9.1. Суть і призначення інформаційної й організаційно-комерційної діяльності
Прагнучи до вдосконалення виробничо-експлуатаційних характеристик виробів, що розробляються і випускаються, скорочення часу їх створення та підвищення конкурентоспроможності, промислові підприємства, НДІ, проектно-конструкторські організації зацікавлені в отриманні новітніх видів сучасної наукової апаратури, устаткування, приладів, комплектуючих виробів і матеріалів. Проте вони часто не мають у своєму розпорядженні необхідної інформації про виробництво такої продукції. Інформація, яку вони одержують, недостатньо повна і невчасна.
У каталоги, проспекти, прейскуранти, замовлені відомості тощо потрапляє інформація про продукцію, вже освоєну виробництвом. Тому основним джерелом інформації про нове устаткування для наукових організацій є періодичні технічні видання. Популяризацією технічних новин внутрішньогалузевого характеру займаються галузеві інститути інформації, хоч і в їх виданнях питанням розробки й освоєння нових матеріалів і видань приділяється недостатньо уваги. Гірша справа з інформацією про вироби міжгалузевого застосування.
Аналіз різних видів рекламної інформації показує, що каталоги містять якнайповнішу техніко-економічну характеристику продукції, але включають уже освоєні, найчастіше промислові види, що випускаються серійно.
Замовлені відомості - більш оперативний вид рекламної продукції, в них включаються вироби, що вперше випускаються. Проте для вирішення питання про доцільність їх замовлення і використання споживачі повинні мати в своєму розпорядженні додаткову інформацію про техніко-експлуатаційні якості та інші властивості продукції, що замовляється.
Як свідчить досвід, найбільш сучасну інформацію про вироблювану продукцію можуть мати в своєму розпорядженні посередницькі фірми. В процесі надання інформаційних і організаційно-комерційних послуг посередницька фірма відповідно до одержаних замовлень забезпечує обслуговувані підприємства й організації комерційною інформацією, що містить відомості, необхідні для організації закупівель і збуту продукції, перш за все;
• інформацією про потенційних виробників необхідних товарів, їх виробничі потужності;
• про ціну товарів;
• про способи доставки вантажів.
Великий попит має маркетингова інформація, що включає:
• результати та прогнози кон’юнктури ринку даного виду товару;
• ціни;
• необхідні обсяги товарів, їх асортимент;
• рівень конкуренції і багато інших показників стану ринкового механізму.
Для надання комерційних послуг посередницькі організації вимушені створювати банки даних, формувати засоби міжрегіональної комерційної інформації й оперативного обміну нею, а також сучасні засоби зв’язку та комп’ютеризації.
Основними видами інформаційних та організаційно-комерційних послуг є:
1) виконання термінових замовлень - терміновий продаж;
2) продаж продукції на комісійних началах і відновлених видів продукції;
3) посередництво в перерозподілі зайвої і невживаної продукції;
4) збут некондиційної (нестандартної) продукції;
5) розміщення замовлень на виготовлення нестандартних деталей і технологічних заготовок;
6) інформація про новий вид продукції, що освоюється промисловістю; продукцію, випуск якої припинений; заміну матеріалів; кон’юнктуру забезпечення продукцією окремих галузей виробництва; якість та інші характеристики;
7) різні види консультацій та ін.
Як приклад, розглянемо розвиток організаційно-комерційних послуг в Японії. Високий рівень розвитку організаційно-комерційних послуг пов’язаний з традиційною роллю в економіці спеціалізованих і універсальних компаній оптової торгівлі. Вони контролюють більше половини зовнішньоторговельного обороту й основної частки внутрішньої торгівлі країни. Номенклатура товарів, що реалізовуються такими компаніями, становить понад 25 тис. позицій. По кожному товару вивчається кон’юнктура попиту і пропозиції, ціни, можливі модифікації для різних ринків. Уся ця інформація передається виробникам, розрахунки за неї окремо не ведуться - вони входять у загальну суму комісійних, що одержуються оптовою компанією.
Для своєчасного отримання, передачі й аналізу комерційної інформації великі оптові компанії Японії створили розгалужену мережу представництв. Усі ці служби організовують вивчення ринків за товарними групами, ведуть стратегію і тактику впровадження на ринок і його захоплення, роботу з реклами та збуту продукції. За кожною групою товарів вивчаються моделі конкуруючих виробів і компанії-конкуренти. Ведеться також збір комерційної й економічної інформації за найширшим колом даних, які можуть виявитися корисними для оперативних дій і вироблення стратегії.
Особливо цінною вважається інформація про брак на місцевих ринках тієї чи іншої продукції, різкі зміни у цінах на товари, появу нових конкурентоспроможних виробів місцевого виробництва.
Для найоперативнішої передачі подібної інформації у штаб-квартиру торговельної компанії та виробникам створені інформаційні системи, що охоплюють численні філіали й представництва в усьому світі.
Оперативність системи дуже висока - передача повідомлень зі штаб-квартири в усі філіали і представництва (незалежно від того, знаходяться вони за кордоном чи в Японії) займає 2 хв. За 5 хв. встановлюється зв’язок між будь-якими двома підрозділами незалежно від відстані між ними.
Окрім ринків товарів, вивчаються ринки різних типів технологій, у тому числі і ресурсозберігаючих, що представляють інтерес для японських виробників. Вивчається попит на технології, які японські корпорації розробили або розробляють.
Торговельні компанії надають промисловим фірмам посередницькі послуги - інформують про зарубіжні ринки, закупівлю технологій і »ноу-хау», їх продаж.
Інший вид організаційно-комерційних послуг, здійснюваних посередницькими компаніями, - це підбір і комплектування великих замовлень з устаткування та інших виробів. Тут компанія оптової торгівлі виступає постачальником, привертаючи численних виробників-субпідрядників, стежачи за виконанням замовлень у точно обумовлені терміни і комплектно.
Наступний ступінь розвитку послуг з постачання і комплектації - зведення об’єктів за принципом »під ключ». Такого роду діяльність у торговельних компаніях організовується на основі програмно-цільового управління. Виділяються тимчасові програмні керівники зі своїм невеликим штатом, що наділені правом розпоряджатися ресурсами і взаємодіють зі всіма учасниками інвестиційно-будівельного циклу.
Для найбільш великих об’єктів, що передбачають як побудову підприємств »під ключ», так і подальшу участь у їх експлуатації, створюються великі постійно діючі експлуатаційні одиниці.
Організаційно-комерційні послуги, пов’язані із спорудженням »під ключ», звичайно надають спеціалізованими відділеннями і філіалами торговельних компаній.
Таким чином, особливості сучасного ринку вимагають від компанії оптової торгівлі максимальної гнучкості й оперативності дій.
9.2. Умови надання інформаційних і організаційно-комерційних послуг
Розділ 10. РОЗДРІБНА ТОРГІВЛЯ
10.1. Суть і види роздрібної торгівлі
10.2. Види роздрібних торговельних підприємств
10.3. Маркетингові рішення в роздрібній торгівлі
Розділ 11. ОРГАНІЗАТОРИ ОПТОВОГО ОБІГУ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ
11.1. Товарна біржа як організатор оптової торгівлі
11.1.1 Роль бірж в ринковій економіці
11.1.2. Еволюція біржової торгівлі