Торгівлю на непродовольчих ринках можуть здійснювати громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, а також підприємства та організації незалежно від форм власності.
Продаж товарів широкого вжитку промислового, кооперативного і кустарного виробництва може проводитися в накритих приміщеннях і павільйонах, на відкритих майданчиках у спеціалізованих ринкових торгових місцях. Торгові місця для продажу непродовольчих товарів помітно відрізняються від місць для продажу продовольства за конструктивним виконанням.
Ринкове торгове місце для продажу непродовольчих товарів виконується не в площинних, а в об'ємних вирішеннях. Через це вони набувають форми капітальних і легко конструкційних, виконаних з цегли, металу, пластику, тентів споруд, — яток, павільйонів, бутиків тощо. Зразки товарів у цих місцях експонуються не просто на прилавках, але й викладаються (вивішуються) на гірках, вішаках по всьому периметру ринкового торгового місця — імпровізованої міні-крамниці;
Громадяни, які реалізують товари широкого вжитку не систематично, мають право брати участь у торгівлі на ринках без відповідної реєстрації й отримання дозволів. Однак у даний час непродовольчі ринки стали основним місцем діяльності громадян-підприємців; Громадяни-підприємці, що проводять систематичну (більше чотирьох разів у рік) реалізацію непродовольчих товарів, повинні пройти державну реєстрацію, отримати за необхідності потрібні дозволи й ліцензії і стати на облік у податковій інспекції. Підприємці самостійно ведуть облік обігу товарів і коштів, проводять розрахунки, нараховують і сплачують податки: Підприємство ринку не несе відповідальності за зобов'язання ринкових торговців перед споживачами.
У межах непродовольчих ринків улаштовуються спеціалізовані й універсальні магазини з продажу продовольчих і непродовольчих товарів, заклади громадського харчування і сервісні одиниці.
Для короткострокового зберігання товарів широкого вжитку підприємство ринку організовує і надає на еквівалентних засадах ринковим торговцям не охолоджувані склади (камери зберігання).
Ринкові торговці можуть реалізовувати на непродовольчих і змішаних ринках наступні товари широкого вжитку:
• одяг, взуття, білизну, головні убори, тканини, предмети культурно-побутового призначення, товари господарського вжитку;
• ювелірні вироби (крім виробів з дорогоцінних металів і таких, що містять дорогоцінне каміння), іграшки (крім піротехнічних виробів), годинники;
• предмети гігієни, санітарії, косметично-парфумерні вироби, товари побутової хімії — за наявності сертифіката якості або сертифіката відповідності встановленого зразка;
• газові плити — за наявності документа про придатність до дальшої експлуатації, що видається відповідними службами газового господарства;
• транспортні засоби (автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів і моделей, самохідні машини, причепи, напівпричепи, мотоколяски і номерні агрегати до них) згідно з Правилами торгівлі транспортними засобами і номерними агрегатами на спеціально виділеному для них місці території ринку або на спеціальному ринку;
• непродовольчі товари, що були в ужитку (секонд-хенд), книги.
Забороняється продаж на ринках таких непродовольчих товарів:
- вогнепальної, газової, холодної зброї;
- готового армійського спорядження, а також тканин, які використовуються для його виробництва, інших товарів військового асортименту, форменого обмундирування;
- білизни зі штампом організацій і підприємств;
- товарів дитячого асортименту (для дітей віком до 3 років);
- дорогоцінних металів і коштовного каміння, а також виробів з них;
- шкурок цінних порід звірів без відповідного маркування підприємства-виготовлювача;
- ліків, лікарських рослин, наркотичних засобів;
- паливних матеріалів;
- балонів з побутовим газом;
- піротехнічних та вибухових засобів;
- порнографічних видань.
Адміністрація непродовольчого ринку повинна забезпечувати на території ринку додержання санітарних, протипожежних правил, контроль за додержанням порядку торгівлі непродовольчими товарами.
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1. У чому виявляється суть торгівлі на ринках як особливої форми •^організації торговельного обслуговування ?
2. Які передумови і фактори вплинули на активізацію торгівлі на ринках у сучасних умовах?
3. Яку роль відіграє торгівля на ринках у нашій країні?
4. У чому виявляється соціально-економічне значення торгівлі на ринках в умовах трансформації економіки?
5. Які елементи формують поняття ринкового господарства?
6. За якими ознаками класифікують підприємства ринків?
7. Яким є організаційно-економічний статус підприємств ринків?
8. З яких власних і залучених структурних елементів складається підприємство ринків?
9. Як організовується система послуг у торгівлі на ринках?
10. Які підсистеми послуг на ринках ви знаєте?
11. Які вимоги ставляться до організації роботи продовольчих ринків?
12. Які вимоги ставляться до організації роботи непродовольчих ринків?
23.1. Суть, особливості та основні види послуг у галузі торгівлі
Суть, природа та особливості послуги в галузі торгівлі
Основні види послуг у торгівлі
23.2. Стратегія створення і надання системи послуг у підприємствах торгівлі
Система послуг у галузі торгівлі
Стратегія суб'єктів торгівлі у створенні системи послуг
23.3. Організація надання окремих видів послуг
Установлення переліку послуг, що можуть надаватися торговельними підприємствами
Поняття якості послуг