Цілі та завдання лекції
Головна ціль цієї лекції - це дати загальне уявлення про навчальну дисципліну "Проблеми теорії держави і права", її значення та місце у системі підготовки професійних юристів.
До основних завдань, що вирішуються у вступній лекції, можна віднести, зокрема з'ясування характеру та змісту теоретичного знання (у тому числі юридичного), його специфіку та функції, надання рекомендацій щодо навчальної літератури, яку доцільно використовувати у процесі вивчення курсу тощо.
Крім того, в ході лекції будуть подані деякі пояснення та зроблені окремі зауваження, які дадуть змогу більш адекватно сприймати зміст цієї навчальної дисципліни - 4Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права").
План лекції
• Співвідношення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права") з наукою "Теорія держави і права" ("Теорія права").
• Специфіка змісту навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права").
• Основні ознаки (особливості) та функції наукової теорії.
• Світоглядні та загально-філософські переконання суб'єктів пізнання, як один з найвирішальних факторів, що впливають на формування теоретичних уявлень конкретних суб'єктів.
• Значення підсвідомого та випадкового для наукового пошуку.
• Практичне значення загальнотеоретичного юридичного знання.
• Труднощі викладання та вивчення загальнотеоретичної юридичної науки.
• Цілі та завдання вивчення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права").
• Анотація змісту, основні теми та розділи навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права").
• Практичні результати вивчення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права"), яких маємо отримати.
• Література.
Співвідношення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права") з наукою "Теорія держави і права" ("Теорія права")
Розпочинаючи вивчення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права"), слід чітко зрозуміти, з якою метою викладається ця дисципліна і як вона співвідноситься з наукою "Теорія держави і права" (або "Теорія права"). І хоча це може здатись дещо нелогічним починати цю лекцію (враховуючи її зміст) з питання про співвідношення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" ("Проблеми теорії права") з наукою "Теорія держави і права" ("Теорія права"), а також про специфіку першого, тим не менш, на наш погляд, це зробити доцільно.
Очевидно, що немає ніякого сенсу в тому, щоб викладати одну і ту ж наукову дисципліну на різних курсах навчання в університеті. Хоча, як кажуть, "повторення - мати навчання", все одно це було б навряд чи оправдано. Тому маємо розуміти, що зміст знання, яке дається у межах дисциплін "Теорія держави і права" (або "Теорія права") та читається на першому курсі навчання будь-якого юридичного факультету, повинен відрізнятись від змісту навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права").
У чому ж полягає ця різниця?
Річ у тім, що "Теорія держави і права" (або "Теорія права"), яку опановують першокурсники насправді не "Теорія держави і права" (або "Теорія права"). Це загально-юридична догма, що офіційно визнана на сьогодні в правовій науці не лише в Україні, а й у Росії, Білорусії, та у більшості інших пострадянських країн. І не тільки у них.
Справді, у національних школах юридичної науки існують певні розбіжності щодо окремих аспектів тлумачення тих чи інших питань загальноюридичної догми, але вони передусім виникають у межах буття правових наук з іншими галузями знання (політологія, філософія тощо) або/та багато в чому зумовлені специфікою соціально-політичного та державно-правового поля конкретної країни. Однак всі ці окремі різночитання (різні точки зору вчених на одне і теж саме питання) лежать у межах певної обмеженої області розбіжностей, які не можна розглянути як критичні. Не виникає будь-яких сумнівів у тому, що загальноюридична догма повинна вже бути засвоєна студентами-юристами випускних курсів вузів. Для цього, крім "Теорії держави і права" (або "Теорії права"), ними вивчалися і галузеві юридичні дисципліни (саме галузеві юридичні дисципліни).
Тому для вивчення основ загальноюридичної догми і передбачена навчальною програмою дисципліна під назвою "Теорія держави та права" (або "Теорія права"), що викладається на самому початку навчання у вищій юридичній школі.
Оскільки час вивчення основ для старшокурсників юридичного факультету вже минув, тому і пропонується навчальна дисципліна, яка хоча і називається "Проблеми теорії держави та права" (або "Проблеми теорії права"), насправді, власне, і є "Теорією держави і права" (або "Теорією права").
Тільки вивчивши та опанувавши певним чином основні галузеві дисципліни, та дещо ознайомившись із практикою реального правозастосування можна зрозуміти ТЕОРІЮ ДЕРЖАВИ І ПРАВА, як певну систему теоретичного знання в сфері правознавства, знання, яке лежить в основі всієї правової системи країни.
Саме тому обов'язковою передумовою для оволодіння навчальною дисципліною "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права") є знання загальноюридичної догми (тобто того, що досить часто асоціюється із назвою "Теорія держави і права" (або "Теорія права"), а також глибокого засвоєння конкретного матеріалу базових галузевих, спеціалізованих і спеціальних юридичних наук (не тільки теоретичного, а й практичного матеріалу).
Основні ознаки (особливості) та функції наукової теорії
Світоглядні та загальнофілософські переконання суб'єктів пізнання, як один з найвирішальних факторів, що впливають на формування теоретичних уявлень конкретних суб'єктів
Значення підсвідомого та випадкового для наукового пошуку
Практичне значення загальнотеоретичного юридичного знання
Труднощі викладання та вивчення загальнотеоретичної юридичної науки
Цілі та завдання вивчення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права")
Анотація змісту, основні теми та розділи навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права")
Практичні результати вивчення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права"), яких маємо отримати
Лекція 2. Проблеми визначення об'єктів і предметів юридичних наук. Предмет та функції загально-юридичної теорії