З метою впорядкування обліку зареєстрованих міжнародних організацій, філій і представництв іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій та об'єднань в Україні запроваджено Реєстр зареєстрованих в Україні міжнародних організацій, філій і представництв іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій та об'єднань.
Формування, наповнення та функціонування Реєстру зареєстрованих в Україні міжнародних організацій, філій і представництв іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій та об'єднань покладено на Департамент легалізації об'єднань громадян Міністерства юстиції України.
Правовою основою формування Реєстру є Закони України "Про об'єднання громадян", "Про благодійництво та благодійні організації", Положення про порядок легалізації об'єднань громадян, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 р. № 140, Положення про порядок реєстрації філіалів, відділень, представництв та інших структурних осередків громадських (неурядових) організацій зарубіжних держав в Україні, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 р. № 145, Положення про порядок державної реєстрації благодійних організацій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від ЗО березня 1998 р. № 382, та інші нормативні акти, що регулюють порядок реєстрації міжнародних організацій, філій і представництв іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій.
Реєстр формується на підставі даних, унесених до реєстру об'єднань громадян та реєстру благодійних організацій, і визначає умови й порядок створення Реєстру зареєстрованих в Україні міжнародних організацій, філій і представництв іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій.
Для реєстрації структурного осередку, крім представництва, представники громадської організації зарубіжної держави подають заяву до Мін'юсту. До неї додаються:
1) документ, що підтверджує легалізацію громадської організації зарубіжної держави;
2) статут (положення) громадської організації зарубіжної держави;
3) рішення про створення структурного осередку;
4) статут (положення) структурного осередку;
5) відомості про склад керівництва вищих статутних органів структурного осередку (із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, місця постійного проживання, посади (заняття), номера телефону);
6) документ про сплату реєстраційного збору.
Документ, що підтверджує легалізацію громадської організації зарубіжної держави та статут (положення) громадської організації зарубіжної держави мають бути легалізовані відповідно до чинного законодавства України та з урахуванням порядку, передбаченого національним законодавством країни громадської організації.
Збір за реєстрацію структурних осередків громадських організацій зарубіжних держав в Україні становить 500 дол. США (за наявності ліцензії Національного банку) або еквівалент цієї суми у валюті України за курсом Національного банку на час сплати.
За реєстрацію структурних осередків громадських організацій інвалідів розмір реєстраційного збору зменшується на 50%.
Структурні осередки дитячих громадських організацій від сплати реєстраційного збору звільняються.
Кошти, одержані від сплати зборів за реєстрацію структурних осередків громадських (неурядових) організацій зарубіжних держав в Україні, а також за видачу дублікатів свідоцтва про реєстрацію структурних осередків громадських (неурядових) організацій зарубіжних держав в Україні, зараховуються до державного бюджету.
Заява про реєстрацію структурного осередку за наявності всіх потрібних документів розглядається у двомісячний термін. За потреби Мінюст проводить перевірку відомостей, що містяться у поданих документах.
Під час розгляду питання про реєстрацію структурного осередку можуть бути присутніми представники громадської організації зарубіжної держави.
За результатами розгляду заяви приймається рішення про реєстрацію структурного осередку або про відмову в його реєстрації. Зареєстрованому структурному осередку присвоюється відповідний номер. Дані про реєстрацію вносяться до Реєстру об'єднань громадян, що ведеться Мінюстом.
Реєстр – це комп'ютерна база даних, яка складається із сукупності електронних копій державних реєстрів об'єднань громадян та благодійних організацій, об'єднаних на основі єдиних правил, стандартів та процедур обміну інформацією.
Реєстр – документ, до якого орган, який здійснює реєстрацію вносить відомості про реєстрацію міжнародних організацій, філій і представництв іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій (далі – організації), форму якого затверджує цей самий орган.
Відомості до Реєстру вносить Департамент легалізації об'єднань громадян Міністерства юстиції України (далі – Департамент).
Про зареєстровані організації в Реєстр вносяться такі відомості:
– назва організації;
– місцезнаходження статутних органів;
– дата реєстрації та номер реєстраційного свідоцтва;
– дата затвердження статуту;
– мета діяльності;
– відомості про засновників;
– відомості про склад статутних органів;
– відомості про зміни, що внесені до статутних документів;
– відомості про припинення діяльності (ліквідацію, реорганізацію).
Про зареєстровані філії і представництва іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій до Реєстру вносяться додаткові відомості: назва організації іноземної країни, яка виступила засновником філії чи представництва; її місцезнаходження.
Відомості про зареєстровані в Україні міжнародні організації, філії і представництва іноземних неурядових, громадських та благодійних організацій користувачам надає Департамент відповідно до чинного законодавства. Користувачами Реєструє центральні органи виконавчої влади.
Дані Реєстру об'єднань громадян публікуються в газеті "Урядовий кур'єр". Відомості про реєстрацію структурних осередків Мін'юст передає у 10-денний термін до головного обчислювального центру Держкомстату.
Якщо статутні документи структурного осередку або інші документи, подані на реєстрацію, суперечать законодавству України, Мін'юст приймає рішення про підмову в реєстрації структурного осередку. Рішення про відмову в реєстрації структурного осередку в 10-денний термін надсилається заявникові.
Про зміни у статутних документах представник (представники) громадської організації зарубіжної держави в 5-дешшй термін письмово повідомляє Мін'юст.
За видачу структурному осередкові громадської організації зарубіжної держави в Україні дубліката свідоцтва про реєстрацію встановлюється плата у розмірі 50 дол. США (за наявності ліцензії Національного банку) або еквівалент цієї суми у валюті України за курсом Національного банку на час сплати.
У разі припинення діяльності структурного осередку Мін'юст приймає рішення про скасування запису в Реєстрі об'єднань громадян.
Контрольні запитання та завдання
1. За якими ознаками класифікуються міжнародні організації?
2. Який статус мають представництва міжнародних організацій в Україні?
3. Що таке Міжнародний рух Червоного Хреста?
4. Чим відрізняється Товариство Червоного Хреста України від Місії Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні?
5. Назвіть відомі вам національні організації України, які є членами міжнародних організацій.
6. Якими документами регулюється діяльність Національного олімпійського комітету України?
7. Назвіть особливості правового статусу Міжнародного фонду "Відродження".
8. Який орган здійснює державну реєстрацію філій представництв і відділень міжнародних організацій в Україні?
БІБЛІОГРАФІЯ
Нормативні джерела
Закони України
Постанови Верховної Ради України
Укази Президента України
Розпорядження Президента України
Постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України
Відомчі нормативні акти
Статути громадських об'єднань