Функціональна структура торгівлі
Функціональна структура являє собою склад елементів, що виражають основні функції торгівлі. Донедавна ядро функціональної структури утворювали такі канали: "Матеріально-технічне забезпечення", "Заготівля сільськогосподарської продукції" і "Торгівля товарами народного споживання". Усі вони в різних формах опосередковували обмін і формували сферу товарного обігу. В умовах ринкових відносин ця структура суттєво трансформується.
"Матеріально-технічне забезпечення" і "Заготівлі сільськогосподарської продукції", для яких характерно усуспільнення, лімітація матеріально-технічного потенціалу, ресурсів, централізація їх розподілу, не вписуються в ринкову систему і гальмують широке використання товарно-грошових відносин.
Оскільки ці канали займають 3/4 економічного оборігу, то закономірно постає проблема їх адаптації до нових масштабів товарно-грошових відносин і відповідної інтеграції в єдину систему торгівлі, як це практикується в більшості країн.
Таким чином, "Матеріально-технічне забезпечення" перетворюється на оптову торгівлю засобами виробництва, а "Заготівля сільгосппродукції" — на оптову торгівлю аграрною продукцією. Тому цілком закономірно, що ці дві форми можна віднести до галузі "Торгівлі", як це практикується в країнах ринкової орієнтації.
Державний класифікатор видів економічної діяльності в Україні також об'єднує всі раніше наявні організаційні форми в одну групу. Функціональну структуру сфери обігу згідно з новою класифікацією подано в табл. 4.2.
Таблиця 4.2
Функціональна структура торгівлі
Склад торгівлі | Кількість класів | Структура |
Оптова торгівля | 6 | Оптова торгівля не переробленими сільськогосподарськими продуктами |
10 | Оптова торгівля харчовими продуктами | |
15 | Оптова торгівля непродтоварами | |
20 | Оптова торгівля засобами виробництва і предметами праці | |
5 | Оптова торгівля транспортними засобами | |
Посередництво в торгівлі | 2 | Посередництво в торгівлі сільгосппродукцією і продуктами її переробки |
2 | Посередництво в торгівлі товарами легкої промисловості і побутового призначення | |
4 | Посередництво в торгівлі засобами виробництва і транспортом | |
2 | Інші види торгового посередництва | |
Роздрібна торгівля | 2 | Роздрібна торгівля в магазинах зі змішаним асортиментом товарів |
9 | Спеціалізована роздрібна торгівля продтоварами | |
2 | Роздрібна торгівля фармацевтичними і медичними виробами | |
24 | Спеціалізована роздрібна торгівля непродтоварами | |
3 | Роздрібна торгівля уживаними товарами | |
5 | Роздрібна торгівля поза магазинами | |
Торгівля послугами | 10 | Ремонт предметів особистого користування і домашнього вжитку |
По суті, в новій класифікації "Торгівля" ототожнює всі наявні раніше організаційні форми у сфері товарного обігу. Отже, у функціональному плані структура торгівлі значно розширилася, охопивши при цьому більш як 55 підкласів, тобто видів і різновидів торгівлі, не менше від 45 класів роздрібної торгівлі, майже 10 класів торгового посередництва і стільки ж класів торгівлі послугами. Фактично нова функціональна модель торгівлі містить три сектори — оптову, роздрібну торгівлю та торговельне посередництво (рис. 4.1).
Рис. 4.1. Нова структурна модель торгівлі
Суть нової структурної моделі торгівлі полягає в тому, що вона матиме не галузевий, а функціональний характер.
Слід особливо підкреслити, що така трансформація торгівлі не тільки відповідає гармонізованому класифікатору видів економічної діяльності (КВЕД), а й наближає структуру вітчизняної торгівлі до моделей розвинутих країн.
РОЗДІЛ 5 ОРГАНІЗАЦІЯ ОПТОВОЇ ТОРГІВЛІ
5.1. Поняття оптового ринку як місця і сфери здійснення оптової торговельної діяльності
Суть оптового ринку матеріальних благ
Оптовий ринок як сукупність його об'єктів і суб'єктів
Об'єкти оптового ринку
Основний контингент суб'єктів оптового ринку
Характеристика сучасного оптового ринку
5.2. Суть і завдання оптової торгівлі — основного складового елементу оптового ринку
Сутність оптової торгівлі