Педагогіка - Максимюк С.П. - 5. Здобутки дидактики на сучасному етапі розвитку школи

У практиці навчання різних предметів потрібно забезпечити принципову єдність у підході до дітей, у виборі форм і методів. Дидактика як загальна наука про зміст освіти, закономірності процесу навчання, ефективні методи і форми навчальної роботи визначає цю єдність. З другого боку, дидактика враховує дані методик окремих предметів, які формуються на конкретному досвіді навчання в школах, відображенні різних ситуацій процесу навчання. Чим активніше впливає теоретична дидактика на методи і форми організації навчального процесу, тим специфічнішою є методика викладання цього предмета.

Загальновживаними є дидактичні закономірності та принципи навчання. Типи, структура занять з різних предметів також мають певну схожість. Конкретні методи, засоби, форми і прийоми, які використовуються у викладанні різних предметів, є самими специфічними (не можна одними й тими методами викладати математику і літературу, хімію й історію). Навіть у викладанні одного й того самого предмета в старших і середніх класах спостерігаються досить ґрунтовні відмінності. Не можна не враховувати і важливості рівня індивідуальної майстерності вчителя.

Кожна методика предметного викладання має свою історію, свої досягнення і проблеми.

5. Здобутки дидактики на сучасному етапі розвитку школи

У різні періоди розвитку людства дидактика як наука прагнула вивчати існуючі системи навчання, вдосконалювала їх або пропонувала нові.

У 80—90-х роках дидактика збагатилася дослідженнями з теорії змісту освіти, працями про компоненти змісту, які формують досвід творчості та емоційно-ціннісне ставлення до світу (М. М. Скаткін, І. Я. Лернер, В. В. Краєвський, В. С. Лєдньов). Значного розвитку в ці роки набули концепції проблемного та програмового навчання (Т.В. Кудрявцев, М. І. Мах-мутов, Т. І. Ільїна, А. М. Алексюк та ін.), оптимізації навчально-виховного процесу (Ю. К. Бабанський, М. М. Поташник), формування мислення і розвитку пізнавальних здібностей учнів.

Наприкінці 80-х років розпочався рух за оновлення школи, реформування її авторитарної системи. Це яскраво виявилося у так званій педагогіці співробітництва. Представниками її були як учені-теоретики, так і самобутні вчителі-новатори (Ш. О. Амонашвілі, С. А Соловейчик, С. М. Лисенкова, В. Ф. Шаталов, М. П. Гузик, Є. О. Ільїн, М. М. Палтишев, В. О. Караковський, І. П. Волков та ін.)

Перебудовні процеси в суспільстві, рух за незалежність держав прискорили процес реформування школи, а отже, зумовили появу нових дидактичних теорій. Зокрема, характерними для розвитку дидактики на початку 90-х років є спрямованість на розвиток особистості дитини і поява у зв'язку з цим різних підходів до визначення змісту та методичного забезпечення школи на всіх трьох її ступенях. Наприкінці 90-х років проводиться стандартизація змісту освіти. З'являються авторські школи, у яких застосовуються нові дидактичні технології на засадах особистісно-орієнтованого навчання. Є доробки у визначенні базового компонента змісту середньої освіти, критеріїв вибору навчальних планів і програм, шляхів відображення в змісті культурно-виробничих особливостей регіонів. У найближчі роки вчителі зможуть вибирати інтегровані курси з природничо-математичних і гуманістичних предметів. Є досягнення належної соціалізації дітей, громадянської освіти, забезпечення світоглядної функції освіти, зв'язку навчання і розвитку, у диференціації та пошуках гнучких форм і методів навчання, методичному обґрунтуванні функцій нових інформаційних технологій на всіх етапах освіти. Особливо важливим є об'єднання зусиль дидактів і методистів, учених і практиків у створенні нових підручників. Академія педагогічних наук України розробила 24 основних напрями наукових досліджень з педагогіки і психології у зв'язку з переходом на 12-річне навчання в школі, 12-бальну систему оцінювання навчальних досягнень та умінь учнів, профільне навчання та інші зміни.

6. Гуманістична стратегія теорії і практики навчального процесу
7. Навчання радістю пізнання
8. Завдання сучасної дидактики
Тема 5. Педагогічний процес як цілісна система
1. Методологічні основи процесу навчання (суть, структура, закони)
2. Основні функції процесу навчання та шляхи їх реалізації
3. Двосторонній характер процесу навчання та його цілісність
4. Види навчання
5. Шляхи удосконалення процесу навчання
Тема 6. Закономірності та принципи навчання
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru