Цікаві шляхи вирішення окремих проблем виховання пропонує зарубіжна школа.
Наприклад, американська система морального виховання спирається на суверенність людської особистості, що діє за власним добрим спонуканням. Така позиція потребує високої майстерності педагога, який повинен допомогти вихованцеві відчути себе впевненою у власних силах людиною. Запорукою успіху в усьому є віра в себе. Значної уваги надають формуванню характеру і прагнуть виховати достойного громадянина, дієвого учасника суспільного життя.
Американські школи багато уваги приділяють дисциплінуванню учнів. Зокрема, розроблено чітку систему правил поведінки, визначено навіть порядок входу до приміщення і виходу з нього, руху коридорами під час зміни кабінетів. Учнів навчають, як слід поводитися і працювати в бібліотеці, на спортивному майданчику, в залі під час розваг. Хоча вони й не носять шкільної форми, у школах існують обмеження щодо одягу, забороняється, наприклад, носити міні-спідниці дівчатам, довге волосся, шорти та інший спортивний одяг хлопцям. Заборонене куріння в межах школи, вживання алкогольних напоїв, брутальні вислови. Діють суворі правила реєстрування відвідувань учнями школи, пропусків і запізнень на заняття. Правила поведінки публікують у довіднику школи й вручають кожному учневі, тобто доводять їх до відома не лише учнів, а й їхніх батьків. Розробляють їх спільно вчителі та учні, на загальних зборах приймають кодекс честі - звід правил, які учні зобов'язуються виконувати. "Ми, учні середньої школи міста Джерсі, - говориться в одному з таких кодексів, - клянемося, що будемо завжди ввічливі й уважні до інших людей; будемо поважати шкільну і суспільну власність; прагнути завжди бути чесними з собою та з іншими; виконувати правила безпеки; підтримувати високий рівень поведінки і мови; дотримуватися чистоти і порядку в школі; підтримувати честь школи під час екскурсій і походів". Випадки порушення правил розглядає обраний учнями суд честі, до складу якого входять представники випускного або перед випускного класів. Учнів залучають до виконання відповідних обов'язків у школі. Учнівський патруль стежить за порядком під час перерв, у їдальні, на спортивних майданчиках, на прилеглій до школи території.
Щоденно в школах США відбуваються церемонії клятви прапору. В кожному класі над дошкою висить державний прапор. Перед початком занять діти встають, прикладають руку до серця і, дивлячись на прапор, клянуться бути вірними "прапору, уряду, державі". У навчальній програмі домінують матеріали, в яких ідеться про обов'язки громадян, необхідність виконання вимог законів і правил моралі, поваги до представників державної влади.
У більшості держав з традиційним демократичним устроєм зусилля педагогів зосереджено на формуванні в молоді значущості громадянських прав і свобод. Уперше вони пізнають їх у колі сім'ї, згодом навчаються відстоювати у школі, товаристві та ін. Навчальним планом школи передбачено предмети, що роз'яснюють конституційні права і свободи громадян, вчать користуватися ними.
У школах Німеччини до антинаркогенної виховної роботи залучають самих учнів. Перед тим їх направляють у табір, де вони проходять чотирьохденний інтенсивний курс навчання пропаганди боротьби з наркогенами. Після цього такі учні викладають цей курс ровесникам. Результати такого навчання засвідчили високий рівень прийняття однокласниками матеріалу та ідей курсу, які нерідко створюють свої "антинаркогенні групи".
У школах Німеччини особлива увага приділяється антинаркогенному вихованню дівчат як майбутніх матерів, вбачаючи в цьому і засіб боротьби з проституцією.
У норвезьких школах до антинаркогенної виховної роботи зі школярами залучають молодіжних лідерів. Відібраних у навчальних колективах по 1-2 справжніх лідерів, переконаних у шкідливості й недопущенні куріння, вживання алкоголю та наркотиків, на погляди і поведінку яких орієнтується більшість учнів, спеціально готують до роботи з однолітками. Як свідчить досвід, така робота є досить ефективною.
Багато цінного містить у собі методика виховання взаємоповаги у японських школах. Для цього учнів тут залучають до групових бесід, під час яких кожен зобов'язаний відкриватися перед іншими і пояснювати причину своїх проступків. Якщо між учнями виникають конфлікти, вони уладнують їх, як правило, самі. Вчитель втручається тільки у розв'язання найскладніших питань, іноді до цього залучають батьківську раду класу.
Великого значення у школах Японії надають трудовому вихованню. Учнів навчають бути старанними людьми, яким незабаром доведеться наполегливо працювати в колективі й виявляти повагу до керівництва. Готуючи до майбутньої кар'єри, їх озброюють знаннями про професії, розвивають у них здатність обирати навчальні курси, що найбільше відповідають запланованому професійному шляху.
У європейських країнах трудове навчання є обов'язковим компонентом загальної освіти, важливою умовою формування загальної культури людини, ефективним засобом пізнання природи та суспільства. Процес трудового навчання має особистісно орієнтований характер, спрямований на розвиток індивідуальних здібностей школярів.
У трудовому вихованні американського школяра і сім'я, і школа орієнтують на те, якого працівника потребує сучасне виробництво. У виданнях, які рекламують американські компанії, можна прочитати такі "Рекомендації діловим людям":
1. Беріться до роботи, не гаючи часу! Якщо треба щось зробити, то чому б не взятись за це зараз же? Якщо можна щось змінити, краще зайнятися цим уже сьогодні. Ні освіта, ні талант не мають значення, якщо у вас немає звички одразу братися до діла. У світі багато розумних і талановитих людей, які мають щирі наміри щось зробити, але відкладають справи на потім, втрачаючи час. А пізніше їм рідко вдається досягти того, чого домоглися менш талановиті. Навчіться негайно починати справу, і успіх вам забезпечений.
2. Проблеми дають вам нові можливості. Люди, які вміють досягати успіху, не бояться проблем - в їх подоланні вони вбачають шанс продемонструвати, на що здатні. Безтурботні, спокійні, ненапружені життя і праця часто стають одноманітними та нудними. Ділові люди або ті, хто хоче ними стати, вітають труднощі, сприймають кожну безвихідну ситуацію, як виклик собі. І якщо цього потребує справа, вони із "задоволенням" співпрацюватимуть навіть з неприємними людьми, візьмуться за будь-яку складну роботу.
Найважче - виробити в собі готовність братися за вирішення будь-якої проблеми одразу.
3. Намагайтеся робити якнайменше помилок. Ідеальних людей немає - помиляються всі. Проте ділові люди (і не лише вони) не мають права робити багато помилок. Крім того, треба вміти їх визнавати і виправляти, що властиво далеко не всім.
Не ставтеся до себе, як до пересічної людини. Якщо ви спробуєте працювати досконало, то щиро здивуєтесь, як добре у вас все може вийти. Беручись до справи, уявіть, що ступаєте на мінне поле. Намагайтеся передбачити, де можете оступитись, і не давайте шансів помилкам.
Засновники "Нової школи" у Франції високо підносять роль художнього сприймання природи у процесі формування екологічного світогляду. Для цього вчителі мають вміти доречно організувати, наприклад, дитячу музичну творчість на основі естетичного сприймання звуків природи. Матеріалом для творчості є ритм дощу, спів пташок, шум вітру. Педагог підводить вихованців до драматичного втілення образів сприйняття, наприклад до передачі у звуках та рухах таких природних явищ, як "гроза у лісі", "шум дерева" та ін. Практикують тут традиційні сезонні свята, які є синтезом усіх видів художньо-творчого освоєння дітьми навколишнього світу. Отже, європейська педагогіка, високо підносячи світоглядну роль мистецтва, вважає його не стільки окремим предметом, якому належить вчити дітей, скільки універсальним методом гуманізації стосунків із зовнішнім світом, природою.
Максимально екологічною за своєю суттю і результатами е східна модель гуманістичного виховання. Досвід японських педагогів переконує у доцільності поєднання завдань естетичного розвитку вихованців з формуванням їх екологічного світогляду. Милування природою, на їх погляд, розвиває в дітей естетичну чутливість. На заняттях педагоги намагаються підвести вихованців до співпереживання природі, сформувати у них навички гармонійної поведінки у ній. З цією метою шкільними програмами передбачено куро "Ікебана", який вінчає досвід милування природою.
В американських школах особливої уваги надають фізичному вихованню і здоров'ю учнів. Усі вони відвідують уроки фізкультури, займаються в спортивних секціях при школі. Загальновідоме серйозне ставлення американців до свого здоров'я в багатьох школах знайшло втілення у вивченні предмета "Здоров'я".
Народна педагогіка про зміст виховання:
Праця - душа всього життя. Розум - найбільше багатство. Мораль чиста - краще всякого намиста. За рідний край - хоч помирай.
Як будеш рідної землі триматися, то будеш від неї сили набиратися.
Нема щастя без здоров'я.
Хата хоч і бідненька, але чиста й чепурненька, тому й гарна та веселенька.
У здоровому тілі - здоровий дух.
Сила без голови шаліє, а розум без сили мліє.
Щоб працювати, треба силу мати.
Від здорового коріння - здорове пагіння.
Коли немає сили, то й світ не милий.
Здоровому - все здорово.
Як дитина бігає і грається, то її здоров'я усміхається.
Запитання. Завдання
1. У чому полягає суть, структура наукового світогляду? Розкрийте його суспільне призначення і функції.
2. Доведіть необхідність єдності і взаємозв'язку моральної свідомості і поведінки школярів.
3. У чому виявляється вплив правового виховання на попередження і подолання правопорушень серед учнівської молоді?
4. Охарактеризуйте особливості підготовки учнів до сімейного життя.
5. Розкрийте зміст, завдання і засоби економічного виховання учнів, а також найхарактерніші його суперечності.
6. Чим зумовлена необхідність виховної роботи з учнями, спрямованої на формування у них несприйнятливості до вживання наркогенних речовин?
7. У чому виявляється вплив трудової діяльності школярів на їх інтелектуальний розвиток?
8. Доведіть важливість профорієнтаційної роботи з учнями для їх подальшого життєвого шляху.
9. Які суперечності проявляються у процесі екологічного виховання учнів?
10. Розкрийте значення естетичного виховання для всебічного розвитку особистості.
11. Охарактеризуйте роль фізичного виховання у формуванні потреби учнівської молоді в здоровому способі життя.
Література
Ващенко Г.- Виховання статево? чистоти і стриманості // 36.: Визвольний шлях. - Лондон, 1954. - № 11.
Ващенко Г. Комунізм, інтернаціоналізм і виховання любові до Батьківщини // 36.: Визвольний шлях. - Лондон, 1956.
Вишневський О. І. На тернистому шляху до себе // Рідна школа. - 1995. - № 5.
Вишневський О. Сучасне українське виховання: Педагогічні нариси. - Львів, 1996.
Голомшток А. Е. Выбор профессии и воспитание личности школьника. - М.. 1979.
Державний стандарт загальної.середньої освіти. Економіка // Освіта України. - 1997. - 28 листоп. - № 48.
Дитинство в Україні: права, гарантії, захист: 36. документів. - К., 1998. - Ч. 1.
Іванчик Г. Ф., Пеньков О. І. Про деякі аспекти екологічної освіти школярів. Соціально-гуманітарна освіта України та шляхи її розбудови / За ред. В. Л. Андрущенка. - К., 1997.
Кабалевский Д. Б. Воспитание ума и сердца. - М.. 1989.
Климишин І. А. та ін. Основи християнської моралі. - Івано-Фран ківськ, 1995.
Кравець В. П. Психолого-педагогічні основи підготовки школярів до сімейного життя. - Тернопіль, 1997.
Макаренко А. С. Виховання в праці. Твори: У 7-ми т. - К.г 1954. - 14,
Макаренко А. С. Про мій досвід. Твори: У 7-ми т. - К., 1954. - Т. 5.
Неменский П. М. Мудрость красоты. - М., 1981.
Писарчук Е. А., Кухта А. М. Екологічне виховання учнів. - К., 1984.
Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається // Ін-форм. зб. Міністерства освіти і науки України. - 1995. - № 15.
Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. твори: У 5-ти т. - К., 1976. - Т. 1.
Сухомлинський В. О. Роль переконань у формуванні духовного обличчя особистості. Вибр. твори: У 5-ти т. - К., 1976. - І 2.
Ушинський К. Д. Праця в її психічному й виховному значенні. Вибр. пед. твори: У 2-х т. - К., 1983. - Т. 1.
Ушинський К. Д. Рідне слово. Вибр. пед. твори: У 2-хт. - К., 1983., - Т. 1
Ушинський К. Д. Теоретичні проблеми виховання і освіти. Вибр. пед. твори: У 2-х т. - К., 1983. - Т. 1.
Фіцула М. М. Антиалкогольна виховна робота в школі. - К., 1984.
Фіцула М. М. Правове виховання учнів. - К.г 1997.
Шпак О. Т. Економічне виховання учнів. - К., 1985.
Щербань П. Формування духовної культури особистості // Рідна школа. -1999. - № 7-8.
Сутність методу і прийому виховання
Характеристика основних груп методів виховання
Методи формування свідомості
Методи формування суспільної поведінки
Методи стимулювання діяльності та поведінки
Методи контролю та аналізу рівня вихованості
3.5. Організаційні форми виховної роботи
Специфіка позакласної і позашкільної виховної роботи
Масові, групові та індивідуальні форми виховної роботи