Зовнішня політика України - Чекаленко Л.Д. - Висновки

Поняття стратегічності набуло нині досить значного поширення. Передусім це пов'язано з острахом закріплення світової однополярності на противагу можливій поліполярності. Однополярний світ, який концентрується навколо США, стає засторогою перед невдачами американської політики на Близькому Сході та в Іраку, що накладає певний відбиток на нейтральні держави.

Росія розглядає стратегічне партнерство з іншими країнами як засіб для "вирівнювання" геополітичної вісі, зміщення військових акцентів на дипломатичні рішення, у тому числі й на досить складні завдання регіональної і міжнародної безпеки та протидії тероризму. Світова спільнота вже визнає, що жодна держава не може брати на себе функції жандарма і приймати рішення, що є прерогативою ООН. Як свідчить практика міждержавного цивілізованого спілкування, поки що тільки ООН може "володіти" простором визначення основних цілей і завдань співпраці між країнами в основних сферах, а саме в зовнішній політиці, економіці і боротьбі з тероризмом.

Ускладнює процес нормалізації двосторонніх відносин нерозуміння російськими ідеологами суті та причин відсторонення українського істеблішменту. У пострадянських суспільствах, на їхню думку, соціально й політично слабко структурованих, бракує загальнодемократичних традицій і публічної політики. Політичні діячі керуються передусім власними і вузько груповими інтересами політичної, державно-адміністративної, господарської та інтелектуальної еліти. Водночас у політичній ідеології України міцно утвердилося сприйняття намірів Росії як імперських, тобто зближення з нею автоматично означає втрату незалежності й суверенітету України. Після подій навколо президентських виборів в Україні 2004 р. посилилося інформаційне протистояння, що супроводжується нагадуванням про "російський імперіалізм і нацизм", голодомор, знищення національної інтелігенції, Чорнобиль тощо. Навіть політики лівого крила обережно висловлюються за союз із Росією.

В українських інтересах — розвивати стратегічний характер відносин за умови: взаємоповаги інтересів; здатності йти на компроміс; підтримки одне одного з урахуванням інтересів третіх країн; неперервності відносин; наявного прагматизму (про що часто забувають українські політики). Проявами прагматичності на даному етапі світової політики може бути коаліційна боротьба з тероризмом, об'єднання зусиль у встановленні міцного громадянського миру у конфліктних регіонах із застосуванням цивілізаційних методів; надання гарантій або взяття на себе відповідальності як гаранта за дотримання миру і стабільності в регіоні; віднесення до сфери стратегічно важливих для держави питань.

Відповідною політикою з боку США може бути надання Україні статусу країни з ринковою економікою, а також розширення економічного співробітництва в окремих, най відповідальних для українського бюджету галузях. Певні обіцянки американської сторони дали підстави українському керівництву стверджувати про досягнення стратегічних домовленостей та перехід українсько-американських відносин на якісно новий стратегічний рівень. Практичними кроками у формуванні стратегії співробітництва на перспективу є необхідним визначити його рівень; означити бажане місце у структурі зовнішньоекономічних зв'язків обох країн з урахуванням національних, стратегічних і поточних інтересів, які можуть бути реалізовані; окреслити контури раціональної структури співробітництва та економічних зв'язків за видами й

напрямами з виокремленням поточних і довгострокових пріоритетів.

Основними критеріями стратегічної співпраці мають бути:

· базові принципи співробітництва, їхня практична реалізація;

· довіра, невтручання у внутрішні справи;

· повага до обраного варіанта розвитку;

· збіг напрямів реформування суспільних відносин та доцільність використання досвіду кожної з країн;

· конкретна ситуація, що складається в кожній країні, і можливості її поліпшення завдяки двостороннім економічним та іншим зв'язкам;

· зовнішньополітична й зовнішньоекономічна орієнтація державного керівництва, основної частини кадрів і ділових кіл.

До згаданого можна додати і збіг уявлень про засади майбутнього розвитку світу. В українському варіанті — це визнання необхідності поліполярного світового устрою. Наведені принципи мають бути конкретизовані у кожному окремому випадку, розвинуті й закріплені у відповідних документах. Як правило, ці принципи виступають основними орієнтирами двосторонніх зв'язків на довгострокову перспективу.

Позитивними чинниками для розгортання стратегічного партнерства також можуть бути визначені: спільний кордон, доповнюваність економік, сприяння розв'язанню різнопланових проблем іншої країни (у тому числі безпекових). Бажаною умовою в цьому ракурсі є відсутність у партнерів проблем міждержавного рівня та збіг інтересів в економічному плані. В такому разі стратегічне партнерство може розглядатися пріоритетним, що не завдає шкоди співпраці з іншими країнами.

Додатки
Із Постанови Верховної Ради України "Про Основні напрями зовнішньої політики України"
З листа Міністра закордонних справ України А.Зленка Голові Ради Безпеки ООН Девіду Хеннею
Із Постанови верховної Ради Російської Федерації "Про статус міста Севастополя"
Із виступу заступника Міністра закордонних справ України Б. Тарасюка в Раді Безпеки ООН
Із Заяви Голови Ради Безпеки ООН
Із Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Російською Федерацією і Україною
Із Спільної заяви за підсумками переговорів міністрів закордонних справ України і Російської Федерації (з приводу острова Тузла)
Про Угоду між Урядом РФ і Кабінетом Міністрів України про взаємне визнання й еквівалентність документів про освіту й учених звань
З інтерв'ю Міністра закордонних справ Росії С. Лаврова
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru