Структура правової системи - стійка єдність компонентів правової системи та сукупність усіх прямих і зворотних постійних зв'язків між ними, що забезпечують їй правову цілісність.
Як складне правове явище, правова система містить у собі головні конструктивні і похідні компоненти, за допомогою яких досягаються кінцеві цілі правового регулювання. Ці компоненти структуруються в її підсистеми, що розкривають динаміку правової системи в цілому.
Структура правової системи, що складається з підсистем, виражених через власні компоненти:
1) інституціональна - суб'єктний склад: індивідуальні і колективні (суб'єкти права), в тому числі держава як суперінституціональна організація, соціальні спільності та інші суб'єкти права;
2) нормативна (регулятивна) - правові норми і принципи, об'єктивовані в нормативно-правових актах, правових прецедентах, нормативно-правових договорах, правових звичаях та ін.;
3) ідеологічна (доктринальна) - сукупність уявлень про правові норми і принципи, що характеризують ступінь усвідомленості правомірної поведінки суб'єктів права, вступу їх у правовідносини, правову діяльність - праворозуміння, правове мислення, правові ідеї, концепції, правосвідомість і правова культура;
4) функціонально-соціальна - сукупність причинно-наслідкових зв'язків між суб'єктами права, що виникають внаслідок їх юридичних вчинків: правореалізація, правозастосування, правовідносини, правомірна поведінка, юридична практика через них відбувається дія норм права в соціальному середовищі, визначається режим функціонування правової системи як частини соціальної системи; 5) комунікативна (інтегральна) - закономірності відносин між взаємодіючими і взаємозумовленими підсистемами, що відсутні у них в ізольованому стані: а) підсумовувальні зв'язки між інституціональною, регулятивною, ідеологічною, функціональною правовими підсистемами. Завдяки тому, що кожна із самостійних частин правової системи суспільства має власну структуру, свої принципи організації і діяльності, їх інтегрованість, комунікативність виражається у нерозривному зв'язку норм, органів, що їх приймають; концепцій, покладених у їх основу, процедур їх утворення і застосування; б) зв'язки правової системи в цілому з політичною, економічною й іншими системами суспільства - системами звичаїв, норовів, традицій; в) зв'язки з міждержавними регіонально-континентальними правовими системами (у Європі -ЄС, РЄ). Саме внутрішньо-системні зв'язки і відносини (прямі і зворотні) на національному і міжнародному рівнях перетворюють сукупність елементів на систему, що має властивості єдності і цілісності. Результатом дії комунікативної підсистеми є правова законність і правовий порядок. Отже, поняття "правова система" має узагальнювальний характер, містить у собі основні, найбільш активні спеціальні і загальні правові засоби; характеризується зв'язками між ними, що виникають завдяки суб'єктам права. Право (його норми) у правовій системі є нормативною основою, а в соціальній системі - різновидом соціальної комунікації; праворозуміння виступає концептуальним фундаментом правової системи; багатократно опосередкований обмін юридичними діяльностями, правомірною поведінкою, правовідносинами - сполучними елементами; юридична практика з її результативними елементами (законністю і правопорядком) - обов'язковою умовою її ефективного функціонування. Ціннісним ядром правової системи, для якого вона існує і спадкоємно розвивається, виступає людина як джерело і носій права, творець усіх правових явищ. Конституція України підтверджує значення суб'єктів права з їх конституційними правами й обов'язками як системо-утворювальних матеріальних факторів правової системи.
4. Поняття "тип (сім'я)" правових систем
5. Типи (сім'ї) правових систем світу
6. Романо-германський тип (сім'я) правових систем
7. Англо-американський тип (сім'я) правових систем
8. Змішаний (конвергентний) тип правових систем - скандинавська і латиноамериканська групи
9. Релігійний тип (сім'я) правових систем
10. Традиційний тип (сім'я) правових систем - далекосхідна та африканська групи
Частина сьома. Теорія нормотворчості та систематизації нормативно-правових актів
Розділ 17. Нормотворчість