Теорія держави і права - Ведєрніков Ю.А. - 2.6. Завдання та функції держави

Перед будь-якою державою постає більше чи менше коло завдань, для вирішення яких вона використовує свої економічні, ідеологічні та політичні сили, бюджет тощо. З усієї сукупності цих завдань можна виділити такі, що визначають її сутність, без яких вона не може повноцінно діяти, наприклад, забезпечити перехід до ринкових відносин, гарантувати свободу підприємництва та вільної конкуренції, створити умови для реалізації кожною особою права бути власником, провести політичну реформу в інтересах народу для подальшої демократизації політичної системи.

Роль держави в суспільному житті яскраво виявляється в її функціях.

Функції держави — це основні напрямки діяльності держави щодо управління суспільством.

Класифікувати функції держави можна таким чином:

1. Загальноприйнятою є класифікація функцій держави на внутрішні та зовнішні (основна увага приділяється функціям сучасної держави).

До внутрішніх функцій зараховують:

1) політичну — держава регулює сферу політичних відносин, визначає "правила гри" суб'єктів політичної системи суспільства, забезпечує здійснення народовладдя;

2) економічну — держава регулює сферу економічних відносин, але її втручання обмежене ринковими відносинами, які розвиваються на основі саморегулювання;

3) соціальну — держава забезпечує соціальну захищеність особи, її діяльність спрямована на зняття та пом'якшення соціальних суперечностей;

4) культурно-виховну — держава займається організацією освіти, виховання, підтримкою та розвитком науки, культури;

5) екологічну — держава забезпечує екологічну безпеку особи, видає та впроваджує в життя відповідні природоохоронні закони;

6) функцію охорони правопорядку — держава забезпечує охорону й відновлення порушеного правопорядку внаслідок державно-правового регулювання суспільних відносин;

7) фінансового контролю — держава контролює легальність прибутків фізичних та юридичних осіб, частина з яких спрямовується у бюджет для задоволення загально-соціальних інтересів, утримання державного апарату.

Основними зовнішніми функціями вважають:

1) економічну співпрацю — держава сприяє інтеграції національної економіки у світову;

2) співпрацю у забезпеченні світового правопорядку — держава бере участь у збереженні миру, у боротьбі з наркобізнесом, тероризмом тощо;

3) співпрацю у розв'язанні глобальних проблем сучасності;

4) оборону — держава захищає незалежність і територіальну цілісність країни, виконує міжнародні зобов'язання.

2. За соціальним значенням державної діяльності виокремлюють такі функції:

1) основні — найбільш загальні та важливі комплексні напрямки діяльності держави щодо здійснення завдань і цілей, які стоять перед державою в конкретний історичний період (оборонна, соціальна, охорона правопорядку тощо);

2) неосновні — напрями діяльності держави щодо здійснення конкретних завдань у другорядних сферах суспільного життя (управління персоналом, матеріально-технічне забезпечення та управління майном тощо).

3. За часом виконання функції класифікують на:

1) постійні — здійснюються на всіх етапах розвитку та існування держави;

2) тимчасові — напрями діяльності, зумовлені конкретним етапом історичного розвитку суспільства.

2.7. Роль правоохоронних органів у здійсненні функцій держави

Правоохоронні органи — це державні органи, основною (спеціальною) функцією яких є забезпечення законності та охорона правопорядку, боротьба з правопорушеннями, охорона законних прав та інтересів громадян, юридичних осіб, суспільства і держави в цілому.

До них належать органи прокуратури, органи внутрішніх справ, служби безпеки, органи охорони державних кордонів, державної податкової служби, державної контрольно-ревізійної служби та ін.

До системи правоохоронних органів належать деякі інші державні установи й громадські організації, які, відповідно до законодавства, наділені значними повноваженнями у сфері правоохоронної діяльності, хоча в цілому їх функції не зводяться до останньої, а також не забезпечуються можливістю застосування державного примусу. Серед таких установ та організацій слід звернути особливу увагу на органи юстиції та адвокатури.

Зміст правоохоронної діяльності визначається правоохоронною функцією держави. Така діяльність здійснюється у межах правоохоронних відносин та має відповідати їх принципам.

Державно-владна діяльність правоохоронних органів виражається в тому, що вони як частина механізму держави володіють компетенцією розгляду різного роду юридичних справ та спираються на можливість застосування державного примусу.

Правоохоронна діяльність за своєю структурою може бути поділена на:

• попередження виникнення умов і причин суспільно небезпечних явищ;

• припинення процесу їх розвитку;

• ліквідацію наслідків таких явищ. Правоохоронні органи беруть участь у здійсненні як

внутрішніх, так і зовнішніх функцій держави.

1. Прокуратура як специфічний орган державного управління виконує такі завдання та функції:

• підтримання державного обвинувачення в суді;

• представництво інтересів громадянина або держави в суді;

• нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, досудове слідство, дізнання;

• нагляд за додержанням законів під час виконання судових рішень у кримінальних справах, а також вжиття інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

2. Служба безпеки як державний правоохоронний орган спеціального призначення виконує такі завдання та функції:

• захист незалежності, територіальної цілісності та обороноздатності країни від розвідувально-підривної діяльності спецслужб іноземних держав;

• захист незалежності, територіальної цілісності та обороноздатності країни від підривної діяльності з боку власних злочинних організацій, груп людей чи навіть окремих осіб;

• боротьба з організованою злочинністю, мафією, корупцією, які становлять загрозу життєво важливим інтересам.

3. Державні служби (інспекції, адміністрації) — санітарні, податкові, протипожежні та інші — спеціальні державні органи, що виконують функції контролю та нагляду за дотриманням підприємствами, організаціями, установами, посадовими особами та громадянами окремих, встановлених відповідними актами правил: санітарних, податкових, ветеринарних та ін.

4. Органи внутрішніх справ — правоохоронні органи, які виконують такі функції:

• економічні — діяльність щодо захисту власності, економіки в цілому від злочинних посягань та ін.;

• екологічні — діяльність екологічної міліції та ін.;

• охорони правопорядку — діяльність ДАІ, патрульно-постової служби та ін.;

• співробітництва у забезпеченні світового порядку — участь у діяльності Інтерполу.

5. Органи юстиції — органи виконавчої влади, призначенням яких є організація здійснення державної правової політики:

• розробка проектів законів, здійснення систематизації законодавства;

• забезпечення організаційної діяльності судів;

• керівництво нотаріатом, судово-експертними установами, державною виконавчою службою та ін.;

• організація правового навчання населення;

• реєстрація політичних партій та інших об'єднань громадян, а також нормативних актів міністерств та відомств.

2.7. Роль правоохоронних органів у здійсненні функцій держави
2.8. Типологія держав: підстави, різні підходи
2.9. Поняття і структура форми держави
2.10. Форма державного правління та її різновиди
2.11. Форма державно-територіального устрою та її різновиди
2.12. Державно-правовий (політичний) режим та його різновиди
2.13. Поняття та елементи політичної системи суспільства
2.14. Місце держави в політичній системі суспільства
2.15. Самоврядування народу: поняття, принципи і форми здійснення
2.16. Основні форми демократії в Україні
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru