Форма державного устрою — це елемент форми держави, який визначає територіальну організацію держави, спосіб поділу території держави на складові частини та порядок їх взаємовідносин між собою і з державою у цілому.
Форма державного устрою показує:
з яких частин (адміністративнотериторіальні одиниці, автономії чи суверенні держави) складається внутрішня структура держави;
який правовий статус цих складових частин і характер їх співвідношення;
як будуються відносини між центральними і місцевими державними органами;
в якій формі виражаються інтереси кожної нації, яка проживає на території країни.
Усі держави, за формою державного устрою, поділяються на прості та складні. До простих держав належать унітарні держави.
Унітарна держава — це форма державного устрою, за якої адміністративнотериторіальні одиниці не мають ознак суверенітету і не можуть бути суб'єктами політичних міжнародних відносин.
Унітарним державам притаманні такі основні ознаки:
наявність єдиної конституції, дія якої поширюється на всю територію країни;
відсутність відокремлених політикотериторіальних утворень, які мають ознаки держави;
наявність єдиної системи державних органів, які поширюють свої повноваження на територію всієї країни, на всіх громадян
(єдині глава держави, законодавчі, виконавчі та судові органи влади);
наявність єдиної системи права і системи законодавства;
наявність єдиного громадянства та єдиної державної символіки;
наявність єдиної фінансовогрошової та податкової систем;
у міжнародних відносинах держава виступає як єдиний представник.
На сьогодні унітарна форма державного устрою є оптимальною і тому найбільш поширеною. Близько 150 з понад 200 нині існуючих держав, за своїм устроєм, є унітарними.
До унітарних держав відносяться: Україна, Болгарія, Білорусь, Велика Британія, Франція, Італія, Швеція, Норвегія, Фінляндія, Греція, Іспанія, Польща, Угорщина, Чехія, Данія, Куба, Японія, Китай та ін.
Частини унітарної держави мають різні назви: в Україні — області, у Польщі — воєводства, у Великій Британії — графства, в Італії — провінції тощо.
Залежно від характеру державних утворень, унітарні держави поділяються на:
1) централізовані — це такі унітарні держави, в яких адміністративнотериторіальні одиниці мають рівний правовий статус. У централізованих унітарних державах керівники місцевих органів влади призначаються центральними органами державної влади. До таких держав відносяться: Фінляндія, Нідерланди,Польща, Пакистан, Казахстан та ін.;
2) децентралізовані — це такі унітарні держави, в яких певні адміністративнотериторіальні одиниці наділені пільгами із самоврядування, можуть створювати адміністративні автономії. У децентралізованих унітарних державах місцеві органи самоврядування обираються населенням і мають право самостійно вирішувати більшість питань місцевого життя, а автономії наділяються відповідною самостійністю у сфері правотворчої та адміністративної діяльності у межах своєї компетенції згідно з повноваженнями, які визначені конституцією країни. До таких держав відносяться: Україна, Франція, Іспанія, Італія, Данія, Китай та ін. Найчастіше статус автономії надається тим частинам унітарної держави, які відрізняються від інших за національним (етнічним) складом і географічним положенням. Наприклад, в Україні — це Автономна Республіка Крим, яка розташована на півострові, населена росіянами (58,3%), українцями (24,3%), кримськими татарами (12%).
Поряд з простими державами у сучасному світі існують і значна кількість складних держав.
Складна (союзна) держава — це форма державного устрою, держава, яка утворилася з окремих державних утворень, які мали всі ознаки держави, але певну частину своїх суверенних прав передали вищим центральним органам союзної держави.
Серед складних держав розрізняють:
1) федерацію;
2) конфедерацію;
3) імперію.
Федерація — це складна (союзна) держава, до складу якої входять на добровільній основі декілька державних утворень (суб'єктів федерації), які мають певну юридично визначену політичну самостійність.
Для федерації притаманні такі основні ознаки:
наявність спільної території, яка складається із територій — суб'єктів федерацій, які мають власний адміністративнотериторіальний поділ;
наявність загальної конституції федерації та конституцій її суб'єктів, які наділені правом видавати нормативноправові акти, зміст яких повинен відповідати законодавству федерації, а дія поширюватися виключно на їх території;
наявність федерального двопалатного парламенту та парламентів суб'єктів федерацій, федерального уряду та відповідних органів управління суб'єктів федерацій;
наявність подвійного громадянства ( якщо інше не передбачено конституцією), тобто кожний громадянин вважається одночасно і громадянином федерації, і громадянином суб'єкта федерації;
наявність трьох рівнів повноважень органів влади, а саме виключних повноважень федерації, виключних повноважень суб'єктів федерації та сумісної компетенції;
державні утворення об'єднані у федерацію на підставі союзного договору, зберігаючи при цьому право на самовизначення і вихід із федерації;
наявність загальнофедеральної податкової, митної та фінансовогрошової систем;
наявність загальних збройних сил;
суб'єкти федерації можуть мати зовнішні ознаки суверенітету (гімн, герб, прапор), але вони не володіють повним суверенітетом і не можуть бути суб'єктами міжнародного права, хоча у випадках договірних міжнародних відносин федерація може виступати як в цілому, так і кожний із її суб'єктів самостійно.
Сьогодні у світі існує 24 федеративні держави, до яких належать: Росія, США, Канада, Бразилія, Аргентина, Мексика, Венесуела, Австрія, Німеччина, Австралія, Індія, Малайзія, Нігерія та ін.
До складу сучасних федерацій входить різна кількість суб'єктів (наприклад, у Російській Федерації — 89, США — 50, Індії — 25, Федеративної Республіки Німеччина — 16, Канаді — 10, Австралії — 6, Бельгії — 3). Вони мають різні назви: у США, Австралії, Бразилії, Індії — штати; в Аргентині, Канаді — провінції, Австрії, Німеччині — землі тощо.
У конституціях більшості федерацій світу за суб'єктами не визнається право виходу зі складу федерації, що забезпечує її цілісність та не допускає розповсюдження сепаратистських тенденцій.
Федерації багатоманітні і тому їх можна класифікувати за різними ознаками. У практиці сучасного державотворення виділяють, як правило, національну та територіальну федерацію.
Територіальна федерація побудована за територіальною ознакою, де всі суб'єкти одно або багатонаціональні, але жодна з національностей не має абсолютної більшості, або представники однієї національності проживають на території різних суб'єктів федерації, а в основу об'єднання покладено принцип загальних економічних, політичних, культурних інтересів.
Ознаки територіальної федерації:
державні утворення в її складі не є суверенні, вирішення питань зовнішньої і внутрішньої політики залежить від центральних органів влади;
юридичне розмежування повноважень між центральними і місцевими органами влади здійснюється на основі конституції;
суб'єкти федерації не мають права представництва у міжнародних організаціях;
федеративна конституція не передбачає або забороняє односторонній вихід суб'єктів із складу федерації;
збройні сили підпорядковані союзним органам.
Національна федерація побудована з урахуванням багатонаціонального складу населення, що компактно проживає на території суб'єктів федерації і називається за основною (титульною) нацією.
Ознаки національної федерації:
суб'єктами федерації є національні державні утворення, які мають рівний правовий статус;
будується за принципом добровільного об'єднання суб'єктів
федерації;
федерація забезпечує суверенітет великих і малих націй, їх вільний розвиток;
суб'єкти федерацій мають власні органи державної влади: парламент, президента, судову систему, органи виконавчої влади, які самостійно здійснюють зовнішню політику;
вищі органи федерації формуються із представників суб'єктів
федерації;
вищі органи федерації лише координують діяльність суб'єктів
федерації;
усі суб'єкти федерації мають право на вільний вихід із союзу. Більшість сучасних федерацій побудовані за територіальним
принципом (Австралія, Австрія, Бразилія, Німеччина, Канада, Мексика, СІЛА), інші за національним (Бельгія, Індія, Пакистан) або з урахуванням обох принципів (Росія, Канада).
Новітня історія свідчить, що федерації, побудовані на територіальному принципі, є більш міцними, аніж ті, в основу яких покладений національний принцип (приклади колишніх СРСР, ЧССР, СФРЮ).
Конфедерація — це складна (союзна) держава, тимчасовий союз суверенних держав, які добровільно об'єдналися на підставі договору для досягнення певних цілей у політичній, економічній та військовій сферах зі збереженням свого суверенітету.
Для конфедерації притаманні такі основні ознаки.
відсутність для всієї конфедерації спільної території та єдиного державного кордону;
конфедерація утворюється на основі договору, укладеного між двома або кількома державами;
конфедерація не створює будьякої нової держави, суб'єкти конфедерації зберігають свій суверенітет;
відсутність спільних для всієї конфедерації законодавчого органу, конституції, громадянства, законодавчої, судової та фінансової систем, грошової одиниці;
конфедерація не має єдиної централізованої влади, її органи утворюються лише з представників держав, які входять до союзу, і позбавленні владних повноважень;
конфедерація, як правило, має тимчасовий характер об'єднання (союзу);
наявність у кожного з суб'єктів конфедерації права вільного виходу з її складу.
У різний час конфедераціями були: Нідерланди з 1579 р. по 1795 р., Німеччина з 1815 р. по 1864 р., АвстроУгорщина до 1918 р., Швеція і Норвегія до 1905 р., колишній СРСР з 1917р. по 1922 р., США з 1781 р. до 1787 р., Об'єднана Арабська Республіка з 1959 р. по 1961 р., Сенегал та Гамбія з 1981 р. по 1989 р.
Як свідчить історія, конфедерація — це нестійка форма об'єднання держав, яка з часом або розпадається на окремі унітарні держави (АвстроУгорщина) або перетворюється у федеративну державу (США). У теперішній час конфедерацією офіційно є Швейцарія (її конституція, яка набрала чинності 01.01.2000 р., називається так: "Федеральна конституція Швейцарської конфедерації), але фактично вона за своєю суттю є федеративним об'єднанням.
Імперія — це складна (союзна) держава, яка насильницьким шляхом об'єднала території суверенних багатонаціональних держав або їх частин з головною державою ( метрополією).
Для імперії притаманні такі основні ознаки:
імперія виникає внаслідок завоювань, колонізації та інших форм експансії;
імперія тримається на насильстві, на державному примусі з боку метрополії;
складовими імперії є адміністративнотериторіальні одиниці — колонії, які не мають ознак суверенітету і не рівні за правовим статусом;
наявність двохступеневої системи органів державної влади (влада метрополії та влада колонії);
наявність центрального органу влади — імператора (глави держави) та місцевих органів — намісників, губернаторів тощо, яких призначає імператор;
існування правової системи на принципах права метрополії;
наявність дискримінаційного становища населення колонії, відсутність або обмеження їх прав і свобод.
Світовій історії відомі такі імперії: Римська імперія, Османська імперія, Російська імперія, Британська імперія, яка у 20 ст. перетворилась з імперії на співдружність 40 країн на чолі з Великобританією.
Особливими формами об'єднання сучасних держав є співдружність (Британська співдружність націй, Ліга арабських держав, Співдружність незалежних держав) та співтовариство (Європейський союз, Рада Європи, ООН, Організація Північноатлантичного договору — НАТО), тобто союзи держав, що виступають як асоційовані члени при збереженні ними повного суверенітету, з метою спрощення візової системи та митних кордонів, підвищення економічних показників тощо. В основу цих об'єднань, як і при конфедерації, покладені міждержавний договір, статут, декларація, угода, інші нормативноправові акти, вони мають перехідний характер, тобто можуть розвинутися в конфедерацію або, навпаки, роз'єднатися.
Тема 5. МЕХАНІЗМ ТА АПАРАТ ДЕРЖАВИ
1. Поняття та структура механізму держави
2. Поняття і принципи організації та функціонування апарату держави
3. Поняття та види органів держави. Державні органи України
Тема 6. ПРАВОВА ДЕРЖАВА
1. Формування ідеї правової держави
2. Сучасні поняття та ознаки правової держави
3. Конституційне закріплення принципів правової держави в Україні
4. Шляхи формування правової держави в Україні