14.1. Види інформаційних продуктів
Проведемо невеликий екскурс в історію. На початку 60-х років ХХ ст., при практичній відсутності природних ресурсів, перед урядом і народом Японії постало питання: "Яким шляхом спрямувати розвиток держави?" Шляхом подальшого підвищення матеріального благоустрою чи шляхом інформаційно-інтелектуального розвитку, інформатизації суспільства, ресурсів і технологій, тобто матеріальним чи інформаційним шляхом?
Японія надала перевагу багатству інформації. Цей вибір дозволив за короткий час вивести країну на 2-е місце в світі з валового прибутку на душу населення і на 1-е місце за багатьма показниками економіки, науки, техніки. США, маючи потужні ресурси по накопиченню інформації у всьому світі, в т.ч. і в Японії, з кінця 60-х і початку 70-х років взяли на озброєння японську інформаційну систему розвитку.
З цього часу веде свій відлік світова історія розвитку інформатизації суспільства, інформаційних ресурсів і технологій створення інформаційних продуктів.
Розрізняють наступні види інформаційних продуктів:
Книги
Це - найбільш поширений інформаційний продукт. Інформаційна технологія створення книги є складною та характеризується тривалим виробничим циклом - від автора та редактора до оператора машини, що обрізає крайку готової книги.
Більш новою версією паперових книжок є їх електронні версії. При наявності сканера така книга формується за день при використанні доступних програм (наприклад, E-book Compiler). Сформований файл можна читати з монітора за допомогою спеціальних програмних засобів. Наприклад, програма ICE Book Reader, в якій є можливості формування електронної бібліотеки та встановлення швидкості скролінгу при читанні. Для читання e-book є спеціальні автономні пристрої, що є компактними та відображають на своєму екрані сторінку розміром А5 (наприклад, Franklin EBM-911 eBookMan, Sony LIBRIe reader, E-Ink V8, тощо).
Для книг як інформаційного продукту в будь-якому представленні є актуальними такі загрози (рис.14.1):
o нехтування авторськими правами
Якщо без згоди автора сканується книжка і розміщується на сайті в Інтернет, автор може подати позов на власника сайту за порушення своїх прав. В найкращому випадку файл буде видалено з ресурсів мережі. Детальніше питання піратства розглянуто у пункті 14.4 і 14.5;
o плагіат
Випадки плагіату почастішали саме із появою електронних варіантів друкованої продукції. У файлі нескладно замінити прізвище автора на своє і випускати у світ вже як власний твір. Плагіат важко відслідковується і викривають плагіаторів, зазвичай, випадково;
o модифікація, знищення
Обидві загрози інформаційному продукту також легше здійснити з електронним варіантом. Хоча, знищення паперового варіанту книги потребує лише трохи більше зусиль та часу.
Навчальні курси
Інформаційний продукт, що представляє собою поступову інструкцію по досягненню тих чи інших результатів, називається навчальним курсом. Курс може бути у вигляді книг, аудіо- чи відеозаписів, інструкцій, повідомлень. Може подаватись окремо або разом, в комплекті. Може містити покрокові вказівки із прикладами або ілюстраціями.
Темпи створення різноманітних курсів сьогодні є просто колосальними - гарантують навчити будь-якому предмету - від англійської мови до практичної магії. Звісно, якість таких інформаційних продуктів має дуже широку градацію. Отже, окрім захисту від загроз, що дійсні для книжкового інформаційного продукту, до навчальних курсів висувається ще вимога якості продукту (захист від шахрайства).
Книги
Навчальні курси
Семінари
Відеозаписи
Аудіозаписи
Повідомлення
Інформаційні бюлетені
Секретні сайти
14.2. Документація та права на продукт