Наукові та науково-дослідні інститути HAH України, галузевих АН, наукові підрозділи державних вищих навчальних закладів, крім бюджетної наукової тематики, можуть виконувати науково-дослідні роботи (НДР) за договорами із замовниками та отримувати за це відповідну плату (доходи), яка планується і обліковується у складі коштів спеціального фонду. Підставою для виконання таких робіт є договір, укладений науковою установою із замовником. У договорі необхідно передбачити обсяг наукової роботи та етапи її виконання, порядок здавання виконаної роботи замовнику, вартість робіт і порядок розрахунків та інші питання, що регулюють відносини замовника і виконавця. До договору додаються: технічне завдання, протокол узгодження договірної вартості роботи, календарний план її виконання, кошторисні розрахунки, штатний розклад виконавців тощо.
Облік витрат на виконання договірних НДР ведуть позамовним методом. Кожному договору надається порядковий номер замовлення, відкривається окрема картка аналітичного обліку витрат. Облік витрат ведуть за статтями відповідно до кошторису. Основними статтями витрат на НДР є витрати на оплату праці; відрахування на соціальні заходи; вартість витрачених матеріалів, спеціального обладнання і устаткування; витрати на службові відрядження; Оплата робіт співвиконавців; інші прямі та накладні витрати.
До витрат на оплату праці зараховують витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати наукових працівників як Штатних, так і працюючих за сумісництвом, а також Науково-технічного та науково-допоміжного персоналу, зайнятого виконанням робіт за конкретним договором. Нарахування зарплати та її віднесення на конкретні замовлення здійснюють на підставі табеля відпрацьованого часу, підписаного науковим керівником підрозділу — виконавця робіт.
Спеціальне обладнання та устаткування для виконання НДР виготовляється безпосередньо в установах або купується у спеціалізованих постачальницьких організаціях за рахунок коштів замовника. Вартість якого устаткування повинна передбачатися у кошторисі витрат на виконання НДР. Якщо спеціальне устаткування за умовою договору або письмової згоди замовника після закінчений теми залишається у виконавця, то воно оцінюється за ціною можливою використання (справедливою вартістю) і оприбутковується у складі основних засобів, матеріалів або МШП. При цьому на вартість оприбуткованих зворотних цінностей витрати на виконання НДР не зменшуються. Названі Цінності прибуткуються як безоплатно одержані і враховуються як доходи спеціального фонду.
Окрему статтю витрат становить оплата За науково-дослідні, дослідно-конструкторські, експериментальні, лабораторно-аналітичні та інші роботи, виконані сторонніми (спеціалізованими) підприємствами і організаціями, якщо такі роботи наукова установа не може виконати своїми силами або вважає це недоцільним. З виконавцями цих робіт наукова установа укладає окремий договір.
До статті "Накладні витрати" відносять витрати, які на момент їх здійснення неможливо економічно доцільним методом віднести безпосередньо на собівартість конкретної теми. Це витрати, пов'язані з управлінням, обслуговуванням та організацією НДР установи в цілому. Такі витрати збирають (накопичують) на окремому субрахунку 826 "Витрати до розподілу" і періодично, як правило, щомісячно, розподіляють і списують на собівартість окремих замовлень (тем) пропорційно витратам на оплату праці основних виконавців.
Для обліку витрат на виконання НДР за договорами та розрахунками із замовниками та співвиконавцями планом рахунків передбачено такі субрахунки:
351 "Розрахунки із замовниками з авансів на науково-дослідні роботи";
634 "Розрахунки із замовниками за науково-дослідні роботи, що підлягають оплаті";
723 "Реалізація науково-дослідних робіт за договорами";
823 "Витрати на науково-дослідні роботи за договорами".
Витрати, пов'язані з виконанням науково-дослідних робіт за договорами, обліковують за дебетом субрахунку 823 в кореспонденції з кредитом рахунків запасів, грошових коштів та зобов'язань. За кредитом субрахунку 823 відображають фактичну собівартість виконаних і зданих замовнику НДР у кореспонденції з дебетом субрахунку 723. Витрати з незакінчених тем до повного їх закінчення і здачі замовникам обчислюють у складі незавершеного виробництва, вартість якого оцінюють за фактичними витратами згідно з карткою аналітичного обліку витрат на замовлення (тему НДР).
Розрахунки із замовниками здійснюють, як правило, безготівковим методом. Після підписання договору замовник перераховує науковій установі аванс у розмірі, передбаченому договором. За кошти цього авансу виконавець НДР здійснює поточні витрати на НДР і закуповує передбачене кошторисом спеціальне обладнання, устаткування, матеріали.
Здавання замовнику виконаних НДР проводиться в мір] готовності окремих етапів (розділів), передбачених календарний планом, і оформляється спеціальним актом, який є підставок для оформлення рахунка на оплату (за мінусом відповідної час тки перерахованого авансу). Оплата замовником закінчених НДР проводиться платіжним дорученням за договірною вартістю з вирахуванням раніше перерахованих авансів і проміжних платежів.
У бухгалтерському обліку операції з виконання науково-дослідних робіт бюджетними організаціями відображаються такими проведеннями (табл. 7.9).
Таблиця 7.9. Основні господарські операції з обліку виконання науково-дослідних робіт за договорами
Зміст господарської операції | Кореспондуючі субрахунки | ||||
Дт | Кт | ||||
1. Надійшов аванс від замовника на виконання НДР за договором | 313, 323 | 351 | |||
2. Придбано спеціальне обладнання для виконання НДР за договорами купівельна вартість (без ПДВ) на суму ПДВ, включену в податковий кредит на суму ПДВ, не включену в податковий кредит | 203 641 823 | 364, 675 364, 675 364, 675 | |||
3. Передано спеціальне обладнання зі складу науковому підрозділу для виконання НДР за договорами (з одночасним зарахуванням його на за балансовий рахунок 02) | 823 | 203 | |||
4. Видано зі складу різні матеріали для виконання НДР за договорами | 823 | 201,231, 234 і ін. | |||
5. Нарахована зарплата працівникам, зайнятим виконанням НДР, з обов'язковими нарахуваннями на соціальні заходи | 823 | 661,651-654 | |||
6. Списані витрати на відрядження наукових працівників з виконання НДР за договорами (згідно із затвердженими авансовими звітами) | 823 | 362 | |||
7. Перераховано співвиконавцям, залученим до {виконання НДР за договорами | 635 | 313, 323 | |||
8. Прийняті виконані НДР від співвиконавців | 823 | 635 | |||
9. Здано виконані НДР замовнику (за актом) собівартість виконаних робіт договірна вартість робіт (без ПДВ) на суму ПДВ з вартості робіт | 723 634 634 | 823 723 641 | |||
10. Зараховано раніше одержаний аванс на виконання НДР у погашення заборгованості замовника | 351 | 634 | |||
11. Прибуткується вартість спеціального обладнання, що залишається установі після закінчення НДР за договором (з одночасним списанням Його із забалансового рахунка 02): | |||||
у складі основних засобів (з урахуванням зносу) | 104, 106 | 131,711 | |||
одночасно другий запис | 811 | 401 | |||
у складі МШП | 221 | 711 | |||
одночасно другий запис | 811 | 411 | |||
у складі різних матеріалів | 231,234 | 711 | |||
12. Результати від виконання НДР в кінці року | |||||
відносяться на результати виконання кошторису | |||||
прибуток | 723 | 432 | |||
збиток | 432 | 723 | |||
ПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ:
1. Поняття, склад і класифікація коштів спеціального фонду.
2. Завдання та основні вимоги до організації обліку коштів спеціального фонду.
3. Склад і відображення в обліку надходження і використання коштів, одержаних як плата за послуги бюджетних установ.
4. Відображення в обліку сум за дорученнями та операцій з ними.
5. Поняття та відображення в обліку інших власних надходжень бюджетних установ.
6. Особливості обліку депозитних сум.
7. Охарактеризуйте порядок обліку витрат і доходів виробничих (навчальних) майстерень.
8. Дайте характеристику обліку витрат і доходів підсобних (навчальних) сільських господарств у складі бюджетних установ.
9. Охарактеризуйте порядок відображення в обліку науково-дослідних робіт за договорами та розрахунків із замовниками.
8.1. Склад бухгалтерської звітності бюджетних установ та її регламентація
8.2. Податкова і соціальна звітність бюджетних установ
8.3. Статистична звітність
8.4. Закриття рахунків, порядок складання і подання річної бухгалтерської звітності
ЛІТЕРАТУРА
ВСТУП
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНОПРИЙНЯТІ ПРИНЦИПИ І СИСТЕМИ ОБЛІКУ
1.1. Міжнародна система обліку, етапи її становлення і принципи побудови
1.1.1. Загальна характеристика міжнародної системи бухгалтерського обліку