Педагогіка у запитаннях і відповідях - Кузьмінський А.І. - 3.7. Що являє собою явище акселерації?

Ні здібності, ні талант, ні геніальність за спадковістю не передаються. В генно-хромосомній системі дитина отримує від батьків лише імовірнісні можливості для прояву здібностей, таланту, геніальності. Ці прояви — результат соціального успадкування та впливу соціального середовища, зокрема виховання. Російський психолог A.B. Петровський писав: "Талант — це не більше як можливість прояву творчих успіхів... Талант не звільняє людину від праці, а передбачає велику, творчу, наполегливу працю. Люди, чия талановитість в очах всього людства була незаперечною, це завжди — без винятку — титани праці".

Японський дослідник Ібука Массару, роздумуючи над особливостями розвитку дітей, зазначав: "З давніх часів вважалося, що визначний талант — це передусім спадковість, примха природи. Коли нам говорять, що Моцарт дав свій перший концерт у віці трьох років або що Джон Стюарт Мі л л читав класичну літературу латинською мовою у такому самому віці, більшість реагує просто: "Певне, вони ж генії". Проте докладний аналіз ранніх років життя і Моцарта, і Мілла свідчить, що їх суворо виховували батьки, які хотіли зробити своїх дітей видатними. Я передбачаю, що ні Моцарт, ні Мілл не були народжені геніями, їхній талант розвивався завдяки тому, що їм з раннього дитинства створили сприятливі умови, що й дало прекрасні результати"2.

Отже, здібності, талант, геніальність — не стільки дар природи, скільки продукт людської діяльності. Талант і його найвищу форму — геніальність — слід розглядати в трьох іпостасях: як властивості індивіда, які залежать від спадкової програми, вимагають для свого розвитку й становлення сприятливих біосоціальних умов та повністю реалізуються лише в певному оптимальному мікросоціумі.

3.7. Що являє собою явище акселерації?

Акселерація (від лат. ассeleratio — прискорення) — це процес прискорення у фізичному розвитку людини, який проявляється передусім у рості, вазі, статевому дозріванні. Існує кілька гіпотез виникнення цього явища:

• гомогенна теорія — вплив сонячних променів у зв'язку з активністю фізичних процесів на Сонці;

• теорія урбанізації — збільшення кількості населення за рахунок міграції сільського населення;

• теорія гетерозису — поширення тенденції шлюбів між людьми різних національностей, рас, що породжує певні зміни, генетичні перетворення;

• теорія комфортності — поліпшення умов економічного життя (харчування, побут, медичне обслуговування);

• теорія опромінення — процеси використання атомної енергетики призвели до підвищення радіаційного фону проти природного.

Процес акселерації характеризується певною циклічністю. Якщо це явище прогресувало в XIX і XX ст., то з другої половини XXI ст., за прогнозами вчених, очікується зниження проявів акселерації.

Ретардація (від лат. retradatio — затримання, зупинка) — відставання, затримання у розвитку, що зумовлюється порушенням генетичного механізму спадковості, негативним впливом на процес розвитку починаючи з моменту зародження, канцерогенних речовин, несприятливого екологічного середовища тощо. Тут можна спостерігати відставання не тільки у фізичному, а й у психічному розвитку.

3.8. На які вікові групи поділяють дітей і що покладено в основу такого поділу?

Залежно від особливостей анатомо-фізіологічного та психічного розвитку дітей поділяють на такі вікові групи та підгрупи:

1. Перед дошкільний вік:

1.1. Грудний — 0—12 міс.;

1.2. Ясельний —1—3 роки.

2. Дошкільний вік:

2.1. Молодший — 3—4 роки;

2.2. Середній — 4—5 років;

2.3. Старший — 5—6 років.

3. Шкільний вік:

3.1. Молодший — 6—11 років;

3.2. Середній — 11—14 років;

3.3. Старший —14—18 років.

Розділ 4. МЕТА І ЗАВДАННЯ ВИХОВАННЯ
4.1. Що таке виховання?
4.2. Яка основна мета виховання?
4.3. Які завдання морального виховання?
4.4. Які завдання розумового виховання?
4.5. Які завдання трудового виховання?
4.6. Які завдання фізичного виховання?
4.7. Які завдання естетичного виховання?
4.8. У чому полягає сутність комплексного підходу до вирішення завдань всебічного гармонійного виховання?
Розділ 5. СИСТЕМА ОСВІТИ В УКРАЇНІ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru