Потенціал і розвиток підприємства - Бачевський Б.Є. - Частковий потенціал технології виготовлення продукції.

Звичайно, потенціал конструкції продукції виробничого призначення оцінюють робітники відділу головного конструктора у технічних одиницях виміру, таких як потужність, продуктивність, споживання енергії, у цілях вдосконалення виробу. У легкій промисловості дизайнери більш уваги приділяють зовнішньому вигляду, зручності, довговічності виробу. В практичній діяльності розробники звичайно розраховують очікуваний економічний ефект лише щоб довести доцільність зміни виробу або його конструкції, якості, вигляду, оскільки вони потягнуть за собою зміни технології, та додаткові витрати. Досить рідко виконується оцінка результатів вдосконалення виробу у сфері його експлуатації (за винятком автомобільної промисловості), і майже ніколи результати такої оцінки не відображуються у ціні виробу за якимсь сталим алгоритмом розрахунку.

Потенціал конструкції у виробника може виражатися у конкретних одиницях, таких як трудомісткість, матеріалоємність, технологічність, але у споживача така оцінка часом майже неможлива. Так, наприклад, розширення технічних можливостей верстату може оцінити лише той покупець, якому таке розширення потрібно на сугубо індивідуальному робочому місці, частіше за все одиничного типу виробництва. А таке покращення виробу, як вдосконалення зовнішнього вигляду, наприклад, взуття, взагалі вкрай важко визначити у вартісній оцінці, тим більш, що мода дуже мінлива й має тенденцію повертатися у стилі "ретро". Тим не менш, така оцінка вкрай потрібна у ціноутворенні. Для розрахунку результатів,;що виражаються в підвищенні продуктивності машини або в зниженні видатків на електроенергію, особливих методик не потрібно. Що ж стосується розширення технічних можливостей конструкції, то тут найпростіше використати метод аналогів, а найточніше — вивчити умови експлуатації виробу у всіх сферах його експлуатації, що доцільно лише в умовах масового виробництва даної продукції.

Необхідно відзначити, що продукція і її потенціал визначаються неоднозначно, оскільки можна виділити ринковий потенціал продукції, що дозволяє їй займати певний сегмент ринку, або ж потенціал технічний, що укладається в тім, що дана продукція може, наприклад, мати або не мати потенціал розвитку. Так, наприклад, лампова радіоапаратура вичерпала себе в напрямку мініатюризації. Подальше зменшення розмірів радіо апаратури стало можливим з розширенням використання напівпровідників, створенням мікросхем, мікропроцесорів. З іншого боку цс обмеження потенціалу технічного (відсутність потенціалу подальшого розвитку) миттєво відобразилися зменшенням розміру сегменту ринку, який займали лампові електронні прибори.

Частковий потенціал технології виготовлення продукції.

Потенціал технологій, застосованих на підприємстві, звичайно, залежить від загального рівня розвитку науково-технічної бази промисловості країни. Навіть коли технологія та обладнання, що його забезпечує, придбані за кордоном, їх треба прилаштовувати до місцевих умов. За кожним типом виробництва стоїть відповідна технологія. Масштаб виробництва теж впливає і на технологію і на обладнання. Масове виробництво використовує високопродуктивні, але жорсткі роторні лінії. Серійне виробництво потребує іншого підходу. Асортиментні здвиги у складі номенклатурних груп продукції вимагають підвищення гнучкості технології, як от у автомобільній промисловості Японії, де одна лінія з виробництва кузовів легко перелаштовується на різні моделі. Одиничне виробництво побудоване не за предметним, а за технологічним принципом, коли виробництво орієнтується не на виріб, а на вид обробки, тому обладнання — універсальне і згруповано у ланки токарної, фрезерної обробки та інше. У такому виробництві номенклатура й асортимент постійно змінюється, знаходячись у межах певного діапазону за кожним видом обробки, що може забезпечити обладнання.

Потенціал технологій у першу чергу вимірюється обсягом операцій за вказаним діапазоном. Важливою умовою при формуванні або реформуванні потенціалу технології є його внутрішня структура. Технологія повинна мати потенціал розвитку. Тупикові напрями розвитку технології спроможні привести до кризи, коли потенціал розвитку вичерпано, і потрібно переходити до іншого рівня, формуючи новий і зовсім інший носій виробничого потенціалу. При цьому потрібно додержуватись певних пропорцій, розподіляючи кошти між забезпеченням існуючого потенціалу технології та новими розробками, що забезпечують формування потенціалу розвитку. Найбільш актуальною ця проблема є для мілко-серійного та одиничного виробництва, де, як правило, використовуються не всі можливості існуючої технології (не задіяний потенціал), і в багатьох випадках технологія може бути вдосконалена, маючи свій потенціал розвитку.

Необхідно відзначити, що технічні характеристики потенціалу технології дуже різноманітні. Технологія може вдосконалюватися в напрямку зниження собівартості, зменшення витрат енергоносіїв, економії цінних матеріалів, підвищенні рівня автоматизації та інше.

Частковий потенціал парку обладнання на стадії формування або реформування.
Питання до самоконтролю
РОЗДІЛ 3. ОЦІНКА ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
3.1. Потенціал конкурентоспроможності підприємства
Критеріальні методи
Експертні методи
Графічні методи
Математичні методи
Методи логічного аналізу
Статичні методи
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru