Проблема змісту навчання є однією зі стрижневих у теорії та практиці навчання в зарубіжній педагогіці. Уявлення про зміст освіти в зарубіжних школах дає середньостатистичне співвідношення предметів у навчальному плані. В розвинутих країнах (СІЛА, Англія, Франція та ін.) на гуманітарний цикл припадає 46%, природничо-математичний - 21,5, художньо-естетичний - 10, оздоровчо-трудовий 21%.
Цікавим є зміст навчання в американських середніх школах. Старша середня школа СПІА має академічний і практичний навчальні профілі. Практичний профіль охоплює загальний, комерційний, індустріальний, сільськогосподарський напрями. Для всіх учнів обов'язкове вивчення рідної мови, суспільних дисциплін, природознавства і математики, заняття фізкультурою, вони можуть обрати кілька предметів з циклу необов'язкових. Академічний профіль передбачає вивчення алгебри, геометрії, фізики, хімії, біології, іноземних мов.
Право на отримання диплома про закінчення старшої середньої школи дає певна кількість залікових одиниць, або "кредитів" (не менше 16), які випускник повинен набрати у процесі навчання. Заліковою одиницею вважають вивчення дисципліни впродовж року по 5 годин на тиждень. Таких одиниць треба набрати: з англійської мови і літератури - 4,з історії - 2, соціальних наук - 1, природничих наук - 2, математики (алгебра, геометрія, тригонометрія) - 2. Кожен учень зобов'язаний прослухати 2-3-годинний цілеспрямований курс, наприклад, іноземної мови, психології, стенографії, 3-4 залікових одиниці можна отримати за вивчення додаткових предметів на вибір. За американськими законами, учень не зобов'язаний засвоїти весь програмний матеріал і отримати атестат з хорошими оцінками, він лише повинен щодня ходити до школи до 16 років. Після цього він може не продовжувати навчання.
Старша середня школа в Японії платна, вступити до неї можна після закінчення неповної середньої школи, склавши вступні іспити. Перший рік у ній - загальноосвітній, на другому і третьому роках вивчають предмети за вибором. Наприклад, із 5 предметів гуманітарного циклу слід вибрати 2. Щоб закінчити цю школу, необхідно скласти більш як 80 заліків. Учні, які навчаються на спеціалізованому відділенні, додатково складають понад 30 заліків з професійних і спеціальних предметів. На цьому відділенні навчаються за такими напрямами: промисловість, комерція, рибальство, сільське господарство, охорона здоров'я, домоводство. Учні загальноосвітніх відділень самі складають свої навчальні плани з предметів академічного циклу, можливе також вивчення предметів з певної професії. До загальноосвітніх навчальних предметів у старшій середній школі належать: японська мова, географія, історія, суспільствознавство, математика, природничі дисципліни (загальне природознавство, фізика, хімія, біологія, геологія), здоров'я і фізичне виховання, мистецтво (музика, образотворче мистецтво, художнє ремесло, каліграфія), іноземна мова, економіка, домашнє господарство.
Посилена увага держави до проблем освіти зробила Японію найосвіченішою країною світу. Понад 95% японців мають середню освіту і першими в світі досягли всезагальної середньої грамотності.
Народна педагогіка про зміст навчання:
Де більше науки, там менше муки. Наука в ліс не веде, а з лісу виведе.
Потрібно учиться - завжди згодиться.
Ученому - світ, а невченому ніч.
Хто хоче більше взнати, тому треба менше спати.
Запитання. Завдання
1. Чим зумовлена необхідність модернізації змісту освіти?
2. Проаналізуйте співвідношення між загальною, політехнічною і професійною освітою.
3. Які фактори впливають на цілі та зміст освіти в загальноосвітній школі?
4. Проаналізуйте зміст програми з предмета, який ви будете викладати, з точки зору його внеску у формування світогляду учнів.
5. У чому полягають особливості нових навчальних планів, програм і підручників для загальноосвітньої школи у зв'язку із запровадженням профільного навчання?
6. Проаналізуйте пояснювальні записки навчальних програм із предметів, які будете викладати в школі. Сформулюйте головні завдання вивчення обраної вами навчальної дисципліни.
7. Охарактеризуйте особливості змісту освіти в зарубіжній школі.
Література
Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів // Законодавство України про загальну середню освіту. Бюлетень законодавства і юридичної політики України. - К., 1999. - № 9*.-.
Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття").- К., 1994.
Державні стандарти загальної середньої освіти в Україні. - К.,1997.
Жерар Ф.-М. та ін. Як розробляти та оцінювати шкільні підручники. - К., 2001.
Закон України "Про загальну середню освіту" // Законодавство України про загальну середню освіту. Бюлетень законодавства і юридичної політики України. - К., 1999. - № 9.
Зорина Л. Я. Программа - учебник - учитель. - М., 1989.
Концепція професійної освіти України. - К., 1991.
Матюша І. К. гуманізація навчання і виховання в загальноосвітній школі. - К., 1995.
Теоретические основы содержания общего среднего образования / Под ред. В. В. Краевского, И. Л. Лернера. - М., 1983.
Закономірності навчання
Основні принципи навчання
2.4. Методи і засоби навчання
Методи навчання і їх класифікація
Методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності
Словесні методи навчання
Наочні методи навчання
Практичні методи навчання
Інші методи навчально-пізнавальної діяльності