Рівновага споживача — це оптимальний набір товарів, що максимізус корисність при певному обмеженому рівні бюджету (доходу) споживача. Така рівновага передбачає: як тільки споживач отримує даний набір товарів — у нього зникає стимул замінювати цей набір на інший.
Якщо споживач не заощаджує частину своїх доходів, не бере та не дає в борг, то бюджет споживача можна виразити через його витрати:
/ = РЛА + РВВ + ... + РХХ, (2.2)
де І — бюджет споживача;
А, В,... X — споживчі товари; РА, Рв, ... Рх — ціни відповідних товарів.
Рівність 2.2 називають бюджетним обмеженням.
Загальна умова рівноваги споживача означає, що споживач розподіляє свій бюджет (дохід) на всі товари таким чином, щоб урівняти граничну корисність, що припадає на одну грошову одиницю, яка витрачається на кожний товар, тобто для всіх реально спожитих товарів А, В, С,... виконується рівність:
МиА/РА = Мин/Рв=Мис/Рс = ... = Я, (2.3)
а для всіх неспожитих товарів Y, Z, ... виконуються нерівності:
MUy/Py<X, MUz/Px < А,... (2.4)
де MUA, MUB, MUC, MUY, MUZ — граничні корисності товарів А, В,
С, Y, Z;
РА, Р„, Рс, PY, Pz — ціни товарів А, В, С, Y, Z;
А, — деяка величина, що характеризує граничну корисність грошей. Припустимо, що MUA / РА > MUB / Рв, наприклад, MUA = 40 ютилів за 1 кг, РА = 2 грн/кг, MUB = 50 ютилів за 1 кг, Рв = 4 грн/кг, тому:
MVа/Ра = 40/2> 50/4 = Мов/Рв (2.5)
Очевидно, що при цьому покупець не досягає максимуму задоволення. Він може скоротити споживання товару В на 1 кг, втративши 50 ютилів. Але на зекономлені 4 грн. можна купити 2 кг товару А, що дасть додатково приблизно 80 ютилів (приблизно, тому що другий кілограм товару А може принести меншу корисність, наприклад, 39, а не 40 ютилів). Чистий виграш становитиме приблизно 80 - 50 = 30 ютилів. Із зменшенням споживання товару В збільшується його гранична корисність і, навпаки, із збільшенням споживання товару А зменшується його гранична корисність. Тому різниця між MUA/ РА і MUB/ Р„ буде зменшуватися. Перерозподіл витрат буде тривати до тих пір, поки відношення граничної корисності до ціни для кожного, реально спожитого товару не стане однаковим:
MUa/Рл = MUb/Pb = MUc/Pc. (2.6)
Споживач, який максимізує свою корисність, купуватиме товари таким чином, щоб їх граничні корисності у розрахунку на грошову одиницю ціни були рівні. Цей підхід називається еквімаржи-нальним принципом.
Відношення Мил/Рл показує приріст загальної корисності в результаті збільшення витрат на товар А на 1 грн. Кожне відношення із рівності (2.3) можна вважати граничною корисністю грошей (точніше, 1 гривні). Величина X показує, на скільки ютилів збільшується загальна корисність при збільшенні доходу споживача на 1 грн.
Нерівності (2.4) показують, що, якщо вже перша гривня, витрачена на придбання товару Z, приносить споживачу недостатньо ви-
соку корисність, то він взагалі відмовляється від споживання цього товару.
Рівність (2.3) показує, що у стані рівновагій (максимум корисності при заданих смаках споживача, цінах та доходах) корисність, отримана від останньої грошової одиниці, витраченої на придбання будь-якого товару, однакова незалежно від того, на який товар вона витрачена. Це положення отримало назву другого закону Госсена,
З формули (2.3) також випливає, що ціна обернено пропорційно впливає на обсяг попиту на певний товар. Дійсно, із збільшенням ціни на товар А зменшується перше відношення рівності (2.3), щоб встановити втрачену рівність та максимізувати загальну корисність, споживачеві необхідно зменшувати споживання товару А. Отже, із збільшенням ціни на певний товар зменшується попит на нього.
Рівність (2.6) можна трансформувати в:
Мил/Мив = Рл/Рв. (2.7)
Рівність (2.7) називають рівнянням рівноваги з карди-налістських позицій.
3.1. Вибір споживача з ординалістських позицій
3.2. Криві байдужості, їх властивості
3.3. Бюджетні обмеження і можливості споживача
3.4. Рівновага споживача
3.5. Рівняння рівноваги: ординалістський підхід
Тема 4. Аналіз поведінки споживача
4.1. Реакція споживача на зміну його доходу
4.2. Реакція споживача на зміну цін товарів
4.3. Ефект заміщення та ефект доходу