Які просторої і прилади безпеки використовуються на кранах?
Залежно від типу крана (мостовий, баштовий, стріловий самохідний та ін.) і виду приводу (електричний, механічний) кран обладнується приладами і пристроями, які забезпечують його безпечну експлуатацію. До таких приладів відносяться:
а) кінцеві вимикачі, призначені для автоматичної зупинки механізмів крана з електричним приводом;
б) блокуючі контакти для електричного блокування дверей входу в кабіну крана з посадочного майданчика;
в) обмежувачі вантажопідйомності, призначені для запобігання аварій кранів при підніманні вантажів масою, що перевищує вантажопідйомність. Вони обов’язкові на стрілових, баштових і козлових кранах;
г) обмежувачі перекосів, призначені для запобігання перекосу металоконструкцій козлових кранів;
д) покажчик вантажопідйомності встановлюється на крани стрілового типу, в яких вантажопідйомність змінюється при зміні вильоту гака;
е) покажчик кута нахилу для правильної установки стрілових кранів, крім тих, що працюють на рельсових шляхах;
ж) анемометр, яким обладнують баштові, портальні і кабельні крани для автоматичного подавання звукового сигналу при небезпечній для роботи швидкості вітру;
з) протиугонні пристрої, використовуються на кранах, що працюють на наземних рейкових шляхах, для запобігання угону їх вітром;
и) автоматичний сигналізатор небезпечної напруги (АСНН), який сигналізує про небезпеку наближення стріли крана до проводів ЛЕП, що знаходяться під напругою. Приладом обладнуються стрілові самохідні крани (за винятком тих, що працюють на залізничних коліях);
і) упори, що встановлюються на кінцях рейкової колії для запобігання сходження з неї вантажопідіймальних машин, а також стрілових кранах зі змінюваним вильотом стріли для запобігання її перекидання;
к) звуковий сигнальний пристрій, використовується на кранах, що управляються з кабіни або з пульта при дистанційному керуванні.
З якою метою і на яких кранах встановлюються обмежувачі вантажопідйомності?
Обмежувачі вантажопідйомності (обмежувачі вантажного моменту) автоматично відключають механізм підйому вантажу і механізм зміни вильоту стріли, якщо маса вантажу, що підіймається, перевищує вантажопідйомність крана на встановлену величину, чим запобігає перевантаженню крана і можливу аварію, пов’язану з перевантаженням. Перевантаження крана може викликати розрив канатів і гаків, поломку деталей механізму піднімання, утворення тріщин в металоконструкціях і повне руйнування крана.
Найбільш часто через перевантаження падають (перекидаються) самохідні стрілові крани типу: автомобільні, гусеничні, пневмоколісні, залізничні, баштові, портальні.
Обмежувач вантажопідйомності має автоматично відключати механізми підйому вантажів, на випадок піднімання вантажу, маса якого перевищує вантажопідйомність на 10 % у стрілових і баштових кранах, на 15 % у портальних кранах, на 25 % у кранах мостового типу.
Як і в які терміни здійснюється перевірка обмежувачів вантажопідйомності?
Періодична перевірка справної дій обмежувача вантажопідйомності у кранів, що знаходяться в експлуатації, здійснюється шляхом піднімання контрольного вантажу, перевірка проводиться у строки, встановлені заводом-виробником крана.
У випадку відсутності у документації на кран вказівок щодо періодичності перевірки обмежувача, строки перевірки встановлюються власником крана.
Для перевірки обмежувача баштових будівельних кранів контрольний вантаж у вигляді інвентарної залізобетонної балки, має постійно знаходитись на місці встановлення крана. Результати перевірки заносяться у вахтовий журнал.
На яких кранах встановлюються покажчики вантажопідйомності і креноміри?
Покажчиками вантажопідйомності мають забезпечуватись крани стрілового типу, вантажопідйомність яких змінюється залежно від вильоту стріли. Шкала такого приладу має бути чітко видимою з робочого місця кранівника. Прилад призначений для визначення маси вантажу, який можна піднімати при даному вильоті стріли, при роботі крана як на виносних опорах, так і без них.
Покажчики нахилу або креноміри встановлюють на стрілових самохідних і причіпних кранах з метою правильної їх установки на місцях виконання робіт і запобігання перекиданню.
Умови стійкості крана погіршуються, якщо основа, на якій він стоїть, має нахил більший, ніж у паспорті цього крана; при цьому сила ваги крана розкладається на дві складові, одна з яких, паралельна основі, створює додатковий перекидаючий момент, неврахований при розрахунках крана.
Покажчик крену монтується в кабіні крана. Замість покажчика кута нахилу можуть бути встановлені сигналізатори кута нахилу, що попереджають кранівника про перевищення допустимої величини нахилу крана, загорянням червоної лампи або включенням звукового сигналу.
Кут нахилу у будь-якому напрямку при роботі не може перевищувати 3°, що вказаний в паспорті заводом-виробником. Нахил крана більше 3° безпечний при роботі з вантажем до 0,75 величини граничної вантажопідйомності і небезпечний при роботі з великими вантажами.
Які крани забезпечуються анемометрами?
Для запобігання угону крана вітром і оповіщення звуковим сигналом кранівника про небезпечну швидкість вітру на баштових, портальних, кабельних пересувних кранах і мостових перевантажувачах мають бути встановлені анемометри, які автоматично включають звукову сирену при небезпечній швидкості вітру. Машиніст має припинити роботу, знеструмити кран і закріпити його протиугонними захватами на рейкові шляхи. На стрілових самохідних кранах установка анемометрів не проводиться.
Анемометр має піддаватися профілактичному оглядові два рази на рік в порядку, який встановлюється заводом-виробником.
3.3.4. Умови надійної роботи вантажопідйомних машин
Які вимоги мають виконуватися при встановленні вантажопідйомних машин всіх типів?
З яких основних частин складається шлях наземних кранів?
Які вимоги при виконанні робіт біля ЛЕП?
Який порядок допуску в експлуатацію вантажопідйомних кранів?
Як здійснюється реєстрація вантажопідйомних машин?
Які обов’язки підприємства по організації нагляду за вантажопідйомними машинами?
Який порядок призначення ІТР, відповідальних за справний стан вантажопідіймальних машин?
Як здійснюють перевірку знань правил, норм і інструкцій з безпеки праці?