Як відомо, державне управління поділяється на сфери і галузі. До сфери входять питання управління загального, надвідомчого характеру (планування, стандартизація). До галузі відноситься організація управління однорідними, об'єктивно пов'язаними між собою підприємствами, установами, організаціями, що функціонують в тій чи іншій сфері господарського, соціально-культурного чи адміністративно-політичного життя.
Самостійною галуззю управління в адміністративно-політичній сфері є управління внутрішніми справами. Ця галузь має свої специфічні об'єкти управління. Управління внутрішніми справами поділяється на під галузі, які знаходяться в різноманітних управлінських зв'язках між собою.
Зміст галузі "внутрішні справи" має складний багатоструктурний характер.
До цієї галузі належать:
- охорона громадського порядку і боротьба зі злочинністю;
- гарантування безпеки дорожнього руху; охорона власності; гарантуванні пожежної безпеки;
- здійснення дозвільної системи;
- виконання кримінальних покарань та інші.
Усі перераховані напрямки об'єктивно взаємопов'язані, що дозволяє їх розглядати як досить складну, але єдину цілісну галузь управління.
Управління внутрішніми справами - це діяльність компетентних органів держави по забезпеченню охорони громадського порядку і громадської безпеки, охорони власності, особи, прав і законних інтересів громадян, захисту їх від злочинних та інших протиправних посягань, а також створення нормальних умов для діяльності державних і громадських організацій, праці і відпочинку громадян.
Управління внутрішніми справами має свою специфіку, що проявляється у правоохоронному характері управління. Воно має на меті:
- втілення в життя законів і підзаконних актів;
- попередження правопорушень;
- створення умов державним органам, підприємствам, установам, організаціям і громадянам для реалізації їх прав і покладених на них обов'язків;
виховання у громадян правосвідомості, поваги до норм права і правил людського співіснування.
Управління внутрішніми справами характеризується також єдиноначальництвом, високою службовою дисципліною. Органи внутрішніх справ, які здійснюють управління в цій галузі, не тільки організують, але й практично здійснюють охорону громадського порядку і ведуть боротьбу зі злочинністю. Значна кількість працівників органів внутрішніх справ мають статус представників влади, наділені правом застосовувати заходи адміністративного примусу.
З наукової точки зору управління є складною динамічною системою, до якої входить велика кількість суб'єктів та об'єктів управління різного рівня, що взаємодіють між собою.
Динамізм системи управління виявляється в тому, що кожна його ланка, будучи суб'єктом управління щодо нижчих підлеглих ланок, своєю чергою, є об'єктом управління з боку вищих ланок. Кожен орган внутрішніх справ має такі взаємозв'язки.
За характером взаємозв'язки та взаємодії можна визначити таким чином:
- з вищими та нижчими органами внутрішніх справ (підпорядкування та керівництво), з іншими органами і службами (взаємодія);
- взаємодія всередині самого органу внутрішніх справ (структурних підрозділів, окремих співробітників);
- з різноманітними державними і громадськими організаціями при вирішенні завдань щодо охорони громадського порядку і боротьби зі злочинністю (суд, прокуратура, СБУ, підприємства тощо);
- з органами державної виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями.
Тема №5. Методи державного управління
1. Методи управління
2. Методи впливу в органах внутрішніх справ
2.1. Переконання та примус як загальні методи впливу
2.2. Адміністративні методи
2.3. Організаційні методи
2.4. Економічні методи
2.5. Соціально-психологічні методи
3. Методи переконання і примусу в діяльності органів внутрішніх справ