Питання безпеки людини були завжди актуальними, починаючи з того моменту, коли вона почала активно взаємодіяти з природою, опанувавши вогонь та знаряддя праці. В далекі історичні часи люди відчували активний вплив з боку природи у вигляді стихійних лих - пожеж в лісі та степу, виверження вулканів і землетруси, урагани, повені, зсуви і хижі могутні звірі були проти людини. Щоб вижити в дикій природі і зберегти своїх нащадків та менше залежати від неї, люди почали створювати спочатку примітивні, а потім все більш складні механізми і машини, які при невірному поводженні з ними калічили, а часто і позбавляли людину життя. З оволодінням людьми потужними джерелами енергії - тепловою, електричною, атомною, ядерною і появою складних агрегатів, виробництв, використанням потужних машин і механізмів не тільки в промисловому виробництві, але й у побуті з'явилася необхідність розробки і дотримання правил поводження з ними, виявлення джерел небезпеки і розробки методів, правил безпеки у виробництві, побуті і природі.
На початку ХХ1 ст. машини стали не тільки сильними, а й розумними, енергонасиченими. Змінилася сама природа - в ній все більше джерел небезпеки, створених цивілізацією - антропогенного походження: біологічні, хімічні, фізичні, фізико-хімічні, психічні чинники небезпеки. Тепер майже неможливо уявити виробництво - промислове або сільськогосподарське без роботів, побутову діяльність або відпочинок без електрики, сучасного устаткування - телевізорів, комп'ютерів, складних машин і механізмів.
На сучасну людину діють як речовинні чинники небезпеки -віруси, ріккетсії, бактерії, їх мутантні форми, результати катастрофічних природних явищ, так і польові форми матерії - різноманітні випромінювання. Тому, щоб зменшити антропогенний вплив середовища на кожного з нас, необхідно знати його структуру, особливості та уміти зберігати своє здоров'я в ньому. В цьому аспекті курс з безпеки життєдіяльності людини (БЖДЛ) тісно пов'язаний з екологією, бо здоров'я людини залежить і від якості середовища в якому вона живе, працює, відпочиває.
Природне середовище все активніше і в більшому ступені замінюється штучним, техногенно-антропогенним середовищем, яке породжено людиною і стало для неї небезпечним. Все більше "середовища" і все менше природи. Це не може не впливати на здоров'я людини. Тому вже в школі вивчають основи безпечної життєдіяльності, у вищих навчальних закладах курс "Безпека життя і діяльності людини", який введений в освітньо-професійні програми бакалаврів, спеціалістів, магістрів всіх напрямів освіти як нормативний. В цій навчальній дисципліні слід розглядати не тільки безпеку окремої людини як особистості, але і безпеку суспільства, які дуже тісно пов'язані. Тому слід казати про курс "Безпека життя і діяльності людини та суспільства".
Це комплексна дисципліна, основу якої становлять більшість сучасних наук і насамперед природничі або фундаментальні та правові. Він є основою загальної освіти з проблем безпеки та подальшого вивчення екології, основ безпеки праці, "Охорона праці", "Охорони праці в галузі", "Цивільний захист". Одним з розділів курсу безпечної життєдіяльності людини є валеологія - вчення про формування здоров'я людини природними, немедичними засобами з використанням природних лікувальних засобів - закалювання, аутотренінг, самонавіювання позитивних емоцій, стану.
Згідно інтегрованої програми вивчення курсу "Безпека життєдіяльності" вирішує потрійну задачу, яка полягає в ідентифікації небезпек, реалізації профілактичних заходів та захисті від залишкових ризиків в системі "Людина - виробничі процеси - природне та соціальне навколишнє середовище.
Серйозну тривогу викликає стан охорони праці, безпеки життєдіяльності робітників, працюючих у промисловості, сільському господарстві, у сфері малого бізнесу. На приватних виробництвах, орендних, малих підприємствах, у кооперативах та фірмах, де працюють більше 10 млн. людей, служби охорони праці у багатьох випадках відсутні.
Важливість цієї дисципліни підкреслює діяльність при Кабінеті Міністрів України Національної Ради з безпечної життєдіяльності населення, існування урядових комісій з техногенно-екологічної безпеки, спеціального Мністерства з надзвичайних ситуацій, центральних і регіональних адміністративних органів.
Розуміння проблем безпеки життєдіяльності людини та суспільства неможливе без педагогіки, психології, зокрема психології трудової діяльності, спілкування у колективі, які важливі для ефективного добору кадрів. Отже, БЖД - комплексний, інтегративний курс - результат системних наукових досліджень і який є науковим напрямком гуманітарно-технічного спрямування.
Для України, з великою щільністю населення - понад 80 осіб на кв. км при площі території 603,7 тис. кв. км характерна можливість виникнення широкого спектру небезпечних природних явищ геологічного, гідрологічного та метеорологічного походження - великі повені, польові та лісові пожежі, посухи, зсуви, провали, шквальні вітри, різкі коливання погодних умов. Велику небезпеку складають нові мутантні різновиди мікроорганізмів, що викликають захворювання на свиний та пташиний грип, туберкульоз, СНІД, венеричні хвороби, які можуть розповсюджуватися надзвичайно швидко. Тому дуже актуальною є обізнаність населення, робітників, фахівців, керівників будь-якого рівня з причинами виникнення, актуалізації небезпечного явища, щоб запобігти йому, або мінімізувати результати.
Зміст нормативного курсу представлений у нижче наведеному плані, розробленому авторами: С.В. Страшко, В.В. Сидоренко, Є.К. Вервечко, В.М. Сікал, рекомендованого Науково-методичним центром вищої освіти МОН України (лист № 14/18.2-1909 від 11.08.05.
Тема | Лекц. | Практ. роб. | Лаб. роб. | Сам.роб | Інд. роб. | |
1. | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Змістовий модуль 1.Безпека життєдіяльності у звичайних умовах | 8 | 10 | - | 33 | 3 | |
1. | Вступ | 2 | 2 | А | ||
2. | Правові та Змістовий модуль І.Безпека життєдіяльності у звичайних умовахжиттєдіяльності | 2 | - | - | 5 | |
3. | Основи безпеки життєдіяльності | 2 | - | - | 5 | |
4. | Безпека людини в життєвому середовищі | - | 4 | 6 | ||
5. | Хімічні небезпеки | 2 | 6 | |||
6. | Безпека людини у соціальному середовищі | 2 | 2 | 9 | ||
7. | Модульно-рейтинговий контроль | 2 |
Продовження
Змістовий модуль 2. Безпека життєдіяльності та охорона праці | 6 | 12 | 33 | 3 | ||
8. | Правові та організаційнц основи охорони праці | 2 | 5 | Б | ||
9. | Небезпека механічних та електромагнітних коливань | 1 | 4 | 6 | ||
10. | Радіаційна безпека | 1 | 2 | |||
11. | Електробезпека | 1 | 2 | 6 | ||
12. | Пожежна безпека | 1 | 2 | 6 | ||
13. | Модульно-рейтинговий контроль | 2 | ||||
Змістовий модуль 3. Безпека життєдіяльності в надзвичайних ситуаціях | 6 | 8 | 4 | 33 | 3 | |
14. | Правові та організаційні основи цивільного захисту населення і територій | 2 | 5 | В | ||
15. | Надзвичайні ситуації мирного і військового часу та їх вплив на життєдіяльність населення | 2 | 6 | |||
16. | Моніторинг радіаційної та хімічної небезпеки | 2 | 2 | 6 | ||
17. | Основні заходи захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій | 4 | 2 | 6 | ||
18. | Організація і проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт | 2 | 10 | |||
19. | Модульно-рейтинговий контроль | 2 | ||||
Всього годин - 162, з них удиторних - 54 | 20 | 30 | 4 | 30 | 9 |
Примітка. Лекц. - лекції; практ. роб. - практична робота; лаб. роб. - лабораторна робота; сам. роб - самостійна робота; А - розробка ситуаційного завдання з питань безпеки в звичайних умовах; Б - розробка ситуаційного завдання з питань охорони праці в звичайних умовах; Б - розробка ситуаційного завдання з питань організації дій в умовах надзвичайної ситуації
1.1. Історія виникнення та розвитку теорії безпеки життя та діяльності людини
1.2. Безпека життєдіяльності, як галузь науково-практичної діяльності людини
1.2.1. Державна концепція освіти з напрямку "Безпека життя і діяльності людини"
1.2.2. Структура науки про безпеку життя і діяльності людини
1.3. Предмет вивчення БЖД, її цілі та методи
1.4. Машина - елемент системи "Людина-Машина-Середовище"
РОЗДІЛ 2. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ПРО БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ТА СУСПІЛЬСТВА
2.1. Чинники, що впливають на безпеку людини
2.2. Принципи безпеки