Під механізмом держави розуміють систему державних владних органів та організацій, установ і підприємств, завдяки яким держава реалізує свої завдання і функції.
Механізм держави характеризується ознаками:
1) це система, що має визначену ієрархію, тобто підпорядкованість одних органів іншим в залежності від владних повноважень;
2) це система, яка має свою структуру, взаємопов'язану з кожним її елементом, яка діє на єдиних принципах для досягнення поставленої мети;
3) ця система органів та установ забезпечує найбільш ефективне управління державою;
4) фінансовою основою діяльності механізму держави є бюджетна система;
5) ця система реалізує завдання і функції держави визначеними організаційними, матеріальними і функціональними засобами, а в разі необхідності, застосуванням державного примусу.
До складу механізму держави входять: а) апарат держави;
6) державні установи;
в) державні підприємства.
Державний апарат - це частина механізму держави, яка являє собою систему всіх органів державної влади (законодавчих, виконавчих, судових), які забезпечують виконання завдань і функцій держави.
Апарат держави характеризується ознаками:
- він складається із державних органів, наділених владними повноваженнями;
- кожний орган апарату держави створюється у встановленому законом порядку;
- призначенням державного апарату є реалізація державної політики, завдань і функцій держави;
- кожний орган апарату держави здійснює свою діяльність у межах визначеної компетенції від імені держави;
- з метою недопущення узурпації влади одним органом чи однією особою апарат держави розподілений на органи законодавчої, виконавчої та судової влади;
- кожний орган апарату держави утримується за рахунок державного бюджету, є суб'єктом державної власності, має свою внутрішню структуру та штат, є юридичною особою.
Правове становище, завдання і функції кожного органу апарату держави визначаються Конституцією України, окремими законами, підзаконними нормативними актами і включає в себе:
1) цілі, завдання, принципи діяльності та функції органу;
2) порядок створення органу, його структуру, підпорядкованість, можливу реорганізацію і ліквідацію (організаційно-структурні питання);
3) сукупність владних повноважень та підвідомчість (компетенційні питання);
Організація і діяльність апарату держави базується на принципах:
-демократизму, активної участі громадян у формуванні органів державної влади та участі у їх роботі;
- законності - у суворому дотриманні кожним органом влади, його посадовими особами вимог закону. Державним органам дозволено лише те, що передбачено законом, тобто входить до компетенції органу чи повноважень державного службовця;
- розподілу влади на гілки. Стаття 6 Конституції України підкреслює, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову;
ш професіоналізму, компетентності, ініціативності, чесності, відданості справі державних службовців;
- пріоритету прав і свобод людини - цей принцип закріплений на конституційному рівні як один із основних, так як права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави (ст. З Конституції України);
- гласності, тобто відкритості діяльності органів державної влади.
Первинним елементом державного апарату є державний орган - це структурно відокремлений, створений народом чи державою колектив державну службовців (Верховна Рада України), чи одноосібний представник народу (Президент України - глава держави), який наділений відповідно до закону владними повноваженнями, фінансовими, матеріально-технічними та іншими засобами для виконання покладених на нього завдань і функцій.
Державні органи України розподіляються на:
1) Верховну Раду України - єдиний орган законодавчої влади;
2) Президента України - главу держави, що виступає від її імені;
3) органи виконавчої влади:
- Кабінет Міністрів - вищий орган виконавчої влади;
- Міністерства, Державні комітети, відомства - центральні органи виконавчої влади;
- Державні адміністрації - місцеві органи виконавчої влади;
1) органи судової влади:
- Конституційний Суд України;
- суди загальної юрисдикції;
2) юрисдикційні (контрольно-наглядові) органи:
- прокуратура;
- нотаріат та інші правоохоронні органи.
Державні органи країн світу залежно від різних критеріїв можна розділити на групи:
3) за способом утворення:
- виборні;
- призначувані;
- успадковуванні;
4) за часом функціонування:
- постійні;
- тимчасові;
5) за масштабом діяльності:
- загальнодержавні;
- центральні;
- місцеві;
- локальні;
6) за компетенцією:
- загальної компетенції;
- галузеві.
Більш детальна характеристика вказаних державних органів визначена в розділах "Конституційне право України" та "Правоохоронні органи України".
1.6. Держава і особа
1.7. Поняття правової держави і громадянського суспільства
Розділ 2. Загальне поняття права, правових відносин, правопорушення та юридичної відповідальності
2.1. Соціальні норми, їх роль у регулюванні суспільних відносин
2.2. Поняття і ознаки права
2.3. Функції права
2.4. Джерела права
2.5. Правові норми, їх ознаки, структура і види
2.6. Поняття системи права