Звичайно, що побудова такої важливої підсистеми має відбуватись на науковій основі згідно з основоположними началами її функціонування, таким чином можна впевнено казати про необхідність окреслення принципів побудови СЗНБ. Зокрема до основних з них можна віднести:
• пріоритет забезпечення українських національних інтересів;
• пріоритет превентивних заходів забезпечення національної безпеки;
• невідворотність відплати за створення умов або реальне заподіяння шкоди українським національним інтересам;
• законність;
• непорушність конституційних прав і свобод людини і громадянина;
• безумовне надання пріоритету раціональній та превентивній безпеці;
• централізованого управління;
• координації і взаємодії державної і недержавної підсистем забезпечення національної безпеки;
• відповідальність суб'єкта управління СНБ за прийняті рішення;
• взаємна відповідальність особи, суспільства і держави;
• оперативне взаємне інформування і узгодженість дій сил забезпечення національної безпеки;
• розумна і цільова достатність;
• оптимальна вартість;
• наукова обґрунтованість;
• адекватність внутрішнім і зовнішнім загрозам;
• єдність, взаємозв'язок і збалансованість усіх складових національної безпеки;
• професіоналізм, компетентність, ініціативність, об'єктивність, чесність, відданість справі;
• пріоритетність політичних, інформаційних та економічних заходів;
• комплексного і системного використання сил і засобів;
• постійна готовність до здійснення заходів будь-якої інтенсивності, виходячи з принципу достатності, з метою реалізації національних інтересів;
• постійне підтримання високого рівня професіоналізму суб'єктів системи забезпечення національної безпеки, відповідності вимог до якості їх підготовки міжнародним стандартам у цій сфері, а також необхідності забезпечення національної безпеки;
• раціональна дислокація сил забезпечення національної безпеки з урахуванням потенційної небезпечності об'єктів і територій;
• виправданий ризик та відповідальність суб'єктів забезпечення національної безпеки за забезпечення національної безпеки;
• пріоритетне здійснення заходів щодо запобігання виникнення та ескалації безпекогенннх чинників;
• соціальна захищеність суб'єктів ЗНБ;
• забезпечення населення достовірною інформацією, відповідно до вимог законодавства щодо надання інформації з обмеженим доступом про стан національної безпеки, можливу загрозу для життя та здоров'я людей і про виконання заходів, спрямованих на нормалізацію рівня національної безпеки;
• використання позитивного світового досвіду організації діяльності СЗНБ при реалізації державної політики національної безпеки.
Зазначимо, що функціонування даної системи в межах заданих параметрів суб'єктом управління СНБ є завданням складним, а отже потребує наявності певної системи перевірки функціонування даної системи. У даному випадку можна говорити про необхідність або можливість висунення певних критеріїв, за якими можна було досліджувати стан функціонування СЗНБ, а також своєчасно вносити корективи у її діяльність. До таких критеріїв вбачається доцільним віднести наступні:
• відсутність або несвоєчасне виявлення загроз та небезпек системі національної безпеки, а також спроб їх реалізації (наприклад, спроба організації демпінгових розслідувань з метою дискредитації українських виробників металопрокату);
• забезпечення системної цілісності національної безпеки: недопущення зниження сумарного потенціалу підсистем національної безпеки до граничних значень (повна дестабілізації, наприклад системи соціальної безпеки є менш серйозною за дестабілізацію на 25 % одночасно підсистем забезпечення інформаційної, геополітич-ної, геоекономічної, воєнної, екологічної безпеки);
• попередження діяльності терористських та інших екстремістських організацій зсередини країни (так, наприклад, діяльність на території України руху Талібан може призвести до потрапляння України до списку держав, що підтримують тероризм з усіма наслідками, у той же час участь України в операції в Іраку стає джерелом жевріння ісламського тероризму);
• збереження матеріальних і духовних цінностей, інтелектуального потенціалу України (так, за умови незбереження інтелектуального потенціалу країни створюються підстави для серйозної стурбованості з приводу можливості адекватного розвитку в інформаційну цивілізацію, коли саме високий інтелект забезпечуватиме подальший поступ нації у лоно еволюції);
• припинення посягань на життя, права та свободи громадян України у будь-якій точці планети;
• стабільність фінансового та економічного розвитку української держави відповідно до намічених планів і завдань поза залежністю від зміни параметрів обстановки.
Якісними ознаками функціонування СЗНБ: бойова здатність, ефективність, стійкість, мобільність, інформованість, керованість, живучість, адекватність, готовність збереження гомеостазису при перевищенні граничних параметрів функціонування системи.
У межах окреслених завдань, мети, функцій та принципів діяльності СЗНБ, постає необхідність в окресленні сил та засобів функціонування даної системи.
1.5. Гарантії ефективного управління національною безпекою
1.6. Структура системи забезпечення національної безпеки
2. Система управління національною безпекою України
2.1. Поняття системи управління національною безпекою
2.2. Структура системи управління національною безпекою
2.3. Компетенція Президента України у забезпеченні національної безпеки України
2.5. Конституційні засади організації та діяльності Кабінету Міністрів України в сфері управління національною безпекою
2.6. Компетенція Верховної Ради України в сфері забезпечення національної безпеки
2.7. Конституційний Суд України