Форма державно-територіального устрою показує;
• з яких частин складається внутрішня структура держави;
• яке становище цих частин і які взаємозв'язки їх органів;
• як будуються відносини між центральними і місцевими державними органами;
• в якій державній формі виражаються інтереси кожної нації, яка проживає на території країни.
За формою державно-територіального устрою, тобто способом розподілу території на частини та порядком співвідношення влади між ними і державою в цілому, вирізняють держави прості (унітарні) та складні.
Унітарна держава — це проста єдина держава, складовими якої є адміністративно-територіальні одиниці, які не володіють суверенними правами (Україна, Болгарія, Польща, Франція, Італія, Швеція та ін.).
Унітарна держава характеризується такими основними ознаками:
• до складу не входять державні утворення, що наділені ознаками суверенітету, адміністративно-територіальні одиниці (область, район та ін.) не можуть мати якої-не-будь політичної самостійності;
• єдина конституція та єдина система законодавства;
• єдина система вищих органів державної влади — глава держави, уряд, парламент, юрисдикція яких поширюється на територію всієї країни;
• єдине громадянство та єдина державна символіка;
• єдина судова система;
• у міжнародні відносини вступає лише держава. Деякі унітарні держави мають автономні утворення
(Грузія, Іспанія, Італія, Україна та ін.). Такі держави називають децентралізованими унітарними державами з елементами федералізму. У них місцеві органи обираються населенням автономії та мають право самостійно вирішувати більшість питань місцевого життя. Автономії мають внутрішнє самоврядування, як правило, у сфері адміністративної діяльності, вони володіють певною самостійністю Й у сфері законодавства (у порядку делегованих повноважень з боку центрального законодавчого органу).
Складними державами вважають федерацію, конфедерацію, імперію та співдружність.
Федерація — це складна союзна держава, складовими якої є державні утворення, що володіють суверенними правами (США, Росія, Канада та ін.).
Основні ознаки федерації:
• єдина територія складається з територій — суб'єктів федерації, що мають власний адміністративно-територіальний поділ;
• наявність конституції і системи законодавства в цілому та в кожного з її суб'єктів;
• наявність федерального двопалатного парламенту й парламентів суб'єктів федерації, федерального уряду і самостійних органів управління суб'єктів федерації;
• наявність громадянства як усієї федерації, так і її суб'єктів; у деяких федераціях допускається подвійне громадянство (ФРН);
• можливість суб'єктів федерації мати власну правову та судову системи (США);
• наявність загальнофедерал ьної податкової та грошової системи;
• суб'єкти федерації не володіють суверенітетом і не є суб'єктами міжнародного права, проте в договірних міжнародних відносинах можуть виступати як федерація в цілому, так і кожний її суб'єкт.
Класифікуються федерації за різними ознаками:
1) за способом утворення:
— договірні;
— конституційні (Індія);
— договірно-конституційні (США, ФРН, Росія та ін.);
2) за способом взаємовідносин федерації та її суб'єктів:
— на основі союзу (США);
— на основі автономії (Бельгія, Індія та ін.);
3) за способом розподілення та здійснення владних повноважень:
— централізовані (Індія, Мексика);
— відносно централізовані (США, ФРН);
4) за принципом поєднання національного й територіального підходів:
— територіальний підхід (США);
— національний підхід (у чистому вигляді не існує);
— поєднання цих підходів (Росія).
Конфедерація — це тимчасовий союз суверенних держав, які об'єдналися для досягнення певної мети та які спільно здійснюють деякі напрямки державної діяльності при збереженні в інших питаннях повної самостійності і незалежності (через такий етап пройшли США, Нідерланди, Швейцарія, остання конфедерація — Сенегамбія, 1981—1989 pp.).
Цей союз характеризується такими ознаками:
• відсутність загальної для всієї конфедерації єдиної території і державних кордонів;
• відсутність загальних законодавчих органів і системи управління;
• відсутність загальних для всієї конфедерації конституції, системи законодавства, громадянства, судової та фінансової систем;
• відсутність суверенітету конфедерації, збереження суверенітету і міжнародно-правового статусу її членів;
• наявність загального конфедеративного органу, який складається з делегатів суверенних держав;
• рішення загальних конфедеративних органів приймається за принципом консенсусу: у випадку незгоди з ним членів конфедерації таке рішення не є обов'язковим і не тягне за собою яких-небудь санкцій (це право нуліфікації);
• наявність права виходу зі складу конфедерації у кожного з її суб'єктів.
Конфедерації мають нестійкий, перехідний характер: вони або розпадаються, або перетворюються на федерацію.
Імперії — це такі складні й великі держави, які об'єднують інші держави, народи внаслідок завоювань, колонізації, що складаються з головної держави (метрополії) та колоній. Історії відомі такі імперії, як Римська, Австро-Угорська, Російська, Османська тощо.
Основною ознакою імперій є те, що вони тримаються на державному примусі з боку метрополії.
Співдружність є особливою формою державного устрою, яку визначають як організовано оформлене об'єднання держав, що виступають асоційованими учасниками при збереженні ними повного суверенітету та незалежності (СНД, Британська Співдружність Націй, Європейська Співдружність у Західній Європі).
Можна визначити такі її ознаки:
• в основу її створення покладені міждержавний договір, статут, декларація, угоди та інші юридичні акти;
• цілі об'єднання держав можуть бути різними: економічні, культурні та ін.;
• члени співдружності володіють повним суверенітетом та незалежністю, оскільки це не держава і не державне утворення;
• вона здійснює свою діяльність через загальні координаційні органи (рада глав держав або глав урядів, міжпарламентська асамблея та ін.), рішення яких мають рекомендаційний характер;
• відносини між державами у співдружності будуються на основі норм і принципів міжнародного права;
• держави мають право виходу зі співдружності. Таке об'єднання держав має перехідний характер: або
розвиток йде у напрямку створення конфедерації чи навіть федерації, або, навпаки, може привести до дезінтеграції.
2.13. Поняття та елементи політичної системи суспільства
2.14. Місце держави в політичній системі суспільства
2.15. Самоврядування народу: поняття, принципи і форми здійснення
2.16. Основні форми демократії в Україні
2.17. Поняття та елементи державної влади, її співвідношення з політичною владою
2.18. Правові форми та методи здійснення державної влади
2.19. Поняття та структура механізму держави
2.20. Принцип поділу державної влади та його реалізація в Україні
2.21. Поняття та принципи діяльності державного апарату