Конституційне право України - Шаптала Н.К. - 4.6. Правове регулювання перебування іноземців та осіб без громадянства в Україні

Закон України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" (ст. 25) визначає, що іноземці та особи без громадянства можуть в'їжджати в Україну за дійсними паспортними документами. При цьому іноземці та особи без громадянства повинні одержати у встановленому порядку в'їзну візу, якщо інше не передбачено законодавством України.

В'їзд в Україну іноземцю та особі без громадянства забороняється:

* в інтересах забезпечення безпеки України чи охорони громадського порядку;

* якщо це необхідно для охорони здоров'я, захисту прав і законних інтересів громадян України;

o якщо при порушенні клопотання про в'їзд в Україну він подав про себе завідомо неправдиві відомості або підроблені документи;

* якщо його паспортний документ, віза підроблені, зіпсовані чи не відповідають встановленому зразку або належать іншій особі;

o якщо він у пункті пропуску через Державний кордон України порушив правила перетинання Державного кордону України, митні правила, санітарні норми чи правила або не виконав законних вимог посадових осіб Державної прикордонної служби України, митних та інших органів, що здійснюють контроль на Державному кордоні;

* якщо встановлено факти порушення ним законодавства України під час попереднього перебування в Україні.

Виїзд з України іноземцю та особі без громадянства не дозволяється:

* якщо щодо нього ведеться дізнання чи попереднє слідство або кримінальна справа розглядається судом (до закінчення провадження у справі);

* якщо його засуджено за вчинення злочину (до відбування покарання або звільнення від покарання);

* його виїзд суперечить інтересам забезпечення безпеки України (до припинення обставин, що перешкоджають виїзду).

Крім того, виїзд з України іноземця та особи без громадянства може бути відкладено до виконання ним майнових зобов'язань перед фізичними та юридичними особами в Україні.

Правила в'їзду в Україну іноземців та осіб без громадянства, їх виїзду з України і транзитного проїзду через її територію встановлюються Кабінетом Міністрів України і підлягають опублікуванню.

Іноземець може отримати дозвіл на імміграцію та іммігрувати на постійне проживання, якщо:

а) має в Україні законне джерело існування;

б) перебуває у близьких родинних стосунках з громадянами України;

в) перебуває на утриманні громадянина України;

г) має на своєму утриманні громадянина України;

д) в інших передбачених законами України випадках.

4.7. Відповідальність іноземців та осіб без громадянства за порушення законів України

Іноземцям властивий подвійний правовий статус. З одного боку, вони є громадянами своєї держави і залишаються під її юрисдикцією, а з іншого - мають підкорятися законам тієї держави, в якій перебувають, тому підпадають під юрисдикцію приймаючої держави.

Іноземці та особи без громадянства несуть таку саму відповідальність, що й громадяни України, тобто підлягають кримінальній, цивільній, дисциплінарній, адміністративній та матеріальній відповідальності на загальних підставах. Крім того, до них можуть бути застосовані спеціальні види юридичної відповідальності:

1) скорочення терміну перебування в Україні;

2) депортація - добровільно-примусове видворення за межі України. Скорочення терміну перебування в Україні може застосовуватися до

іноземців та осіб без громадянства:

1) у разі порушення ними законодавства України, якщо ці порушення не передбачають адміністративної чи кримінальної відповідальності;

2) якщо в іноземця та особи без громадянства відпали підстави для його подальшого перебування в Україні.

Рішення про скорочення терміну тимчасового перебування іноземця та особи без громадянства в Україні приймається органами внутрішніх справ, Державної прикордонної служби України.

Видворення за межі України іноземця та особи без громадянства згідно зі ст. 32 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" можливе:

1) у разі вчинення злочину або адміністративного правопорушення, після відбуття призначеного покарання чи виконання адміністративного стягнення. Рішення про видворення за межі України приймається органом внутрішніх справ за місцем перебування іноземця чи особи без громадянства з наступним повідомленням протягом 24 годин прокурора про підстави прийняття такого рішення. За рішенням органу внутрішніх справ видворення Іноземця та особи без громадянства за межі України може супроводжуватися забороною подальшого в'їзду в Україну строком до п'яти років. Строки заборони подальшого в'їзду в Україну обчислюються з дня винесення зазначеного рішення.

2) за спробу або після незаконного перетинання Державного кордону України. Рішення про видворення за межі України приймається органом внутрішніх справ, органом охорони Державного кордону або Службою безпеки України з наступним повідомленням протягом 24 годин прокурора про підстави прийняття такого рішення.

Крім того, орган внутрішніх справ чи орган охорони Державного кордону можуть затримати і примусово видворити з України іноземця або особу без громадянства тільки на підставі постанови Адміністративного суду. Така постанова приймається судом за зверненням органу внутрішніх справ, органу охорони Державного кордону або Служби безпеки України, якщо іноземець або особа без громадянства ухиляються від виїзду після прийняття рішення про видворення або є обґрунтовані підстави вважати, що вони будуть ухилятися від виїзду.

Рішення про видворення іноземця чи особи без громадянства може бути прийняте Службою безпеки України або органами внутрішніх справ у разі:

* грубого порушення ним законодавства про правовий статус іноземців;

o необхідності охорони здоров'я, захисту прав І законних інтересів громадян України;

* якщо дії іноземця суперечать інтересам забезпечення безпеки України або порушують громадський правопорядок у державі.

Залишити територію України іноземець та особа без громадянства зобов'язані у строк, зазначений у рішенні про видворення. У разі прийняття рішення про видворення за межі України в паспортному документі іноземця або особи без громадянства негайно анулюється віза і вилучаються документи на право перебування в Україні. Іноземцю та особі без громадянства може надаватися строк до тридцяти днів для виїзду з України після прийняття зазначеного рішення. Контроль за правильним і своєчасним виконанням рішення про видворення здійснюється органом, який його прийняв.

Іноземці та особи без громадянства, затримані за незаконне перебування на території України (порушення заборони щодо в'їзду в Україну за відсутності визначених законодавством і міжнародними договорами України підстав для перебування в Україні (транзитного проїзду через її територію), у тому числі перебування за чужими, підробленими, зіпсованими або такими, що не відповідають встановленому зразку, візою (дозволом), паспортним документом), розміщуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, з регламентованим внутрішнім розпорядком на період, необхідний для підготовки їх видворення за межі України у примусовому порядку, але не більш ніж на шість місяців.

Правовий режим перебування затриманих осіб у зазначених пунктах додатково визначений таким правовим актом, як "Типове положення про пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні", затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України 17 липня 2003 року.

Рішення органів внутрішніх справ, органів охорони Державного кордону або Служби безпеки України про видворення іноземця та особи без громадянства з України може бути оскаржено до суду. Оскарження зупиняє виконання рішення про видворення, крім випадків, коли необхідність негайного видворення зумовлена інтересами забезпечення безпеки України чи охорони громадського порядку.

Відшкодування витрат, пов'язаних з видворенням іноземців та осіб без громадянства, здійснюється:

* за рахунок самих іноземців чи осіб без громадянства;

* за рахунок держави у разі відсутності коштів у іноземців чи осіб без громадянства, щодо яких прийнято рішення про видворення;

* фізичними або юридичними особами, які запрошували чи приймали цих іноземців та осіб без громадянства, влаштовували їх незаконний в'їзд, проживання, працевлаштування, сприяли в ухилянні від виїзду після закінчення терміну перебування.

4.7. Відповідальність іноземців та осіб без громадянства за порушення законів України
4.8. Правовий статус біженців в Україні
4.9. Правовий статус іммігрантів в Україні
Розділ 5. Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина
5.1. Поняття, правова природа та класифікація конституційних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина
5.2. Конституційні гарантії захисту та практичного здійснення прав і свобод людини і громадянина
Розділ 6. Народне волевиявлення
6.1. Поняття, види виборів та їх соціальна функція
6.2. Виборче право: поняття та види
6.3. Конституційні принципи виборчого права в Україні
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru