Потенціал підприємства - Касьянова Н.В. - 13.2. Оцінка фінансового потенціалу підприємства

Аналіз наукової літератури в області фінансового менеджменту також не дає вичерпного поняття фінансового потенціалу.

На наш погляд, фінансовий потенціал промислового підприємства це відносини, що виникають на підприємстві з приводу досягнення максимально можливого фінансового результату за умови:

- наявності власного капіталу, достатнього для виконання умов ліквідності і фінансової стійкості;

- можливості залучення капіталу, в обсязі необхідному для реалізації ефективних інвестиційних проектів;

- рентабельності вкладеного капіталу;

- наявності ефективної системи керування фінансами,

- забезпечення прозорості поточного і майбутнього фінансового стану.

Пропонується методика визначення рівня ФПП, що включає наступні етапи:

1. Визначення рівнів ФПП і їхньої характеристики.

Приклад визначення рівнів ФПП наведений у таблиці 13.5.

2. Оцінка ФПП за фінансовими показниками.

На даному етапі пропонується провести експрес-аналіз основних показників, що характеризують ліквідність, платоспроможність і фінансову стійкість підприємства.

Таблиця 13.5. ХАРАКТЕРИСТИКА РІВНІВ ФІНАНСОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ

Рівень ФПП

Коротка характеристика

Високий рівень ФПП

Діяльність підприємства прибуткова. Фінансове становище стабільне.

Середній рівень ФПП Низький рівень ФПП

Діяльність підприємства прибуткова, однак фінансова стабільність багато в чому залежить від змін, як у внутрішньому, так і в зовнішньому середовищі.

Підприємство фінансово нестабільне.

З огляду на різноманітність фінансових процесів, множинність фінансових показників, розходження в рівні критичних оцінок, що складає ступінь відхилень від фактичних значень і виникаючі при цьому складності в оцінці фінансової стійкості організації, авторами рекомендується проводити інтегральну рейтингову оцінку ФПП.

Даний вид оцінки містить у собі підготовчий і розрахунковий етапи.

Підготовчий етап припускає розробку системи фінансових показників, за якими буде вироблятися оцінка, а також визначення граничних значень показників з метою віднесення їх до того або іншого рівня ФПП. Приклад підготовчого етапу розглянутий у таблиці 13.6.

Розрахунковий етап містить у собі:

а) розрахунок значень фінансових показників підприємства, що характеризують рівень ФПП.

б) складання кривої ФПП за фінансовими показниками і визначення

рівня ФПП.

На даному етапі зіставляються отримані значення фінансових коефіцієнтів зі шкалою, що характеризує рівні ФПП по фінансових коефіцієнтах, і заносяться в таблицю. Якщо з'єднати відзначені позиції єдиною лінією, то виходить крива ФПП за фінансовими показниками. Для нашого прикладу, крива ФПП буде виглядати в такий спосіб (табл. 13.7).

Таблиця 13.6. РЕЙТИНГОВА ОЦІНКА ФПП ЗА ФІНАНСОВИМИ ПОКАЗНИКАМИ

Таблиця 13.7. КРИВА ФПП ЗА ФІНАНСОВИМИ ПОКАЗНИКАМИ

Найменування показника

Високий рівень ФПП

Середній рівень ФПП

Низький рівень ФПП

1. Коефіцієнт фінансової незалежності

*

2. Коефіцієнт поточної ліквідності

*

3. Коефіцієнт термінової ліквідності

*

4. Коефіцієнт абсолютної ліквідності

*

5. Рентабельність всіх активів

*

6. Рентабельність власного капіталу

*

7. Ефективність використання активів для виробництва продукції

*

8. Частка позикових засобів у загальній сумі джерел

*

9. Частка вільних від зобов'язань активів, що знаходяться в мобільній формі

*

10. Частка накопиченого капіталу

*

Підсумкову оцінку рівня ФПП за фінансовими показниками рекомендується проводити експертним шляхом. Очевидно, що розглянутому підприємству можна привласнити середній рівень ФПП за розрахованими показниками.

3. Оцінка ФПП за критерієм "можливість залучення додаткового капіталу".

Можливість забезпечення реалізації найбільш ефективних форм вкладення капіталу, спрямованих на розширення економічного потенціалу підприємства, залежить від інвестиційної привабливості підприємства, що представляє собою систему економічних відносин між суб'єктами господарювання з приводу ефективного розвитку бізнесу і підтримки конкурентноздатності за рахунок внутрішніх і зовнішніх інвестиційних джерел. Отже, рівень ФПП за критерієм "можливість залучення додаткового капіталу" також буде визначатися ступенем привабливості підприємства для потенційного інвестора.

На першому етапі, незалежно від характеру майбутньої кредитної угоди, позичальник ідентифікується. Ідентифікація дозволяє чітко визначити характер діяльності позичальника (комерційна фірма, банк, приватна особа) і намітити зразковий набір показників для оцінки інвестиційної привабливості.

На другому етапі оцінюється кредитна історія позичальника і його комерційна репутація.

Формальні показники розраховуються на підставі даних фінансової звітності позичальника. Неформальні показники можуть бути оцінені тільки експертами, вони не мають формул для розрахунку і чіткого набору вихідних даних. Комплексна оцінка фінансової звітності являє собою структурний аналіз діяльності позичальника. Оцінка комерційної репутації - це комплексний експертний висновок, що є свого роду рекомендацією про продовження співробітництва позичальником.

Таким чином, після ідентифікації позичальника і визначення набору формальних і неформальних показників кредитор переходить до безпосереднього розрахунку й одержання експертного висновку.

З наведеної схеми оцінки видно, що формальні показники можна оцінити, скориставшись вище запропонованою методикою оцінки ФПП за фінансовими показниками. Таким чином, визначення інвестиційної привабливості підприємства для оцінки ФПП зводиться до оцінки комерційної репутації підприємства. Даний вид оцінки також містить у собі підготовчий і розрахунковий етапи.

На підготовчому етапі пропонується розробити систему оцінки коефіцієнта комерційної репутації підприємства (ККРП), що буде являти собою комплексний показник функціональної залежності між аспектами і спрямованістю управлінської діяльності і визначатися експертним шляхом. Коефіцієнт комерційної репутації підприємства визначається в такий спосіб:

де ККРПчаст - приватні коефіцієнти комерційної репутації підприємства; п - кількість розглянутих приватних коефіцієнтів комерційної репутації підприємства.

Розглянемо приватні коефіцієнти комерційної репутації підприємства і критерії їхньої оцінки (таблиця 13.8).

Таблиця 13.8. ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИВАТНИХ КОЕФІЦІЄНТІВ КОМЕРЦІЙНОЇ РЕПУТАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА

Часний коефіцієнт

якості управління

Положення, що характеризують приватний коефіцієнт комерційної репутації підприємства

Система оцінки приватних коефіцієнтів комерційної репутації підприємства

Філософський аспект

Орієнтація на довгострокове (стратегічне) мислення, задоволення запитів споживачів на основі проведення опитувань серед них

Наявність у підприємства короткострокових або довгострокових планів розвитку

Рівень сформованості корпоративної культури

Кількість співробітників, що сприймають пріоритетні задачі організації

Етика управління

Кількість конфліктів на різних рівнях, ефективність їхнього дозволу, наявність традицій, кодексу і норм поводження

Поведінковий аспект

Зв'язок із пресою. Представлення інформації про фірму у найбільш значимих для її успіху виданнях

Кількість каналів, через які подається інформація про підприємство, її обсяг

Реклама виробу; рекламна кампанія, засоби, обсяг, спрямованість реклами на визначену групу споживачів

Бюджет рекламної кампанії, ефект витрат на рекламу

Популяризація політики організації, формування іміджу підприємства

Число презентацій, конференцій, публікацій, спрямованих на підвищення суспільної думки, результати опитування

Лобіювання. Співробітництво з членами законодавчих органів і урядових чиновників

Кількість прийнятих законодавчих актів, що сприяють успіхові підприємства

Часний коефіцієнт

якості управління

Положення, що характеризують приватний коефіцієнт комерційної репутації підприємства

Система оцінки приватних коефіцієнтів комерційної репутації підприємства

Інформаційний аспект

Частота і якість проведених досліджень ринку

Кількість і вірогідність інформації за визначений період з оцінки ринкової ситуації

Наявність операційних баз даних, і якість прийнятих на їхній основі рішень

Можливі існуючі бази про клієнтів, про конкурентів, нормативно-правові бази, вартість створення і підтримки баз даних, ефект від їхнього використання

Аспект принципу дії

Наявність комплексно-системного аналізу діяльності підприємства

Кількість використаних методик аналізу діяльності підприємства

Аспект диференціації

Здійснення сегментації, вибору і позиціонування (СВП) на підприємстві

Кількість організаційних рішень по здійсненню СВП

Пошук і освоєння нових ринкових ніш

Кількість нових освоєних ніш за визначений період часу

Організаційний аспект

Рівень децентралізації і гнучкості управління

Кількість управлінських рішень, прийнятих на нижчому рівні управління і їхня важливість

Новаторство при прийнятті рішень

Кількість нововведень за звітний період, з позитивним економічним ефектом

Соціальний аспект

Екологічна безпека продукції

Дотримання норм і стандартів

Соціальна захищеність працівників підприємства

Сума витрат на заохочення, сума витрат на страхування, пільги

Екологічна безпека виробництва

Дотримання норм і стандартів

Аспект управління персоналом

Компетентність працівників

Кількість фахівців, рівень утворення, навичок і досвіду, відповідність займаних посад

Наявність комплексної кадрової політики

Делегування повноважень відділові управління персоналом

Система преміювання, чутливість до трудових досягнень співробітників

Аналіз наказів керівництва

Аспект ключової

фігури в керуванні

Рівень утворення, досвіду, зв'язків, готовності до ризику, проходження навчання, саморозвитку особистості

Збір фактичних даних за перерахованими характеристиками

Пропонується наступна методологія розрахунку коефіцієнта комерційної репутації підприємства. Кожний з дев'яти приватних показників комерційної репутації підприємства оцінюється від 0 до 1 бала експертним шляхом. Таким чином, максимальне значення ККРП склав 9 балів, а мінімальне - 0 балів.

Пропонується наступна шкала віднесення підприємства до тієї або іншої групи ФПП за критерієм "можливість залучення додаткового капіталу" (табл. 13.9).

Таблиця 13.9. ШКАЛА ВІДНЕСЕННЯ ПІДПРИЄМСТВА ДО ГРУПИ ФПП ЗА КРИТЕРІЄМ "МОЖЛИВІСТЬ ЗАЛУЧЕННЯ ДОДАТКОВОГО КАПІТАЛУ"

Значення ККПР, у балах

Рівень ФПП за фінансовими показниками

Високий рівень ФПП

Середній рівень ФПП

Низький рівень ФПП

7,5-9

Високий

7,5-9

Середній

*

7,5-9

Низький

*

5-7,5

Високий

*

5-7,5

Середній

*

5-7,5

Низький

*

0-5

Високий

*

0-5

Середній

*

0-5

Низький

*

Високий рівень ФПП свідчить про можливості залучення капіталу, в обсязі необхідному для реалізації будь-яких ефективних інвестиційних проектів. Середній рівень ФПП відбиває можливості залучення капіталу, в обсязі необхідному тільки для поповнення оборотного капіталу.

Низький рівень ФПП указує на відсутність можливості залучення додаткового капіталу.

Розрахунковий етап містить у собі визначення значень приватних коефіцієнтів комерційної репутації і розрахунок ККПР. Таким чином, розглянуте підприємство можна віднести до категорії з високим рівнем ФПП за критерієм "можливість залучення додаткового капіталу".

4.Оцінка ФПП за критерієм "наявність ефективної системи керування фінансами".

Під ефективною системою управління фінансами розуміється технологія складання скоординованого за всіма підрозділами або функціями плану роботи організації, що базується на комплексному аналізі прогнозів зміни зовнішніх і внутрішніх параметрів і розрахунку економічних і фінансових індикаторів діяльності підприємства.

Також мається на увазі механізми оперативно-тактичного управління, що забезпечують рішення виникаючих проблем і досягнення заданих цілей (обсягів виробництва, прибутку, інвестицій) з мінімальними відхиленнями (не більш 20 %).

Даний вид оцінки проводиться експертним шляхом і припускає віднесення підприємства до того або іншого рівня ФПП за наступним принципом:

- високий рівень ФПП - наявність на підприємстві системи бюджетного планування;

- середній рівень ФПП - наявність на підприємстві системи планових звітів;

- низький рівень ФПП - наявність на підприємстві системи планування коефіцієнтним методом.

Розглянутому підприємству можна привласнити високий рівень ФПП за критерієм "наявність ефективної системи управління фінансами", тому що багаторічний досвід успішного функціонування підприємства підтверджує наявність ефективної системи бюджетного планування.

Шлях упровадження бюджетного планування здійснювався на підприємстві в кілька етапів. У першу чергу на підприємстві були пророблені організаційні аспекти побудови системи.

Вирішивши організаційну задачу бюджетування, керівництво приступило до формування методології бюджетного планування, що дозволяє з найбільшою точністю й у найкоротший термін одержувати кілька варіантів майбутньої діяльності підприємства з метою вибору найбільш оптимального. Завершальним етапом стала розробка власної автоматизованої системи бюджетного планування.

5. Комплексну оцінку ФПП рекомендується проводити експертним шляхом на підставі значимості кожної складової.

Таким чином, оцінка виробничого і фінансового потенціалу підприємства - необхідний етап стратегічного аналізу і управління. Пропоновані методології розрахунку охоплюють всі основні внутрішньофірмові процеси, що протікають у різних функціональних областях її внутрішнього середовища.

У результаті забезпечується системний погляд на підприємство, що дозволить виявити всі сильні і слабкі сторони, а також створити на цій основі комплексний план перспективного розвитку.

Розділ 14. Розвиток підприємства: зміст, сучасні концепції та передумови
14.1. Сучасні концепції розвитку підприємства
14.2. Механізм розвитку потенціалу підприємства
Розділ 15. Методичні підходи до визначення резервів розвитку підприємства та його потенціалу
15.1. Визначення резервів розвитку потенціалу підприємства
15.2. Аналіз витрат виробництва з метою управління внутрішніми резервами
Заключення
Використана література
Глосарій

© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru