Місцевий суд є судом першої інстанції і розглядає справи, віднесені процесуальним законом до його підсудності. Вони розглядають цивільні, кримінальні, адміністративні справи, а також справи про адміністративні правопорушення у випадках та порядку, передбачених процесуальним законом.
Місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуальним законом до їх підсудності.
Місцеві адміністративні суди розглядають справи адміністративної юрисдикції (адміністративні справи).
Підсудність окремих категорій справ місцевим судам, а також порядок їх розгляду визначаються процесуальним законом (КПК, ЦПК, ГПК, КАС).
Місцевий суд розглядає справи тільки у першій інстанції. Він розглядає і вирішує усі підсудні йому справи по суті з постановленням судового рішення (вироку, рішення, ухвали, постанови, судового наказу). Суд проводить розгляд справ в умовах усності і безпосередності за участю сторін та інших учасників судового процесу, досліджує докази, вислуховує думки учасників процесу.
В кримінальній справі суд встановлює винуватість чи невинуватість підсудного й вирішує питання про покарання винного. У цивільних справах суд визнає наявність або відсутність певних правовідносин, юридичних фактів або юридичного стану, вирішує по суті подані до суду позови, заяви та скарги і задовольняє або відмовляє у їх задоволенні.
Місцевий суд також розглядає справи окремого провадження: про визнання громадянина обмежено дієздатним або недієздатним; про визнання громадянина безвісно відсутнім чи про оголошення громадянина померлим; про усиновлення дітей, які проживають на території України; про встановлення неправильності запису в актах громадянського стану; про встановлення фактів, що мають юридичне значення; про відновлення прав на втрачені цінні папери на пред'явника; про оскарження нотаріальних дій або відмову в їх вчиненні.
3. Права та обов'язки суддів, голови місцевого суду
Суддя місцевого суду здійснює судочинство в порядку, встановленому процесуальним законом, а також інші повноваження, визначені законом (ст. 23 Закону "Про судоустрій і статус суддів").
Суддя місцевого суду є носієм судової влади та здійснює правосуддя незалежно від законодавчої та виконавчої влади. Він здійснює свої повноваження на професійній основі. Головний обов'язок судді - здійснення правосуддя у точній відповідності із законом. На суддю не можуть бути покладені будь-які обов'язки, не передбачені законодавством, і він навіть за своєї ініціативи не може займатися іншою діяльністю, крім наукової, викладацької та творчої. Окрім того, відповідно до чинного законодавства суддя не може належати до будь-якої політичної партії, руху, брати участь в будь-якій політичній діяльності і мати представницький мандат.
Суддя зобов'язаний вживати всіх необхідних заходів до своєчасного та якісного розгляду кожної судової справи, яка надійшла на розгляд. Весь судовий процес суворо регламентовано процесуальним законодавством, і суддя не має права відступати від його вимог. Керуючи судовим засіданням, суддя повинен спрямовувати судовий розгляд на реальне забезпечення здійснення сторонами їх прав, усувати все те, що не відноситься до розгляду справи, та забезпечувати належний виховний рівень судового процесу. З його боку неприпустимі недоречні репліки, узагальнюючі висновки, упереджене ставлення до учасників процесу.
Суддя зобов'язаний слідкувати за дотриманням процесуальних норм сторонами, які йому підпорядковані при проведенні будь-яких судових дій. Якщо підсудний у кримінальній справі порушує порядок засідання чи не підкоряється розпорядженням головуючого, останній попереджує його про те, що у випадку повторення ним вказаних дій він буде видалений із залу судового засідання тимчасово або на весь час судового розгляду справи. У разі невиконання розпорядження головуючого прокурором чи захисником головуючий попереджує їх. У разі дальшого непідкорення будь-якої з вказаних осіб розпорядженням головуючого розгляд справи може бути відкладено, якщо неможливо без шкоди для справи замінити дану особу іншою. Одночасно суддя повідомляє про це відповідно вищестоящого прокурора, кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури.
Виходячи з того, що своєчасність та правильність виконання вироку та рішень суду є важливим фактором ефективності судової діяльності. Вирок, який набрав законної сили, звертається до виконання не пізніше трьох діб з дня набрання ним чинності чи повернення справи з апеляційної або касаційної інстанції. Суддя разом з розпорядженням про виконання обвинувального вироку направляє копію вироку в той орган, на який покладено обов'язок виконати вирок. Органи, які виконують вирок, ухвалу або постанову, повідомляють суд про їх виконання.
Голова місцевого суду
- представляє суд як орган державної влади у зносинах з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами;
- визначає адміністративні повноваження заступника голови місцевого суду;
- контролює ефективність діяльності апарату суду, вносить керівникові територіального управління Державної судової адміністрації України подання про призначення на посаду керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду та про звільнення їх з посад, а також про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства;
- видає на підставі акта про призначення або обрання суддею чи звільнення судді з посади відповідний наказ;
- повідомляє Вищу кваліфікаційну комісію суддів України про наявність вакантних посад у суді в десятиденний строк з дня їх утворення;
- забезпечує виконання рішень зборів суддів місцевого суду;
- контролює ведення в суді судової статистики, дбає про інформаційно-аналітичне забезпечення суддів з метою підвищення якості судочинства;
- забезпечує виконання вимог щодо підвищення кваліфікації суддів місцевого суду;
- здійснює інші повноваження, визначені законом.
Голова місцевого суду з питань, що належать до його адміністративних повноважень, видає накази і розпорядження.
У разі відсутності голови суду виконання його обов'язків здійснюється відповідно до встановленого ним розподілу обов'язків щодо організації діяльності суду (ст. 24 Закону "Про судоустрій і статус суддів").
На голову покладено організаційне керівництво діяльністю суду. Головна мета такого керівництва - забезпечення злагодженості в роботі апарату суду, створення сприятливих умов для відповідального ставлення усіх працівників до своїх службових обов'язків і на цій основі - виконання судом покладених на нього завдань по здійсненню правосуддя. Цій меті повинні слугувати правильний підбір, навчання і виховання кадрів, чіткий розподіл обов'язків між працівниками, продумане планування роботи, дійовий контроль і перевірка виконання.
Голова місцевого суду організовує роботу з ведення судової статистики, одним із завдань якої є збір та фіксація повної і достовірної інформації, відповідає за правильність відомостей у звітних документах.
Заступник голови місцевого суду здійснює адміністративні повноваження, визначені головою суду (ст. 25 Закону "Про судоустрій і статус суддів").
До таких повноважень може бути віднесено всі або частину повноважень голови місцевого суду, зокрема, повноваження представляти суд як орган державної влади у зносинах з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами; контролювати ефективність діяльності апарату суду; організовувати виконання рішень зборів суддів місцевого суду; організовувати контроль за веденням в суді судової статистики, дбати про інформаційно-аналітичне забезпечення суддів.
4. Апарат місцевого суду
Тема №11. Апеляційні суди
1. Види, склад і структура апеляційного суду
2. Повноваження апеляційного суду
3. Повноваження судді, голови та заступників голови апеляційного суду
Тема № 12. Господарські суди України
1. Завдання і принципи діяльності господарських судів
2. Організація господарських судів
3. Повноваження місцевих господарських судів