Професор І. І. Дахно вітає всіх, хто взяв у руки цю книгу і приступив до ознайомлення з нею. Сподівається, що таке ознайомлення буде корисним, приємним і, разом з тим, повчальним. Оскільки Козьма Прутков попереджав, що не можна обійняти те, що не обіймається, то автор і не збирається зірвати зірки з небосхилу, але вважає, що завдяки його праці стало на книжкових полицях на одну потрібну книгу більше.
Дотримується думки, що у фірмовій та особистій бібліотеці сучасного бізнесмена мають бути, принаймні, одна-дві книги про сучасний діловий етикет. Таких книг на нинішньому книжковому ринку є вже чималенько. В особистій бібліотеці автора цих рядків є дві книги з цієї сфери. Далі наведемо їх зміст для того, щоб у читача склалася уява про той матеріал, який містять подібні книги.
"Современный этикет. - М.: Изд-во Эксмо, 2005. - 320 с. (Золотая библиотека хозяйки)"
Згадані вище дві книги - це, так би мовити, книги практичного спрямування.
Існує велика кількість книг, де службовий етикет розглядається з виключно наукової чи науково-практичної або ж практично-наукової точки зору.
Для прикладу вкажемо книжку, видану Міжрегіональною академією управління персоналом.
Етика ділового спілкування: Курс лекцій/Т. К. Чмут, Г. П. Чайка, М. П . Лукашевич, І. Б. Осечинська. - 2-ге вид., стереотип. - К.: МАУП, 2003. - 208 с.
Ось її зміст.
Зміст
Вступ.............................................................. ... 3
Лекція 1. Предмет і завдання курсу....................... 5
Лекція 2. Спілкування як науково-практична
проблема........................................................... .19
Лекція 3. Моральні передумови ділового
спілкування ....................................................... .31
Лекція 4. Психологічна природа спілкування.........44
Лекція 5. Взаємодія та взаєморозуміння в контексті етики та культури ділового
спілкування ....................................................... .55
Лекція 6. Моральна культура спілкування та
службовий етикет................................................70
Лекція 7. Добір способів ділового спілкування.........83
Лекція 8. Вербальні засоби спілкування та
мовленнєвий етикет..............................................100
Лекція 9. Невербальні засоби спілкування та
культура поведінки .............................................113
Лекція 10. Індивідуальна бесіда як форма ділового
спілкування ....................................................... .126
Лекція 11. Колективне обговорення ділових
проблем ........................................................144
Лекція 12. Етичні та психологічні вимоги до виступу
в аудиторії........................................................162
Лекція 13. Етика та етикет у діловому спілкуванні
з іноземцями....................................................... .177
Книг про ділову кар'єру (а вона має багато дотичних з діловим етикетом), як здається, існує менше, ніж є попит на них. Ось тому автор цих рядків вирішив взяти у руки ручку (бо й досі створювати щось наукове він вміє лише ручкою, бажано кульковою) і написати популярним стилем про ділову кар'єру. Саме про ділову, а не про якусь іншу. Іншими видами кар'єри можуть, наприклад, бути політична, військова, артистична. Ті сфери автора не цікавлять, хоч з суспільної точки зору, можливо, є важливими. Автор знає їх недостатньо. Але знає анекдот про оперну професію. У ньому йдеться про те, що до директора оперного театру прийшла працевлаштовуватися співачка. Оглянувши поглядом директорський кабінет, вона дещо не помітила та й здивовано запитала директора: " А де у вас диван, на якому провіряється голос?".
Можливо між диваном і голосом є якийсь причинно-наслід-ковий зв'язок, але про це автор достеменно не знає, бо навіть у дитинстві не мріяв бути артистом чи співаком. До політики, а особливо до вітчизняних політиків, ставиться з огидою, не дивлячись на те, до якого блоку вони себе приписують. Військова кар'єра була впродовж 1971-1973 років, коли після закінчення університету довелося два роки покомандувати взводом на далекосхідному радянсько-китайському кордоні. Кар'єру розпочав лейтенантом, а закінчив - старшим лейтенантом. На тому знайомство з військом, слава Богу і закінчилося, якщо не рахувати кількох двотижневих вечірніх зборів, що проводилися для офіцерів запасу. Про військову, політичну, мистецьку кар'єру хай пише хтось інший. У цій книзі про зазначені види не йдеться.
Ділову ж кар'єру автор добре знає, бо як не як, а у квітні 2008 року досягнув пенсійного віку. За плечима - робота у академічних та галузевих науково-дослідних закладах, державна служба, адміністративно-викладацька діяльність. Є чималий власний трудовий досвід. Зрозуміло, - як позитивний, так і негативний. Опрацьована велива кількість матеріалу, опублікованого у засобах масової інформації. Врешті і народилася ця книга, яка буде у нагоді не лише тим, хто робить перші кроки на своїй трудовій ниві, але й тим, хто вже пройшов на ній довгий шлях.
Очевидно, найчисельнішим контингентом читачів цієї книги буде студентство. У них - прекрасний вік, але, зрозуміло, замало досвіду, в т. ч. і у сфері ділової кар'єри.
На сторінці 148-й "New Webster's Dictionary and Thesaurus of the English Language" (Danbury (CT); Lexicon Publications, Inc., 1993) поняття "кар'єра" (career) пояснюється наступним чином:
o швидкий рух, імпульс, рушійна сила, поштовх (swift movement, impetus);
o прогрес у житті щодо чиєїсь роботи (progress through life with respect to one's work);
o засоби для заробітку на життя (means of earning a living);
o професія (використовується визначальнокар'єрний дипломат) (a profession (also used attributively, a career diplomat);
o рухатися швидко і нестійко (to move swiftly and erratically).
Наступна у зазначеній книзі нотатка "кар'єрист" (careerist) пояснює, що це - амбіційна людина, яка покладається на успіх своєї кар'єри, навіть, за рахунок інших (an ambitious person set on success in his career even at other's cost).
Як бачимо, в англійській мові поняття "кар'єра" має позитивне (щонайменше нейтральне) забарвлення, а поняття "кар'єрист" - негативне. За радянських часів поняття "кар'єрист" мало дуже негативний відтінок. Між поняттями "кар'єрист" і "ворог народу" тоді знак рівності, все ж таки не ставився. Можна було зрозуміти, що кар'єрист - це, так би мовити, кандидат у "вороги народу".
У цьому світі у чистому вигляді трапляється хіба-що кохання. Решта явищ і речей може мати як негативні, так і позитивні наслідки. За допомогою звичайнісінького кухонного ножа, мабуть, чималенько людей відправилися до Бога раніше, ніж вичерпали свій життєвий ресурс. Дияволу завжди ж вдається щось втнути тоді, коли Бог спить. Історія людства знає чимало випадків, коли до своєї мети хтось йшов по кістках інших людей.
Оскільки у сусідній з Україною країні кажуть: "Що занадто, - то не здраво ", то у цій книзі читач не побачить екстремізму. У книзі немає порад про те, як до свого службового добробуту йти по чужих кістках.
Якось під час лекції автор цих рядків нагадав студентам-заочникам слова Емануїла Канта про те, що у людини є лише два гальма - страх і совість. Негайно одна студентка сказала, що Е. Кант не врахував ще одне гальмо - лінь. Можливо ця студентка влучно доповнила німецького філософа, могила якого знаходиться у нинішньому Калінінграді.
Три гальма згадано для того, щоб наголосити - ця книга для тих, хто має перші два гальма (страх і совість) і не має третього гальма (лінь). Робота не любить лінивих і Бог допомагає тим, хто допомагає сам собі.
Автор висловлює вдячність за комп'ютерний набір розділів цієї книги студентам-заочникам Міжрегіональної Академії управління персоналом (МАУП): Білявській Оксані, Гончарук Ірині, Новрузовій Тетяні, Тищенко Аліні, Кучанській Людмилі, Сангур-ській Оксані, Беляк Любові, Денисову Артему, Конобрицькому Василю, Мойсейонку Сергію, Калашниковій Лілії, Акопян Карині,
Озерузі Тетяні, Кожевниковій Альоні, Кутузу Геннадію, Костюк Марії, Варчуку Дмитру, Чуб Руслані.
Особлива вдячність методисту кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності МАУП Бабіч Ганні Валеріївні за надану допомогу.
На закінчення цієї "Передмови" автор зичить читачам, щоб для них справдилися слова з тосту у фільмі "Кавказька полонянка". Тост був короткий як постріл: "Так выпьем же за то, чтобы наши желания совпадали с нашими возможностями!" У рамках зазначених вище обмежень хай кожний з вас досягне того, чого вартий, а ця книжка хай допоможе зробити це красиво.
Краса, як відомо, править світом. Отже: "Вип'ємо ж за жінок, які потіснили чоловіків на багатьох відповідальних роботах, у багатьох сферах і у багатьох професіях, але не витіснили їх зі своїх сердець!"
Контактний телефон І. І.Дахна у Києві: 494-47-32 з переключенням на 14-87.
1.1. Робота у далекому зарубіжжі
1.2. Престижні роботи та спеціальності
1.3. Професії
Антиколектори
Банкіри
Внутрішні аудитори
Водії
Економісти
Журналісти