Національна економіка: регіональний та муніципальний рівень - Круш П.В. - 6. Формування системи місцевого самоврядування в незалежній Україні

Оскільки за радянських часів інститут місцевого самоврядування був фактично зруйнований, формування системи муніципального управління, відповідної до демократичного і світського статусу України, стало однією з важливих проблем державного будівництва.

Треба відзначити, що світова практика формування інституту місцевого самоврядування не дає однозначної відповіді на ці питання. Країни світу практикують різні системи організації влади на місцях. По-перше, вони різняться ступенем присутності і межами компетенції виборних і державних виконавчих органів.

Англо-американська (англосаксонська) система - на всіх субнаціональних рівнях управління функціонують органи місцевого самоврядування, а місцеві органи державної влади загальної компетенції не створюються (США, Велика Британія, Канада, Австралія).

Континентальна (романо-германська) або європейська система - будується на поєднанні місцевого самоврядування і державного управління і має два різновиди:

o на всіх субнаціональних рівнях, крім низового, одночасно існують вибрані органи територіальної громади і державні органи, які здійснюють нагляд над діяльністю органів місцевого самоврядування. На низовому рівні існують виключно органи місцевого самоврядування (Франція, Італія);

o на низовому рівні - тільки органи місцевого самоврядування, а в "штучних" АТО - призначені державні адміністрації. Можливий варіант, коли на низовому рівні діють представницькі органи, а на рівні "штучних" АТО - органи представництва інтересів низових громад (Польща, Болгарія, Туреччина, Фінляндія, Ірак).

Іберійська (латиноамериканська) система - управління на всіх рівнях здійснюють обрані населенням представницькі органи місцевого самоврядування, а відповідні головні посадові особи (мери, префекти) одночасно затверджуються центральними органами державної влади як представники державної влади в АТО.

Радянська система - ради всіх рівнів є органами державної влади на території. Система рад характеризується ієрархічною підлеглістю всіх елементів і відсутністю самостійних місцевих органів.

По-друге, в різних країнах успішно функціонують різні процедури формування місцевих органів влади, держави по-різному підходять до визначення меж їхньої компетенції і відповідальності.

У законодавчому і реалізаційному плані Україні необхідно пройти відстань, яка відділяє місто радянське від міста європейського. Принципи, на яких будується радянське і європейське місто, подані в табл. 6. Успіх у будь-якому окремо взятому показнику - без зміни базових принципів - не зробить місто європейським.

Таблиця 6

БАЗОВІ ПРИНЦИПИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Європейське місто

Радянське місто

1. Опора на жителів міста. Місто є наслідком відповідального відношення людей до суспільного мешкання; городяни - наріжний камінь європейського міста.

2. Основною одиницею є міська спільнота. В ній визрівають і через них пред'являються інтереси городян.

3. Міста є місцем неминучих конфліктів інтересів, прояву конкуренції і партнерства. В цьому полягає життя і умови розвитку міста. Сила європейського міста в тому, що в ньому відпрацьований ефективний механізм вирішення цих конфліктів - міське право і міська політика.

4. Принцип розподілу повноважень і відповідальності знизу догори. Вищий рівень підключається до вирішення проблеми тоді, коли її неможливо вирішити на нижчому рівні

1. Містом керує центральна влада і її місцеві представництва.

2. Основними містоутворюючими одиницями виступають виробничі колективи.

3. Міські конфлікти і боротьба ідеологічних інтересів жорстко придушувалась державним апаратом.

4. Легітимними є тільки інтереси керівної партії і держави під гаслом "Інтереси партії - інтереси народу".

5. Інструментом управління є адміністративні норми.

6. Повноваження розподіляються згори донизу

Розділ 3. Правові основи управління адміністративно-територіальними утвореннями в Україні
3.1. Конституційно-правові основи формування місцевої влади в україні
1. Історія формування системи управління територіальними утвореннями в Україні
2. Розмежування функцій і повноважень між державними органами регіонального управління та органами місцевого самоврядування
3. Формування системи регіонального управління в різних країнах
3.2. Місцеві державні адміністрації: їх структура, порядок формування і роботи
1. Структура органів регіонального управління
2. Посадові особи місцевих державних адміністрацій
3. Організація і порядок роботи місцевих державних адміністрацій
3.3. Діяльність місцевих державних адміністрацій
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru