1. Дисциплінарне провадження - це процедура розгляду органом, визначеним законом, звернення, в якому містяться відомості про порушення суддею вимог щодо його статусу, посадових обов'язків чи присяги судді.
2. Право на звернення зі скаргою (заявою) щодо поведінки судді, яка може мати наслідком дисциплінарну відповідальність судді, має кожен, кому відомі такі факти. Вища кваліфікаційна комісія суддів України затверджує та розміщує на своєму офіційному веб-порталі зразок скарги (заяви) щодо неналежної поведінки судді, який може використовуватися для повідомлення Вищій кваліфікаційній комісії суддів України відомостей про порушення суддею вимог щодо його статусу, посадових обов'язків чи присяги судді.
3. Не допускається зловживання правом звернення до органу, уповноваженого здійснювати дисциплінарне провадження, у тому числі ініціювання питання відповідальності судді без достатніх підстав, використання такого права як засобу тиску на суддю у зв'язку з здійсненням ним правосуддя.
4. Дисциплінарну справу щодо судді не може бути порушено за заявою чи повідомленням* що не містять відомостей про наявність ознак дисциплінарного проступку судді, а також за анонімними заявами та повідомленнями.
Коментована стаття визначає дисциплінарне провадження щодо судді як процедуру розгляду визначеним законом органом офіційного звернення, в якому містяться відомості про порушення суддею вимог щодо його статусу, посадових обов'язків чи присяги судді. Законом визначені органи, уповноважені розглядати питання про дисциплінарну відповідальність суддів (ст. 85 цього Закону).
Цей Закон встановлює, що право ініціювати питання про дисциплінарну відповідальність судді, а саме звернутися зі скаргою (заявою) щодо поведінки судді, яка може мати наслідком його дисциплінарну відповідальність, належить кожному, кому відомі такі факти. Для цього Вища кваліфікаційна комісія суддів України затверджує та розміщує на своєму офіційному веб-порталі зразок скарги (заяви) щодо неналежної поведінки судді, який може використовуватися для повідомлення Вищій кваліфікаційній комісії суддів України відомостей про порушення суддею вимог щодо його статусу, посадових обов'язків чи присяги судді.
Коментована стаття З У "Про судоустрій і статус суддів" містить запобіжну норму, яка застерігає від зловживання правом звернення до ВККСУ чи Вищої ради юстиції (див. ст. 85 Закону). До поняття "зловживання" в даному випадку Закон відносить ініціювання питання відповідальності судді без достатніх на те підстав, а також використання такого права як засобу тиску на суддю у зв'язку із здійсненням ним правосуддя. Останнє, у разі доведеності факту, буде вважатися впливом на суддю, а відтак, порушенням конституційних гарантій його правового статусу.
Ще однією запобіжною нормою є закріплення у частині четвертій коментованої статті норми, за якою дисциплінарна справа щодо судді не може бути порушена за анонімними заявами та повідомленнями. Відтак, звернення до Вищої кваліфікаційної комісії суддів зі скаргою (заявою) щодо поведінки судді має, окрім іншого (див. ч. 2 ст. 84 Закону), відповідати вимогам Закону України "Про звернення громадян".
Стаття 85. Органи, що здійснюють дисциплінарне провадження щодо судді
1. Дисциплінарне провадження щодо судді здійснюють:
1) Вища кваліфікаційна комісія суддів України - щодо суддів місцевих та апеляційних судів;
2) Вища рада юстиції - щодо суддів вищих спеціалізованих судів та суддів Верховного Суду України.
Процедура притягнення судді до дисциплінарної відповідальності може здійснюватися виключно органами, чітко визначеними цим Законом. З метою забезпечення неупередженого, об'єктивного розгляду питань про дисциплінарну відповідальність суддів такі органи повинні у своїй діяльності бути незалежними, самостійними і здійснювати свої повноваження виключно на підставах, у межах та порядку, передбачених Конституцією України, цим Законом та Законом "Про Вищу раду юстиції".
Дисциплінарне провадження щодо судді здійснюють:
1) Вища кваліфікаційна комісія суддів України - щодо суддів місцевих та апеляційних судів;
2) Вища рада юстиції - щодо суддів вищих спеціалізованих судів та суддів Верховного Суду України.
В конкретній ситуації при визначенні органу, що буде здійснювати дисциплінарне провадження, повною мірою спрацьовує принцип територіальності та спеціалізації. Тобто суб'єкт ініціювання питання про дисциплінарну відповідальність повинен звертатися до того органу, в межах дисциплінарної юрисдикції якого знаходиться відповідний суд. Наприклад, якщо суддя, що вчинив дисциплінарний проступок, працює у Миколаївському окружному адміністративному суді чи Апеляційному суді Миколаївської області, то звертатися слід до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. А якщо суддя працює у, скажімо, Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних та кримінальних справ, то звертатися із відповідною скаргою (заявою) суб'єкт ініціювання повинен до Вищої ради юстиції.
Стаття 87. Рішення у дисциплінарній справі стосовно судді
Стаття 88. Дисциплінарне стягнення стосовно судді та порядок його зняття
Стаття 89. Оскарження рішення у дисциплінарній справі стосовно судді
Глава 2. Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Стаття 90. Статус Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Стаття 91. Повноваження Вищої кваліфікаційної комісії судців України
Стаття 92. Склад Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Стаття 93. Порядок формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Стаття 94. Організація роботи та засідання Вищої кваліфікаційної комісії суддів України