Кожна виховна система базується на цілях, які визначають напрям виховного процесу: на інтереси суспільства, держави чи на особистість (індивідуально-особистісний розвиток); на взаємини між учасниками процесу (авторитарні чи гуманістичні); на зміст виховного процесу (знаннєвий чи розвивальний).
Традиційне виховання передбачає надмірне управління виховним процесом, коли вихованці цілеспрямовано засвоюють соціально завдані та ідеологічно орієнтовані якості; регламентацію, що призводить до ігнорування внутрішнього світу особистості; монологізовании вплив, обмеження ініціативи, творчості вихованців,
Гуманістична система ставить в "епіцентр виховання" особистість дитини як найвищу цінність життя. У процесі виховання дитина повинна бути "подібною Сонцю - центру планетарної системи" (Р.Галь).
У гуманістичній школі вихованець є суб'єктом життя, вільною духовною особистістю, що має потребу в саморозвитку. Тому виховання зорієнтоване на розвиток внутрішнього світу учня, на міжособистісне спілкування, діалог, на допомогу в особистісному зростанні.
Гуманістичне виховання Заходу представлене авторськими системами Р. Штайнера (1961 - 1925 рр., Німеччина), М. Монтессорі (1870 - 1952 рр., Італія, Нідерланди), С.Френе 1896-1966 рр., Франція) та іншими У центрі цих систем перебуває особистість, її цінності, особиста свобода, уміння прогнозувати і контролювати власне життя. Унікальна цілісна особистість прагне до максимальної реалізації своїх можливостей . Вона відкрита для сприймання нового досвіду, здатна на усвідомлений і відповідальній вибір у різноманітних життєвих ситуаціях.
У нашій країні ідеал гуманістичного виховання блискуче реалізував у 50-60 роках XX століття В.О.Сухомлинський. Уся освітня система керованої ним Павлиської школи була орієнтована на творення щастя кожного вихованця, доброго ставлення до дітей, формування умов для індивідуально-творчого розвитку кожної особистості. "Виховання полягає в тому, - стверджував В.О.Сухомлинський. - щоб уміло, розумно, мудро, тонко, сердечно торкнутися до кожної з тисячі граней, знайти ту, яка, якщо її, як перлину, шліфувати, засяє неповторним сяйвом людського таланту, а це сяйво принесе людині особисте щастя. Відкрити в кожній людині її, лише її неповторну грань, - у цьому мистецтво виховання"1.
Розвиваючи дитячу індивідуальність, В.О.Сухомлинський надавав великого значення людяності. У "Школі радості" вихованці засвоювали ази людяності: вони вчилися бачити горе, сум, печаль, тривогу, відчай, радість людей, які оточують у повсякденному житті, робили благородні вчинки - допомагали цим людям із внутрішніх спонукань, переживаючи при цьому глибоке почуття задоволення. Так ліпша вчилася співпереживати, розуміти іншу людину і оцінювати саму себе.
Предметом виховання у школі була людина - дитина, підліток, юнак, духовний світ конкретної дитини, джерела її розумового, морального, емоційного, фізичного, естенічного розвитку. Кожен педагог повинен був глибоко, до тонкощів знати індивідуальність кожного учня, стверджувати гуманне начало у вихованні, що розцінювалося як найважливіша риса педагогічної культури вчителя.
Вихователь повинен ужитися у світ дитини, бути наставником і другом, однодумцем, "переживати разом з ним радість перемоги і гіркоту втрати". "Процес виховання, - писав В.О.Сухомлинський, - полягає у єдності духовного життя вихователя і вихованців - у єдності їхніх ідеалів, намагань, інтересів, думок, переживань".
Важливою проблемою у вихованні є, на думку В.О.Сухомлинського . гармонія педагогічних впливів. Складні відносини, які оточують дитину, ніким не усвідомлюються як спеціальний засіб виховання. Але саме вони для дитини є середовищем, яке дає наочні уроки, адже в них вона бачить матеріалізовані погляди старших, їх судження, звички, наміри. Якщо ж інформація, відбита в свідомості й підсвідомості дітини, суперечить іншим засобам впливу на особистість, важко виховати "голос совісті". Гармонія першого і другого джерел виховання вимагає, щоб активна діяльність вихованців спрямовувалася на творення обставин, середовища, яке б посилювало дію всіх засобів виховання.
Співпрацювати дітей і дорослих, довіра до дітей, виховання без покарань, творча праця і моральна свобода, можливість вибору вчинку, лінії поведінки, способу життя, відповідальність за свій вибір та інше - важливі гуманістичні принципи, на яких побудована педагогічна система В.О.Сухомлинського.
У 80-х роках XX стаття гуманно-особистісний підхід у вихованців обгрунтував і практично реалізував у "Школі життя" відомий грузинський психолог і педагог Ш.О. Амонашвілі. У гуманній школі автор виділив 6 особливостей виховного процесу
Перша полягає у внутрішній наступності творчої діяльності природи і людини-вихователя. Природа, на думку Ш.О. Амонашвілі, закладає в дитині можливості безмежного розвитку. Школа бере на себе відповідальність продовжити справу природи і виховати благородну людину.
Друга особливість виховного процесу в гуманній школі - його цілісність, що означає цілісність життя дитини, яке спрямоване в майбутнє.
Третя особливість стосується уроку, який розглядається як акумулятор, як провідна форма життя дітей, а не тільки їх учіння. Комфорт життя дитини на уроці забезпечується співробітництва з учителем, іншими дітьми.
Четверта особливість педагогічного процесу полягає в тому, що взаємини співробітництва учителя з дітьми стають його природною якістю.
П'ята особливість гуманного педагогічного процесу виявляється в розвиткові у дітей здібності до оцінної діяльності при одночасному скасуванні шкільних оцінок, що є запорукою успіхів дітей у навчанні.
Шоста особливість "Школи життя" - в особливій, гуманній місії вчителя в ній. "Олюднення середовища навколо кожної дитини, гуманізація соціуму і власне педагогічного процесу є найвищою турботою вчителя". Гуманного вчителя не полишає "любов і відданість кожній дитині, почуття глибокої відповідальності за долю кожної дитини; намагання зрозуміти кожну дитину".
Педагог виходить з того, що у кожної дитини є свої потреби, свій особистісний смисл, є особистісна значущість учіння, на яку і потрібно опиратися у виховному процесі. А якщо такого смислу немає, то необхідно "інструментувати учіння як вільно обрану учнем діяльність", тобто створювати умови для його цілеспрямованого, соціального і педагогічно значущого розвитку, виховання, збагачення знаннями і досвідом, а управляти цим процесом необхідно з позицій самої дитини, ЇЇ інтересів.
Отже, найсуттєвішими рисами гуманістичної школи виховання є: 1) особливе ціннісне ставлення до вихованця, визнання розвитку особистості (інтелектуального, фізичного, морального, естетичного, трудового) головним завданням школи, а становлення індивідуальності особистості - її головним результатом;
2) гуманістичні моделі передбачають створення культурно-виховного середовища, у якому відбувається більшій вибір особистістю способів творчої самореалізації, її саморозвиток у гармонії із собою і суспільством;
3) кожна виховна система веде власний творчий пошук змісту, методів, форм і засобів виховання; гуманістична спрямованість передбачає свободу і творчість ЯК вихованців, так і вихователів;
4) вихователь є наставником і другом дитини, він постійно враховує її потреби, допомагає набути природності (доброї, вільної, кмітливої), реалізувати можливості; підтримує кожного вихованця.
Тема 15. Зміст виховання
1. Поняття про зміст виховання
2. Особливості змісту виховання в сучасній школі
3. Базова культура особистості: зміст і шляхи формування
3.1. Виховання громадянської культури
3.2. Виховання розумової культури
3.3. Філософсько-світоглядна підготовка
3.4. Виховання основ моральної культури
3.5. Виховання екологічної культури