Розробляється з 1997 року за дорученням Державного комітету Російської Федерації зв'язку й інформатизації разом з Комітетом з інформаційної політики і зв'язку Державної Думи та іншими провідними науково-дослідними інститутами Росії. Наприкінці 1998 р. Постійна палата з державної інформаційної політики Політичної консультативної ради при Президентові Російської Федерації ухвалила Концепцію державної інформаційної політики. Трохи раніше ця Концепція була прийнята Комітетом Державної Думи з інформаційної політики і зв'язку.
Мета Концепції полягає у визначенні цілей, завдань і об'єктів державної інформаційної політики, розробці та аналізі основних напрямків і механізмів її реалізації, аналізі результатів її впливу на соціально-економічний, політичний і культурний розвиток Росії наприкінці XX і на початку XXI століття.
Об'єктами державної інформаційної політики є:
· інформаційні ресурси;
· інформаційно-телекомунікаційна інфраструктура;
· інформаційні, телекомунікаційні технології, системи і засоби їх реалізації;
· виробництво і споживання засобів інформатизації, інформаційних продуктів і послуг;
· науково-технічний і виробничий потенціал інформатизації, телекомунікацій і зв'язку;
· ринок інформації, інформаційних технологій, засобів, продуктів і послуг;
· домашня комп'ютеризація;
· політика у сфері масової інформації;
· інформаційне право;
· системи забезпечення інформаційної безпеки;
· взаємодія інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури Росії з глобальними інформаційними мережами.
Окрім того в Концепції розглядається вплив державної інформаційної політики на різні сфери громадського життя, а також актуальні проблеми побудови в Росії інформаційного суспільства.
Сфера застосування Концепції – конкретизація й уточнення основних напрямків діяльності органів державної влади щодо становленню інформаційного суспільства в Росії, формування Єдиного інформаційного простору Росії та її входження у світове інформаційне співтовариство. Вихідні дані для розробки Концепції – Конституція РФ, "Декларація прав і свобод людини і громадянина", Федеральні закони "Про інформацію, інформатизацію і захист інформації", "Про засоби масової інформації", "Про участь у міжнародному інформаційному обміні", "Про зв'язок", "Про державну підтримку засобів масової інформації і книговидання в Російській Федерації", "Про державну таємницю", "Про інформаційне забезпечення органів державної влади російської Федерації", Цивільний кодекс Російської Федерації, а також інші законодавчі акти, що регулюють відносини суб'єктів в інформаційній сфері, праці вітчизняних і закордонних учених з проблем побудови інформаційного суспільства і формування інформаційно-телекомунікаційного простору, результати аналітичних і прогностичних досліджень процесів інформатизації в Росії.
У Концепції зазначається, що протягом багатьох років державна інформаційна політика охоплювала, переважно, проблеми, пов'язані з діяльністю засобів масової інформації. В останні 2–3 роки зміст державної інформаційної політики був трохи розширений і в нього було включено окремі елементи захисту прав громадян і організацій на загальнодоступну інформацію, гарантованих Конституцією країни, а також деякі аспекти інформаційної безпеки. Починаючи з початку 90-х років паралельно формулюються і розвиваються принципи і положення державної політики інформатизації. Основний зміст цієї політики зводився з невеликими варіаціями до забезпечення науково-технічних, виробничо-технологічних і організаційно-економічних умов створення і розвитку інформаційних технологій, інформаційної інфраструктури і системи формування інформаційних ресурсів. При цьому політика інформатизації практично була цілком відділена від політики, що проводиться державою в області засобів масової інформації, зв'язку і телекомунікацій.
Новий імпульс державна політика інформатизації одержала лише останнім часом у зв'язку з усвідомленням необхідності побудови інформаційного суспільства в Росії як головної умови її політичного і соціально-економічного розвитку і збереження статусу світової держави. Вирішення цього масштабного завдання сприяло переходу від політики інформатизації до інформаційної політики, що включає в себе геополітичні, зовнішньоекономічні, соціально-економічні, науково-технічні і культурні аспекти розвитку країни.
У межах державної інформаційної політики має бути закладено основи для вирішення таких великих завдань, як формування єдиного інформаційного простору Росії та її входження у світовий інформаційний простір, забезпечення інформаційної безпеки особистості, суспільства і держави, формування демократично орієнтованої масової свідомості, становлення галузі інформаційних послуг, розширення правового поля регулювання суспільних відносин, у тому числі пов'язаних з одержанням, поширенням і використанням інформації. Державна інформаційна політика має бути інструментом зміцнення зв'язку центра і регіонів, який забезпечує проведення єдиної політики держави на всій території країни. Необхідність розв'язання таких масштабних завдань потребує управління всіма видами інформаційних ресурсів, елементами інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури, державної підтримки вітчизняного інформаційного виробництва, ринку інформаційних технологій, засобів, продуктів і послуг, регулювання діяльності державних електронних і друкованих засобів масової інформації.
Виняткове значення для вироблення адекватних часу уявлень про інформатизацію, політику інформатизації і державну інформаційну політику в цілому мають процеси формування і розвитку світового інформаційного співтовариства і поступальний рух розвинених країн від індустріального до постіндустріального (інформаційного) суспільства. Цей рух спирається на новітні інформаційні, телекомунікаційні технології і технології зв'язку. Саме нові технології зумовили бурхливе поширення глобальних інформаційних мереж, насамперед Інтернету, що відкриває принципово нові можливості міжнародного інформаційного обміну. Перспективні інформаційні і телекомунікаційні технології багаторазово підсилюють вплив електронних засобів масової інформації на соціально-політичне і культурне життя мільйонів людей на всіх континентах. Цей рух концептуально і практично визначає формування світового інформаційного простору. При цьому, зазначається в Концепції, Росія як суб'єкт геополітики, держава, що володіє розвиненою інформаційно-телекомунікаційною інфраструктурою на всьому Євроазіатському просторі Росії і СНД, могла б стати природним мостом між Європою і країнами Азіатсько-Тихоокеанського регіону. Це дало б їй змогу стати ключовою ланкою світового інформаційного простору.
Однак на механізми реалізації і вибір першочергових практичних заходів державної інформаційної політики нині накладається відбиток глибокої кризи реального сектору економіки Росії, його серцевини – високотехнологічних галузей промисловості. Виробництво інформації, засобів інформатизації, телекомунікації і зв'язку є провідним її елементом. Як і для всіх галузей високих технологій, що мають серйозні науково-технічні напрацювання, для інформатизації надзвичайно важливим виявляється посилення ролі державного регулювання.
Державна інформаційна політика має стимулювати зростання виробництва засобів інформатизації, телекомунікації, інформаційних продуктів і послуг і одночасно платоспроможний попит на них. Разом з тим, практична реалізація державної інформаційної політики у сучасних російських умовах потребує проведення широкої психологічної кампанії з підтримки її основних положень суспільною думкою, роз'яснень її соціальної спрямованості, доказу її обґрунтованості.
Розділ 5. ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СФЕРИ ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН
5.1. Правове середовище діяльності засобів масової інформації
5.2. Доступ до інформації (документів) та його структурні аспекти
5.3. Регулювання концентрації засобів масової інформації
Велика Британія
Франція
5.4. Законодавство про дифамацію
5.5. Основні проблеми правового регулювання мережі Інтернет
США