Основною тенденцією розвитку оптово-роздрібної торгівлі за останні роки стало створення крупних підприємств. Ця тенденція була обумовлена необхідністю пропозиції більшої різноманітності товарів за нижчими цінами завдяки підвищенню ефективності роботи підприємств торгівлі. В результаті значна частина продовольчих товарів, що продаються, споживачі почали купувати в супермаркетах і гіпермаркетах. Тенденція до появи крупних магазинів привела до того, що стало менше магазинів за місцем проживання і роботи. В результаті цього розповсюдилася практика, коли більшість покупців почали рідше купувати необхідні їм основні продовольчі товари, але у великих кількостях.
Зміни, що відбулися в структурі торгової мережі в останні десятиліття, характеризуються:
- збільшенням кількості торгівельних точок, що мають більші обсяги товарообігу;
- збільшенням кількості таких типів торгових підприємств, як супермаркети, і появою їх мережевих об'єднань (торгових мереж);
- збільшенням вартості разової покупки при скороченні числа відвідин торгових точок;
- поліпшенням якості торгового обслуговування покупців. Основними типами магазинів стали супермаркети і гіпермаркети,
що займають лідируюче положення в структурі торгової мережі. Так, на початку поточного сторіччя в Польщі працювало 67 гіпермаркетів і більше 800 супермаркетів, що пропонують асортимент до 50 тис. найменувань.
По прогнозах найближчими роками в найбільших містах Польщі діятиме 170 гіпермаркетів з торговою площею від 8 до 18 тис. кв. м . У Чехії, де серйозні перетворення торгівлі почалися в 1997 p., на початку нашого століття було 80 гіпермаркетів при населенні в 10 млн чол.
Значна частина товарообігу припадає на частку крупних магазинів. Так, частка супермаркетів складає близько 75 % внутрішнього товарообігу США. В європейських країнах частка супермаркетів в товарообігу нижча. Вона досягає 45 %, а гіпермаркетів - 34 % .
Стандартний супермаркет пропонує найбільш широкий асортимент товарів (до 10 тис. позицій), задовольняючи більш повно потреби покупців. В основу формування його асортименту покладені наступні принципи:
o товар не повинен бути дуже дорогим (оскільки його потенційний споживач не бажає необґрунтовано нести істотні грошові витрати);
o товар повинен бути дійсно якісним по своїх основних споживчих властивостях, саме за них споживач віддає свої грошові кошти, еквівалентні сумі собівартості продукції і нормальній винагороді продавця;
o споживач бажає не просто придбати набір товарів певних властивостей, але і своєрідну гарантію їх якості і факт підтвердження свого соціального положення (саме за це він готовий заплатити додаткову винагороду продавцеві).
Великі магазини, що з'явилися, з непродовольчим асортиментом, що пропонують продовольчі товари як додатковий асортимент, отримали назву гіпермаркету. Сучасний гіпермаркет відноситься до крупних торгових підприємств. Він обслуговує покупців на торгових площах до 10 тис. кв. м.
6.2.15. В чому полягає специфіка роботи торгових мереж?
Разом зі створенням і розвитком крупних магазинів останніми роками можна відмітити значне зростання популярності торгових мереж. Такі мережі вперше з'явилися в Голландії в 30-х p. XX ст. Одна з перших мереж "Spar" об'єднала в своєму складі невеликі магазинчики площею від 30 до 100 кв. м . Основною метою об'єднання магазинчиків було створення умов, що дозволяють успішно конкурувати з крупними підприємствами роздрібної торгівлі. Зараз "Spar" є однією з провідних світових мереж. Вона об'єднує більше 15 тис. різних магазинів. Щорічно вони обслуговують понад 8 млн покупців. Такі мережі створили багато транснаціональних компаній, що здійснюють глобальну роздрібну торгівлю. Як приклад таких мереж можна назвати Body Shop (Великобританія), Benetton (Італія), IKEA (Швеція), Auchan (Франція), Stockman (Швеція), McDonald's (США).
Крупні типи магазинів майже завжди перемагали в конкурентній боротьбі з традиційними дрібними магазинами. Поки у них були слабкіші суперники, вони уникали безпосередньої конкуренції між собою, проте значний розмах будівництва магазинів привів до того, що ринок незабаром виявився насиченим. Екстенсивний розвиток торгової мережі виявився неможливим. У цих умовах почалася конкурентна боротьба між супермаркетами, гіпермаркетами, торговими центрами.
Щоб вистояти в цій боротьбі, а також у відповідь на зміни у всіх областях життя, типи та види магазинів продовжують змінюватися, набувати нових форм.
6.2.17. В чому полягає специфіка роботи дистриб'юторів?
6.2.18. В чому полягає специфіка роботи дилерів?
6.2.19. В чому полягає специфіка роботи консигнаторів?
6.2.20. В чому полягає специфіка роботи агентів?
6.2.21. В чому полягає специфіка роботи брокерів?
6.2.22. В чому полягає специфіка роботи комісіонерів?
6.2.23. В чому полягає специфіка роботи повірених?
6.3. Управління каналами розподілу продукції на зовнішніх ринках
6.3.1. В чому полягає сутність управління каналами розподілу?