Останніми роками багато фірм особливу увагу приділяють створенню візуальної і смислової єдності товарів і послуг, всієї вихідної з фірми інформації, її внутрішнього і зовнішнього оформлення. Таким чином, вони хочуть створити свій фірмовий стиль, що відрізняє фірму і її вироби від конкурентів і їх товарів. Зазвичай фірмовий стиль визначається як набір колірних, графічних, словесних, друкарських, дизайнерських постійних елементів, покликаних створити єдиний образ всіх товарів фірми, самої фірми, а також вихідної з неї інформації.
В якості об'єктів фірмового стилю можуть виступати:
- упаковка товару;
- ділова документація;
- різні папки і каталоги;
- інтер'єр фірми;
- спецодяг;
- різна сувенірна продукція;
- фірмовий транспорт;
- виставкові експозиції, торгові зали, вітрини;
- атрибути корпоративної культури.
Разом із перерахованими об'єктами фірмового стилю можуть бути й інші. Найчастіше вони визначаються в так званому стандарті фірмового стилю. Такий стандарт є обов'язковим для виконання всіма працівниками, що мають безпосереднє відношення до створення і формування фірмового стилю.
Основними елементами фірмового стилю є:
o товарний знак (торгова марка);
o логотип;
o слоган (фірмове гасло);
o фірмовий блок;
o фірмовий колір;
o фірмовий комплект шрифтів;
o фірмові константи.
Товарний знак і торгова марка. Основна роль у формуванні фірмового стилю належить товарному знаку. Він визначає відношення споживачів до товару. При цьому наявність фірмового стилю підсилює можливості товару бути впізнаним, деколи дозволяє відрізнити справжній товар від підробки.
Логотипом є спеціально розроблене, оригінальне зображення повного або скороченого найменування фірми (можливо також одного товару або групи товарів).
Слоган. Разом із товарним знаком і логотипом елементом фірмового стилю може бути і слоган. Слоган - це девіз фірми. Він може бути зареєстрований як власність фірми, і як товарний знак. Як приклад слоганів можна привести девізи:
o фірми Philips - "Змінимо життя на краще;
o фірми Tefal - "Ти завжди думаєш про нас".
Фірмовий блок. Зазвичай товарний знак, логотип і інші написи об'єднуються в графічну композицію, яка називається фірмовим блоком. Серед інших написів можуть бути поштові і банківські реквізити фірми, різні написи пояснень і різні графічні декоративні елементи. Наявність перерахованих складових фірмового блоку не є обов'язковою. У фірмовий блок може входити тільки частина з них.
Фірмовий колір. Разом з графічними символами для позначення різних товарних груп або підрозділів фірми може використовуватися фірмова колірна гамма. При цьому застосування різних кольорів полегшує сприйняття інформації, підсилює емоційну дію на покупців і споживачів товарів. Класичними прикладами ототожнення кольору і фірми можуть служити:
o білий і чорний колір - фірма Adidas;
o червоний і жовтий колір - фірма McDonald's.
Фірмовий комплект шрифтів. Як і колірна гамма, важливе значення для формування фірмового стилю має використання спеціального комплекту шрифтів. Такі шрифти застосовуються для зображення товарного знаку та інших фірмових найменувань, а також окремих композицій, що визначають або підкреслюють достовірність товарів, що запропоновано.
Як фірмові константи зазвичай виступають схеми верстки, розміри рекламних оголошень, різні емблеми фірми, представлення ілюстрацій та інші елементи, яких строго дотримується фірма.
Таким чином фірмовий стиль є своєрідною формою комунікації, за допомогою якої фірма впливає на покупців. Споживач, який хоч би раз придбав товари (послуги) фірми і отримав позитивні емоції від їх споживання, побачивши її фірмові атрибути, захоче зробити повторні покупки.
Разом із тим багато фахівців в області фірмового стилю вважають, що він є складовою частиною брендингу фірми.
5.3.1. Які основні функції пакування на зовнішніх ринках?
5.3.2. Як підібрати розмір та дизайн упаковки?
5.3.3. Які законодавчі вимоги до упаковки слід враховувати?
5.3.4. Для чого потрібне маркування товарів?
5.3.5. Які існують міжнародні вимоги до маркування товарів?
5.3.6. Яку роль відіграє штриховий код?
5.3.7. Яка існує структура штрихових кодів EAN?
5.3.8. Які основні функції штрихового кодування?
5.3.9. Що відносять до сервісного обслуговування в товарній політиці?