Місцеві органи виконавчої влади - це місцеві державні адміністрації, які здійснюють виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі. Правовою основою організації та діяльності місцевих державних адміністрацій є Конституція України, Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 9 квітня 1999 року та ін. Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України, зокрема "Про столицю України - місто-герой України" від 15 січня 1999 року.
Місцева держадміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. У межах своїх повноважень вона здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням Прем'єр-міністра України на строк повноважень Президента України. Кандидатури на посади голів районних державних адміністрацій Прем'єр-міністру України вносяться головами відповідних обласних державних адміністрацій. На кожну посаду вноситься одна кандидатура.
Президент України може доручити Прем'єр-міністру України внести подання про призначення головою місцевої державної адміністрації іншої кандидатури. Голови місцевих державних адміністрацій набувають повноважень з моменту призначення.
Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій у межах бюджетних асигнувань, а також визначають структуру місцевих державних адміністрацій. Рекомендаційний перелік управлінь, відділів та інших структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, а також типові положення про них затверджуються урядом.
Перший заступник, заступники голови обласної держадміністрації призначаються на посаду та звільняються з посади головою обласної державної адміністрації за погодженням із Кабінетом Міністрів України. Перший заступник, заступники голови районної держадміністрації призначаються на посаду та звільняються з посади головою районної державної адміністрації за погодженням з головою обласної державної адміністрації.
Перші заступники та заступники голів місцевих держадміністрацій заявляють про припинення своїх повноважень новопризначеним головам місцевих держадміністрацій у день їх призначення. Керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів місцевих держадміністрацій призначаються на посаду та звільняються з посади головами відповідних державних адміністрацій за погодженням з органами виконавчої влади вищого рівня в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Припинення повноважень голів місцевих держадміністрацій Президентом України можливе у разі:
1) порушення ними Конституції України і законів України;
2) втрати громадянства, виявлення факту подвійного громадянства;
3) визнання судом недієздатним;
4) виїзду на проживання в Іншу країну;
5) набрання законної сили обвинувальним вироком суду;
6) порушення вимог несумісності;
7) висловлення недовіри двома третинами від складу відповідної ради;
8) подання заяви про звільнення з посади за власним бажанням.
Крім того, повноваження голів місцевих держадміністрацій можуть бути припинені Президентом України у разі:
1) прийняття відставки голови відповідної держадміністрації;
2) подання Прем'єр-міністра України з підстав, передбачених законодавством про державну службу;
3) висловлення недовіри простою більшістю голосів від складу відповідної ради;
4) з ініціативи Президента України.
Повноваження голів місцевих держадміністрацій припиняються також у разі їх смерті.
У разі обрання нового Президента України голови місцевих держадміністрацій продовжують здійснювати свої повноваження до призначення нових голів місцевих держадміністрацій.
Обласна та районна ради можуть висловити недовіру голові відповідної місцевої держадміністрації, на підставі чого, з урахуванням пропозицій органу виконавчої влади вищого рівня, Президент України приймає рішення і дає відповідній раді обґрунтовану відповідь.
Якщо недовіру голові обласної чи районної держадміністрації висловили дві третини від складу відповідної ради, Президент України приймає відставку голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні радам у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними чи обласними радами. Місцеві держадміністрації підзвітні і підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.
Місцеві держадміністрації на відповідній території забезпечують:
1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів влади;
2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян;
3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання національних меншин і корінних народів - програм їх національно-культурного розвитку;
4) підготовку та виконання відповідних місцевих бюджетів;
5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм;
6) взаємодію з органами місцевого самоврядування;
7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
Отже, в Україні існує чітко структурована система центральних та місцевих органів державної виконавчої влади, діяльність яких спрямована на здійснення державного управління в усіх найважливіших сферах державно-суспільного устрою.
Правові акти місцевих держадміністрацій
На виконання власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази. Такі розпорядження є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами, організаціями і посадовими особами та громадянами. Голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Розпорядження голів місцевих держадміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані Президентом України або головою місцевої держадміністрації вищого рівня. Нормативно-правові акти місцевих держадміністрацій підлягають державній реєстрації у відповідних органах юстиції в установленому органом порядку і набирають чинності з моменту їх реєстрації, якщо самими актами не встановлено пізніший термін введення їх у дію. Нормативно-правові акти місцевих держадміністрацій, які стосуються прав та обов'язків громадян або мають загальний характер, підлягають оприлюдненню і набирають чинності з моменту їх оприлюднення, якщо самими актами не встановлено пізніший термін введення їх у дію. Правові акти місцевих держадміністрацій ненормативного характеру набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо самими актами не встановлено пізніший термін введення їх у дію. Ці акти доводяться до їх виконавців, а за потреби - оприлюднюються.
Розділ 12. Конституційно-правові засади судової системи та органів прокуратури в Україні
12.1. Судова влада в Україні: поняття, ознаки, засади і система
12.2. Суди загальної юрисдикції
12.3. Правовий статус суддів України
Порядок обрання суддів судів загальної юрисдикції вперше
Порядок обрання на посаду суддів судів загальної юрисдикції безстроково
Вимоги до кандидатів на посаду судді судів загальної юрисдикції
Підстави припинення повноважень судді
12.4. Правовий статус Конституційного Суду України