Ефективність фінансової діяльності значною мірою визначається конкретними діями та процедурами, що застосовуються при її здійсненні.
Загалом метод є сукупністю засобів чи операцій практичного або теоретичного засвоєння (пізнання) дійсності2. До методів фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування належать конкретні способи (прийоми), що застосовуються у процесі формування, розподілу й використання централізованих і децентралізованих фондів коштів держави й місцевого самоврядування.
Групи методів здійснення фінансової діяльності:
1) методи формування фондів коштів;
2) методи розподілу фондів коштів;
3) методи використання фондів коштів. Методи формування фондів коштів:
- обов'язковий метод, який полягає в безоплатному І примусовому вилученні частини грошових коштів у власників (обов'язкові платежі податкового характеру, адміністративні штрафи тощо);
- добровільний метод, при якому відбувається залучення тимчасово вільних коштів юридичних і фізичних осіб на добровільних засадах (придбання державних і муніципальних цінних паперів, проведення лотерей, пожертвування тощо).
Методи розподілу фондів коштів:
- фінансування, що виражається в безоплатному, безповоротному й цільовому наданні грошових коштів з відповідних фондів;
- кредитування, яке передбачає надання грошових коштів на умовах платності, повернення й строковості.
- Методи використання фондів коштів:
- метод встановлення цільового використання коштів:
- метод встановлення порядку використання коштів;
- метод встановлення порядку й нормативів розподілу прибутку;
- метод встановлення лімітів використання коштів;
- метод плановості;
- метод ефективності й економії;
- науково-методологічний підхід при визначенні обсягів використання коштів у межах встановлених лімітів та інші методи.
На всіх стадіях фінансової діяльності використовується метод фінансового контролю.
Фінансова діяльність держави й місцевого самоврядування проявляється у відповідних формах як зовнішньому вираженні такої діяльності, що зумовлено змістом останньої. Такі форми можна розмежувати на правові та неправові.
Правові форми фінансової діяльності здійснюються шляхом прийняття й реалізації фінансово-правових актів, які є рішеннями органів державної влади й місцевого самоврядування, прийняті в межах їхньої компетенції згідно з чинним законодавством у процесі формування, розподілу й використання централізованих і децентралізованих фондів коштів держави й місцевого самоврядування.
Фінансово-правові акти можна класифікувати за різними критеріями:
1) за юридичною природою:
- нормативні— правові акти, які містять загальні правила регулювання однотипних фінансових відносин, розраховані на тривале застосування й відповідно не вичерпують свою регулятивну силу їх одноразовим застосуванням;
- індивідуальні—акти застосування норм права, які стосуються конкретного життєвого випадку, звернені до конкретно визначених учасників фінансових відносин і призводять до виникнення, зміни або припинення конкретних фінансових правовідносин;
- змішані— акти, які містять разом з нормами права також Індивідуальні приписи стосовно конкретних життєвих випадків щодо сфери фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування;
2) за юридичної силою:
- законодавчі, до яких відносяться закони, що приймаються Верховною Радою України з питань фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування;
- підзаконні — акти всіх інших органів влади (як органів державної влади, так і органів місцевого самоврядування), які не повинні суперечити законам і мають прийматися для їх виконання;
3) за суб'єктами, які їх приймають:
- фінансово-правові акти Верховної Ради України;
- фінансово-правові акти Президента України:
- фінансово-правові акти Кабінету Міністрів України:
- фінансово-правові акти центральних органів виконавчої влади;
- фінансово-правові акти Верховної Ради і Ради Міністрів Автономної Республіки Крим;
- фінансово-правові акти місцевих органів виконавчої влади;
- фінансово-правові акти органів місцевого самоврядування
- фінансово-правові акти адміністрацій підприємств, установ, організацій.
4) за сферою дії:
- фінансово-правові акти, що діють на всій території держави;
- фінансово-правові акти, що діють у межах окремого регіону,
- фінансово-правові акти, що діють у межах окремого підприємства, установи, організації;
5) за порядком прийняття:
- фінансово-правові акти, які приймаються єдиноначально;
- фінансово-правові акти, які приймаються колегіально;
- фінансово-правові акти, які приймаються за узгодженням.
Неправові форми фінансової діяльності держави й місцевого самоврядування слугують інструментом втілення неправових форм і забезпечують насамперед відповідні передумови для їх реалізації. До таких форм фінансово! діяльності належить проведення різноманітних дій організаційного характеру (засідань і нарад органів влади, конференцій, круглих столів тощо), роз'яснення фінансового законодавства, підготовка матеріалів для фінансового планування, прогнозування, звітності і т.п.
Тема 2. Фінансове право як галузь права
1. Поняття фінансового права, його предмет і метод
2. Місце фінансового права в системі права України
3. Система фінансового права, її складові
4. Джерела фінансового права
Тема 3. Фінансово-правові норми та фінансові правовідносини
1. Поняття норм фінансового права, їх риси й структура
2. Класифікація фінансово-правових норм
3. Поняття, ознаки, функції та класифікація фінансових правовідносин