Мікроекономіка - Лісовий A.B. - 4. РИНКИ ФАКТОРІВ ВИРОБНИЦТВА

Тема 13. Утворення похідного попиту

Згадайте загальну схему кругообігу товарів і грошей (див. тему 1, рис. 1.1). Згідно з цією схемою підприємства і домогосподарства на ринку зустрічаються двічі: на ринку ресурсів домогосподарства є продавцями, а підприємства — покупцями; на ринку кінцевих товарів і послуг — навпаки. Отже, ці два ринки тісно пов язані між собою. Адже для підприємства ціни ресурсів визначають рівень виробничих витрат, обсяг виробництва товарів та його прибуток. А для домогосподарства ціна на ресурси визначає його грошові доходи та споживчий вибір. Співвідношення цін на різноманітні ресурси формує структуру споживання та структуру доходів.

Тому завдання даної теми: дослідити ті фактори, що впливають на попит на економічні ресурси.

13.1. Похідний попит за досконалої конкуренції

Ресурси задовольняють потреби виробника не безпосередньо, а опосередковано: виробник не купуватиме працю чи капітал, якщо вони не можуть бути використані продуктивно. Тому попит на будь-який ресурс залежить від продуктивності ресурсу при створенні товару.

У той же час, попит навіть на найпродуктивніший і найунівер-сальніший ресурс буде близький до нуля, якщо товар, виготовлений з нього, не матиме збуту. Отже, попит на певний ресурс залежить також від попиту та ціни на виготовлений з нього товар, що реалізується на ринку кінцевих продуктів. Не тому дороге вино "Мускат червоний білого каменя", що дорогий виноград, з якого воно виготовлене, а навпаки: виноградники, що ростуть в унікальній щодо кліматичних

умов долині біля села Білокам'янка в Криму, дорогі тому, що з них виготовляють це вино.

Таким чином, попит на ресурси с похідним попитом, тобто таким, що залежить від попиту на товари, що виробляються з їх допомогою.

Проаналізуємо ситуацію, коли виробник купує ресурси та продає продукт на конкурентному ринку.

Як відомо, в короткостроковому періоді діє закон спадної граничної продуктивності змінного фактора, тобто, починаючи з певного моменту, кожна нова додаткова одиниця змінного фактора призводить до меншого приросту продукту, ніж попередня (табл. 13.1)'.

Таблиця 13.1

Граничний продукт змінного фактора в грошовому вираженні на конкурентному ринку (праця — змінний фактор, капітал — постійний)

L, чол.

ТР, шт.

МР, шт.

Р, грн.

TR, грн.

MRP, грн.

0

0

4

0

_

1

10

10

4

40

40

2

19

9

4

76

36

3

27

8

4

108

32

4

34

7

4

136

28

5

40

6

4

160

24

6

45

5

4

180

20

7

49

4

4

196

16

00

52

3

4

208

12

9

54

2

4

216

8

10

55

1

4

220

4

Граничний продукт у грошовому вираженні (MRP) — це продукт загальної виручки внаслідок використання кожної додаткової одиниці змінного фактора виробництва:

MRP = ATR/AL.

Граничні витрати на ресурси (MRC) — це величина, на яку зростають сукупні витрати при збільшенні залучених ресурсів на олинишо:

MRC = ATC/AL.

Щоб максимізувати прибуток, фірма повинна використовувати додаткові одиниці будь-якого виду ресурсів до тих пір, поки кожна наступна одиниця дає приріст валової виручки фірми більший ніж приріст її сукупних витрат. Межею діяльності залучення додаткових ресурсів буде точка, в якій врівноважуються граничний продукт у грошовому вираженні та граничні витрати на ресурс:

MRP = MRC.

Оскільки виробник купує ресурси на конкурентному ринку, то ціни на них залишатимуться незмінними і не залежатимуть від кількості залучених ресурсів. Щодо ресурсу праці, то граничні витрати на ресурс будуть дорівнювати заробітної платі (W), тоді:

MRP = W.

Наприклад, якщо зарплата становить 20 грн., то для ситуації, що наведена в табл. 13.1, доцільно залучати 6 працівників, оскільки сьомий працівник коштуватиме виробникові 20 грн., а приріст валової виручки буде лише 16 грн.

Для моделі конкурентного ринку ресурсів крива попиту на певний ресурс збігатиметься з кривою граничного продукту у грошовому вираженні (рис. 13.1).

Фактори, що впливають на обсяги залучення ресурсів до

виробничої діяльності:

1) рівень зарплати, який склався на ринку праці. Його зміна перемістить лінію W, вгору або вниз, що змінить точку її перетину з кривою MRP;

2) зміна цін на продукт, тоді переміститься сама крива MRP;

3) зміна продуктивної

праці.

Тема 13. Утворення похідного попиту
13.1. Похідний попит за досконалої конкуренції
13.2. Вплив недосконалої конкуренції на похідний попит
13.3. Зміни попиту на ресурси. Еластичність похідного попиту
13.4. Оптимальне співвідношення ресурсів
Тема 14. Ринок праці
14.1. Попит на працю в умовах досконало конкурентного ринку ресурсів
14.2. Ринкова пропозиція праці на досконало конкурентному ринку
14.3. Ринок праці з недосконалою конкуренцією
Тема 15. Ринок капіталу і землі
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru