2088052 | 82,9 | 5,3 | 2034278 | 75,9 | 4,5 |
Мінеральні продукти | 3900091 | 55,4 | 9,8 | 15695086 | 61,7 | 34,5 |
Продукція хімічної та пов'язаних з нею галузей промисловості | 2515152 | 49,9 | 6,3 | 5319269 | 76,4 | 11,7 |
Полімерні матеріали, пластмаси та каучук | 563318,2 | 56,5 | 1,4 | 2663829 | 59,5 | 5,9 |
Шкіряна і хутряна сировина та вироби з них | 178095 | 49,5 | 0,4 | 124198,4 | 53,4 | 0,3 |
Деревина і вироби з деревини | 669962,2 | 83,6 | 1,7 | 281220,9 | 51,5 | 0,6 |
Маса з деревини або інших волокнистих целюлозних матеріалів | 806971,6 | 92,3 | 2 | 1373332 | 74,8 | 3 |
Текстиль та вироби з текстилю | 712946,6 | 72,4 | 1,8 | 1416921 | 67,5 | 3,1 |
Взуття, головні убори, парасольки | 144513,5 | 81,1 | 0,4 | 286487,8 | 53,9 | 0,6 |
Вироби з каменю, гіпсу, цементу, кераміки, скла | 285233,9 | 62,7 | 0,7 | 635227,3 | 49,8 | 1,4 |
Дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, дорогоцінні метали та вироби з них | 84195,2 | 57,3 | 0,2 | 159747,6 | 15,5 | 0,4 |
Недорогоцінні метали та вироби з них | 12816758 | 46,4 | 32,3 | 2676559 | 41,9 | 5,9 |
Механічне обладнання; машини та механізми, електрообладнання та їх частини; пристрої для записування або відтворення зображення і звуку | 5014319 | 79,1 | 12,6 | 6257044 | 46,8 | 13,8 |
Продовження табл. 5.2
Транспортні засоби та шляхове обладнання | 1596433 | 36,9 | 4 | 2163830 | 17,9 | 4,8 |
Прилади і апарати оптичні, для фотографування або кінематографїї;апарати медико-хірургічні; годинники;музичні інструменти | 278710,6 | 114,8 | 0,7 | 670774,2 | 54,9 | 1,5 |
Різні товари і вироби | 310600,6 | 70,8 | 0,8 | 500103,7 | 49,5 | 1,1 |
Вироби мистецтва | 689,6 | 95,3 | 0 | 994,9 | 24,2 | 0 |
Товари, придбані в портах | 35799,9 | 60,2 | 0,1 | 186128,8 | 36,1 | 0,4 |
Різне | 274156,3 | 112,9 | 0,7 | 88757,3 | 250,4 | 0,2 |
*За даними Держкомстату України
Таблиця 5.3
Географічна структура світового експорту та імпорту за регіонами, 2009 р.*
Регіони | Експорт | Імпорт | ||||||
величина, млрд. дол. | у відсотках до попереднього року | величина, млрд. дол. | у відсотках до попереднього року | |||||
2007 | 2008 | 2009 | 2007 | 2008 | 2009 | |||
Світ у цілому | 12147 | 16 | 15 | -23 | 12385 | 15 | 16 | -24 |
Північна Америка: | 1602 | 11 | 11 | -21 | 2177 | 6 | 8 | -25 |
США | 1057 | 12 | 12 | -18 | 1604 | 5 | 7 | -26 |
Канада | 316 | 8 | 9 | -31 | 330 | 9 | 7 | -21 |
Мексика | 230 | 9 | 7 | -21 | 242 | 10 | 10 | -24 |
Південна та Цент ральна Америка | 461 | 14 | 21 | -24 | 444 | 25 | 30 | -25 |
Європа | 4995 | 16 | 11 | -23 | 5142 | 16 | 12 | -25 |
у тому числі ЄС | 4567 | 16 | 11 | -23 | 4714 | 16 | 12 | -25 |
Продовження табл. 5.3
СНД | 452 | 21 | 35 | -36 | 332 | 35 | 32 | -33 |
Африка | 379 | 18 | 28 | -32 | 400 | 23 | 27 | -16 |
Середній Схід | 691 | 16 | 33 | -33 | 493 | 25 | 28 | -18 |
Азія | 3566 | 16 | 15 | -18 | 3397 | 15 | 21 | -21 |
у тому числі: | ||||||||
Китай | 1202 | 26 | 17 | -16 | 1006 | 21 | 18 | -11 |
Японія | 581 | 10 | 9 | -26 | 551 | 7 | 23 | -28 |
Індія | 155 | 23 | 30 | -20 | 244 | 29 | 40 | -24 |
Основні терміни і поняття
Світовий ринок, внутрішній ринок, національний ринок, основи світового ринку, структура світового ринку, об'єкти світового ринку, суб'єкти світового ринку, сегменти світового ринку, інфраструктура світового ринку, тенденції розвитку світового ринку, міжнародна торгівля, види міжнародної торгівлі, форми міжнародної торгівлі, показник зовнішньоторговельної квоти, показник умов торгівлі, торгівля зібраним й розібраним обладнанням, комплектна торгівля, внутрішньокорпоративна торгівля, операції на міжнародних товарних біржах, зустрічна торгівля, бартерні операції, зустрічні закупівлі, компенсаційні угоди, офсетні операції.
6.1. Сутність міжнародного науково-технологічного обміну та його форми
6.2. Основні форми і канали передачі технологій
6.3. Види та особливості торгівлі інжиніринговими послугами
ТЕМА 7. МІЖНАРОДНА ТОРГОВА ПОЛІТИКА
7.1. Торгова політика: сутність, напрямки, інструменти
7.2. Тарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Мито, його види та функції
7.3. Нетарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності
7.4. Ліцензування, види ліцензій. Квотування, види квот
7.5. Демпінг. Види демпінгу. Експортні субсидії