Українське законодавство передбачає внесення перед реєстрацією двох платежів: пенсійного збору і податку на транспортні засоби. Їх можна назвати - "податки наперед", тобто такі, які сплачуються до введення в експлуатацію транспортних засобів.
Пенсійний збір
Відповідно закону "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", сплачується збір з операцій відчуження легкових автомобілів при зміні власника автомобіля.
Постановою № 1740 установлено, що органи Державтоінспекції реєструють легкові автомобілі винятково після сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що має бути підтверджено документом про сплату цього збору. Платниками цього збору виступають юридичні та фізичні особи незалежно від обраної системи оподаткування. Разом з тим, при переоформленні реєстраційних номерів у випадках реорганізації підприємства пенсійний збір не сплачується.
Розмір цього збору становить 3% вартості легкового автомобіля, визначеної, відповідно, договорами купівлі-продажу, довід-кою-рахунком торгових організацій, договорами міни, довідкою органів митної служби, актами експертної оцінки вартості автомобіля, іншими документами, що підтверджують цю вартість.
Розмір пенсійного збору визначається юрособами і фізособами-СПД (суб'єктам підприємницької діяльності) самостійно, при цьому сплата збору повинна бути здійснена до подачі документів на реєстрацію автомобіля в ДАІ. Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування здійснюється через установи банків на спеціально передбачений для таких операцій рахунок Пенсійного фонду за місцем реєстрації легкового автомобіля.
Звітність про сплату цього збору під час купівлі автомобіля заповнюють платники-покупці транспорту в загальному порядку, передбаченому для подачі звітності до Пенсійного фонду.
Дискусійним є питання: чи включається до вартості автомобіля "вхідний" ПДВ ?
Наприклад, автомобіль куплено за 240 000 грн, у т.ч 40 000 грн ПДВ. З якої суми слід нараховувати збір до Пенсійного фонду? За роз'ясненням Пенсійного фонду - з 240 000 тис, тобто 7200 (240 000 х 3%) грн. При цьому додаткові витрати на придбання не беруться до уваги при визначення бази оподаткування збором. Проте незалежні аналітики вважають що такий підхід протирічить принципам оподаткування, коли податок не повинен нараховуватися на податок. З іншого боку, відповідно до податкового законодавства, пенсійний збір не включається до системи оподаткування України. Хоча для бізнесу він є податковим платежем.
Наступне дискусійне питання стосується включення (не включення) суми пенсійного збору до первісної вартості купленого автомобіля. У фінансовому обліку потрібно виходити з вимог П(С)БО 7 "Основні засоби" і включати такий збір до первісної вартості об'єкта.
На рахунках фінансового обліку сплата цього пенсійного збору відображається, як показано в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Відображення збору до Пенсійного фонду
Операція | Кореспонденція рахунків | |
Дт | Кт | |
1. Нарахування збору до Пенсійного фонду | 152 | 651 |
2. Перерахування збору до Пенсійного фонду з поточного рахунка (оплата готівкою через підзвітну особу) | 651 | 311 (372) |
3. Включення збору до первісної вартості автомобіля | 105 | 152 |
Податок на транспортні засоби
На відміну від раніше діючого порядку із запровадженням Податкового кодексу платниками податку є юридичні та фізичні особи, що здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, які є об'єктами оподаткування. Тобто за новим законодавством податок сплачується не щорічно (щоквартально), а лише одноразово.
Об'єктами оподаткування податком є:
- колісні транспортні засоби;
- судна, зареєстровані в Державному судновому реєстрі України або в Судновій книзі України;
- літаки і вертольоти, зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України або в Реєстрі державних повітряних суден України. В Кодексі наведено виняток для окремих транспортних засобів.
База оподаткування визначається:
- для колісних транспортних засобів:
а) для мотоциклів, легкових автомобілів (крім легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном), автобусів (у тому числі мікроавтобусів), тракторів, вантажних автомобілів (у тому числі сідельних тягачів, інших спеціалізованих та спеціальних вантажних транспортних засобів) - за об'ємом циліндрів двигуна в кубічних сантиметрах;
б) для легкових автомобілів, обладнаних електродвигуном, - за потужністю двигуна в кВт;
- для суден:
а) для суден, обладнаних двигуном, - за потужністю двигуна в
кВт;
б) для суден, які не обладнані двигуном, - за довжиною корпусу судна в сантиметрах;
- для літаків, вертольотів - за максимальною злітною масою. База оподаткування визначається окремо для кожного транспортного засобу.
Ставки податку для колісних транспортних засобів установлено за видами транспортних засобів (табл. 2.2).
З 1 січня року набрання чинності цим Кодексом щороку наростаючим підсумком проводиться індексація ставок податку.
Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному
року.
Таблиця 2.2
Ставки податку для легкових автомобілів (крім автомобілів, обладнаних електродвигуном)
Група | Об'єм циліндрів двигуна, куб. см | Ставка податку, грн за 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна | |
від | до (включно) | ||
1 | До 1 000 | 3 | |
2 | 1 001 | 1 500 | 5 |
3 | 1501 | 1 800 | 7 |
4 | 1801 | 2 500 | 10 |
5 | 2 501 | 3 500 | 25 |
6 | 3 501 | 4 500 | 40 |
7 | 4 501 | 5 500 | 45 |
8 | 5 501 | 6 500 | 55 |
9 | Понад 6 500 | 60 |
Строк сплати податку
Податок сплачується фізичними та юридичними особами перед проведенням першої реєстрації в Україні транспортних засобів.
Сума податку обчислюється стосовно кожного транспортного засобу як добуток відповідної бази оподаткування, ставки (проіндексованої ставки) податку та відповідного коефіцієнта. Податок сплачується за місцем реєстрації транспортних засобів за ставками, які діють на день сплати.
Юридичні особи в десятиденний строк після першої реєстрації в Україні транспортних засобів подають відповідному органу державної податкової служби за місцем свого знаходження та за місцем реєстрації транспортного засобу розрахунок суми податку за транспортні засоби за формою, затвердженою центральним органом державної податкової служби. До розрахунку обов'язково додаються копії реєстраційних документів, завірені відповідним уповноваженим державним органом України, який проводив таку реєстрацію.
У бухгалтерському (фінансовому) обліку на суму разового податку при реєстрації відображається збільшення первісної вартості придбаного транспортного засобу (табл. 2.3).
Таким чином, до переліку документів, необхідних для реєстрації, додають платіжні доручення чи квитанції, які підтверджують оплату збору до Пенсійного фонду і податку з власників транспортних засобів.
Таблиця 2.3
Відображення транспортного податку
Операція | Кореспонденція рахунків | |
Дт | Кт | |
1. Нараховано транспортний податок | 152 | 641 |
2. Перерахування податку до бюджету з поточного рахунка | 641 | 311 |
3. Включення податку до первісної вартості автомобіля | 105 | 152 |
Інші витрати
Крім того, в процесі реєстрації транспортного засобу власники повинні внести плату за:
- номерні знаки;
- технічний огляд;
- талон техогляду;
- свідоцтво про реєстрацію;
- комп'ютерні послуги.
Усі ці витрати у фінансовому обліку підприємство включає до початкової (первісної) вартості автомобіля і враховує на субрахунку 105 "Транспортні засоби".
Нюансом в оформленні документів є те, що всі оригінали квитанцій про оплату передаються при реєстрації до МРЕВ ДАІ і на руках у представника підприємства нічого не залишається. Тому бажано зробити ксерокопії квитанцій для подальшого відображення їх у "Авансовому звіті" представника підприємства. Якщо юридичні особи здійснюють ці платежі в безготівковій формі, то документами, які підтверджують оплату, є платіжні доручення з позначкою банку.
Податок на транспортні засоби
Строк сплати податку
Інші витрати
2.3. Облік придбання автотранспортних засобів
2.3.1. Придбання за кошти
2.3.2. Безоплатне одержання автомобілів
2.3.3. Внесок авто до статутного капіталу
2.3.4. Придбання автотранспорту за бартером
2.3.5. Придбання автомобіля, що був в експлуатації