"Простір - це енергія. Геополітика вивчає перерозподіл енергії на території планети в термінах кордонів і національних інтересів... ЦРУ займається передбаченням майбутнього не стільки для того, щоб попереджати про неприємності, які очікуються, а для того, щоб творити це майбутнє в напрямку, сприятливому для США..."
(Досьє секретних служб. - 2000. - № 1. -C.14)
Подаючи США як провідну військову могутність, заявляючи про необхідність захисту їх інтересів незалежно від міжнародних законів і угод, підкреслюючи незаперечне лідерство над іншими націями і глобальними інституціями, установлюючи безумовну глобальну моральну гегемонію і грубо захищаючи інтереси американського бізнесу, президент США Дж. Буш (молодший) послабляє свою державу і грає на руку її опонентам.
Він зміцнює уявлення про незаконність і насильницький характер американських дій, у той час, як реальне багатство США можна було б пов'язати з тим, що люди в усьому світі мають добровільно бажати купувати її товари і поділяти її цінності. Чим дужче США виставляють свою військову міць, тим більший антагонізм, антипатію та непорозуміння вони зустрічають у світі. Американський бізнес уже відчув це.
Саме в цих умовах, зокрема Пентагоном (Міністерство оборони США), розробляються та здійснюються таємні плани про надання ЗМІ спрямованих "інформаційних новин", тенденційно підібраних й навіть сфальсифікованих. Зазначені заходи здійснюються в рамках нових зусиль американської адміністрації, щоби вигідно впливати на суспільну світову думку та політиків як у дружніх, так і в недружніх державах. Для цього у 2002 р. навіть створено Управління стратегічного впливу (УСВ; Office of Strategic Influence), керівники якого пропонують розширити межі завдань і на союзні країни Близького Сходу, Азії та Західної Європи. Саме на зазначене Управління Пентагоном покладаються завдання щодо проведення "таємних операцій" в інформаційно-психологічній сфері, які традиційно були властиві цивільним спеціальним відомствам, зокрема державному департаменту США.
Через те, можливо в Європі, особливо у Великій Британії, не варто мовчазно сприймати нахабне нав'язування американських цінностей. Найбільшою загрозою для США зараз, на думку автора, є не ісламістський фундаменталізм, а самовпевненість сучасної американської влади, яка після розвалу "радянської імперії" розбудовує власну світову "американську імперію", нав'язуючи народам світу модель "американського ліберального способу життя". Саме з цією метою велика увага приділяється значному розвитку відповідного апарату і фінансування на реалізацію заходів щодо просування американської зовнішньої політики через інформаційно-психологічну сферу.
Дослідження свідчать, що у США чітко проглядаються два основних рівні реалізації концепції ІВ: державний і військовий.
8.2.1. Метою інформаційної війни на державному рівні
Метою інформаційної війни на державному рівні є:
доступ до закритих інформаційних ресурсів держави-конкурента та змусити її керівництво до прийняття вигідних для Вашингтона рішень; захист власних ресурсів. Робота щодо проникнення в системи державного управління ймовірних супротивників США проводиться ЦРУ, РУМО, Розвідувальною службою держдепартаменту, ФБР та іншими американськими спеціальними службами в суворій таємності.
У системі державного управління США розроблена і виконується єдина програма захисту інформації, в основу якої закладено принцип централізованого управління та контролю спеціальними державними органами за потоком інформації, яка прямо чи побічно зачіпає інтереси країни. Координатором цього напряму діяльності призначено ФБР.
Американські військові вже давно проводять ІВ проти ворожих держав, наприклад, розкидаючи листівки та проводячи радіо- і телетрансляції на Афганістан, коли він ще був під владою талібів.
На початку 1990-х рр. після оцінки результатів війни в районі Перської затоки, американське військово-політичне керівництво схвалило рішення: доповнити програму захисту інформації заходами щодо проникнення в системи державного управління потенційних супротивників та економічних конкурентів США, що і було реалізовано у формі концепції інформаційної війни ЦРУ, РУМО і ФБР під керівництвом Центральної розвідки.
Посилення ролі військового лобі в реалізації зовнішньої політики адміністрації Дж. Буша (молодшого) свідчить про факт створення Пентагоном уже згадуваного Управління стратегічного впливу.
Основними напрямами щодо реалізації концепції ІВ на державному рівні (директива МО США Т8 3600.1) є:
o легальні політичні, дипломатичні та економічні акції;
o спеціальні (таємні) інформаційні й психологічні операції;
o підривні та деморалізуючі пропагандистські дії (як по каналах агентурної розвідки, так спеціальних ідеологічно-інформаційних центрів і ЗМІ);
o сприяння (у межах спеціальних агентурно-оперативних операцій) опозиційним і дисидентським рухам;
o надання усебічно прихованого (із застосуванням агентурною розвідкою спеціально створеної мережі агентів впливу в державі-об'єкті розвідувальних спрямувань) та відкритого (спецслужбами через довірених осіб із числа впливових політиків, громадських діячів, дипломатів, представників ділових кіл, державних чиновників власної держави) впливу на політичне та культурне життя із завданням розвалу національно-державних підвалин суспільства;
o проникнення в систему державного управління іноземних партнерів (одне з найголовніших завдань Департаменту спеціальних операцій ЦРУ й РУМО);
o захист національних інформаційних систем (ФБР, АМБ, військова контррозвідка).
8.2.2. Військовий рівень реалізації концепції ІВ
8.2.3. Особливості чинників впливу на визначення виконавчих суб'єктів у Інформаційних війнах, їх цілей, завдань та об'єктів враження
8.2.4. Характеристика виконавчих суб'єктів
8.2.5. Концепція "інформаційного стримування"
8.3. Європейський союз: особливості концептуального підходу
8.4. Федеративна Республіка Німеччини
Фонди політичних партій
8.5. Французька Республіка
8.5.1. Загальна характеристика системи забезпечення національної безпеки