...Державна посада..., яка полягає у всілякому піклуванні про виховання хлопчиків і дівчаток... Ця посада значно важливіша від усіх найвищих посад у державі.
Платон
Нехай статечність учителя не супроводжується грубістю, . ласкавість — слабкістю; щоб не привернути до себе першим шляхом ненависті, а другим — презирства. Нехай частіше говорить з учнями про хорошу поведінку, бо чим частіші будуть умовляння, тим рідше знадобляться покарання. Нехай не буде запальним і не поступається там, де потрібна суворість... Нехай прикладе зусилля сказати, повчаючи учнів, щодня щось таке, що змогло б у них назавжди залишитися в пам'яті.
Квінтиліан
Справа вчителя найважча... Подивись, одна сильна людина перед вихованням однієї дитини виявляє слабкість. А він цілій групі дітей дає знання і виховує їх, що можна з цим зрівняти!
Алішер Навої
Ви відрізняєте вчителя від вихователя — повна нісенітниця! Хіба ви розрізняєте учня від вихованця ?
Ж.-Ж. Руссо
...Хто бажає, щоб народ був щасливим і виховувався успішно, той повинен визнати першою і необхідною умовою досягнення цієї мети виховання й освіту вчителів, а також їх стан, який відповідав би їхньому важливому обов'язку... Якщо ви турбуєтеся про своїх дітей, потурбуйтеся про процвітання тих, кому довірено їх виховання.
А. Дістервег
Жодна книга не повинна і не може замінити духу вчителя.
А. Дістервег
Що сталося б з народом, із суспільством, з державою без його (учителя) тихої, скромної, працелюбної діяльності? Він один ще не в змозі все зробити, але він закладає основи всьому і без нього відразу поширюватиметься серед нас варварство.
А. Дістервег
Де шкільна справа перебуває в занепаді, винен учитель; де вона добре поставлена, там вона цим зобов'язана вчителю. *
А. Дістервег
Привчай учня працювати, примусь його не лише полюбити роботу, а настільки з нею зріднитися, щоб вона стала його другою натурою.
А. Дістервег
Буває, учитель заграє з дітьми, хоче швидко, дешево, без праці ввійти в довіру. Хоче погратися, якщо в хорошому настрої, а не кропітливо організувати життя колективу... Такий учитель робить себе посміховиськом в очах дітей.
Буває, честолюбцю здається, що легко переробити людину, переконуючи і ласкаво повчаючи: варто лише розчулити й дотримати обіцянку виправитися. Такий учитель дратує і набридає.
Буває, на показ — друзі, на словах — союзники, на ділі — підступні вороги і кривдники.
Януш Корчах
Хороший учитель не пропускає жодної нагоди, щоб навчити чогось корисного.
Я. А. Коменський
Люби вчителя, як батька, і ніде не залишайся з більшим задоволенням, ніж під його наглядом.
Я. А. Коменський
Якщо вчитель має лише любов до справи, він буде хорошим учителем. Якщо вчитель має любов до учня, як батько, мати, він буде кращий від того вчителя, який прочитав усі книжки, але не має любові ні до справи, ні до учнів.
Якщо вчитель поєднає в собі любов до справи і до учнів, він — досконалий учитель.
Л. Толстой
Чим більше вчитель сам учитиметься, обдумуватиме кожен свій урок і зіставлятиме з силами учня, чим більше стежитиме за ходом думок учня, чим більше викликатиме на відповіді і запитання, тим легше вчитиметься учень.
Л. Толстой
Я вважаю, що основа педагогічної підготовки — широка загальна освіта, знання і розуміння людей, уміння розбиратися у філософських питаннях, інтенсивний суспільний інтерес. Якщо педагог позбавлений цього, він — педагог без фундаменту.
П. П. Блонський
Учитель не може працювати наодинці, а тому він повинен піклуватися про те, щоб учителі школи збиралися разом і обговорювали ті завдання, які вони повинні провадити в життя, а також обговорювали способи виконання цих завдань.
С. Т. Шацький
Не існує методів навчання без учителя.
М. М. Пістрак
Кожен педагог зовсім не матрац, набитий чеснотами, а особистість, певний склад характеру, особлива "порода" — кожен у своєму стилі.
В. Н. Сорока-Росинський
Завдання педагогів найпочесніше — створювати людські кадри для всіх галузей нашого життя. Нашою педагогікою... ми вже можемо пишатися.
А. С. Макаренко
Учитель — це перший, а потім і головний світоч в інтелектуальному житті школяра; він пробуджує в дитини жадобу знань, повагу до науки, культури, освіти.
В. О. Сухомлинський
Учителю потрібно трудитися багато років, щоб побачити предмет свого творіння...; нікого так часто не відвідує почуття невдоволення, як учителя; ні в якій праці помилки і невдачі не призводять до таких важких наслідків, як у вчительській.
Учителю часто буває ніколи подумати про себе, оскільки він змушений думати про інших, і це для нього не самопожертва, не покірливість долі, а справжнє щастя особистого життя.
В. О. Сухомлинський
...Учителю потрібно володіти величезним талантом людинолюбства і безмежною любов'ю до своєї праці й перш за все до дітей, щоб на довгі роки зберегти бадьорість духу, ясність розуму, свіжість вражень, сприйнятливість почуттів — а без цих важливих якостей праця педагога перетворюється в муку.
В. О. Сухомлинський
Мені здається, сила дії уроку... цілком залежить... саме від особистості самого вчителя, від його персональної чарівності, від оригінальності його характеру, від виразності й цікавості його поведінки в класі.
М. Шагінян
Важко переоцінити роль справжнього педагога. Він не лише і не стільки джерело інформації, скільки духовна опора дитини, її реальний ідеал.
М. Амосов
Я приймаю близько до серця всі турботи вчителів, тому що завжди вважав цю професію найголовнішою на світі. Учительство — це мистецтво, праця не менш творча, ніж праця письменника чи композитора, а більш важка і відповідальна. Учитель звертається до людської душі не через музику, як композитор, не за допомогою кольорів, як художник, а безпосередньо. Виховує своєю особистістю, своїми знаннями і любов'ю, своїм ставленням до світу.
Учитель повинен бути вільним, як поет, художник, розповідати про те, що знає і любить сам, а не виконувати вказівки, дані кимось зі сторони, або тими, хто стоїть вище.
Любов до людини, до природи, до праці виховується через будь-який предмет. І лише вона — ця любов — може стати моральною основою творчої, людської діяльності в економіці, політиці, мистецтві. Тому ми кажемо, що в руках учителя наше майбутнє, наше двадцять перше століття.
Д. Лихачов
4. Учитель як творець педагогічного процесу
5. Поради студентові-практиканту, молодому вчителеві
Частина 2. Теорія і методика виховання
Тема 1. Суть процесу виховання
1. З історії демократичного виховання
2. Особливості сучасного виховання
3. Структурні елементи процесу виховання
4. Самовиховання: історія, теорія, методика
5. Перевиховання: історія, теорія, методика