Відповідальність сторін за договором перевезення будується за принципом вини, виходячи з презумпції вини зобов'язаної сторони. При цьому сторони такого договору не вправі своєю угодою змінювати встановлену законодавством цивільно-правову відповідальність. Відповідальність за цими договорами диференціюється залежно від об'єктів перевезення. Так, на відміну від загальних положень цивільно-правової відповідальності у ЦК України та транспортному законодавстві в першу чергу передбачена відповідальність перевізника за втрату, нестачу, псування або пошкодження вантажу, вантажобагажу та багажу. За незбереження (втрату, нестачу, псування або пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу перевізник відповідає у межах фактично понесених збитків (крім неотриманих доходів) у випадку втрати вантажу або у формі виключної неустойки, наприклад, за прострочення доставки вантажу, якщо не доведе, що це відбулося з незалежних від нього причин (ст. 924 ЦК, ст. 113 СЗУ, ст. 68 Закону "Про автомобільний транспорт"). Так, за втрату або нестачу вантажу перевізник відповідає у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його нестачі; за втрату вантажу, який був зданий до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірі дійсної вартості; за псування і пошкодження вантажу - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість. Втрата вантажу - це не лише фізична загибель, знищення або крадіжка вантажу, прийнятого до перевезення. Згідно зі ст. 919 ЦК України вантаж, не виданий одержувачу на його вимогу протягом тридцяти днів після спливу строку його доставки, якщо більш тривалий строк не встановлений договором, транспортними кодексами (статутами), а відповідно до ст. 117 СЗУ відправник або одержувач має право вважати вантаж втраченим, якщо вантаж не було видано одержувачу на його вимогу протягом 30 діб з моменту закінчення строку доставки. Стосовно до ст. 140 CAT вантаж вважається втраченим, якщо він не був виданий: при міському, приміському перевезенні протягом 10 днів з дня прийняття вантажу, при міжміському перевезенні - протягом 30 днів, а при перевезенні в прямому змішаному сполученні - по закінченні 4-х місяців з дня прийняття вантажу до перевезення. Необхідно зазначити, що ст. 923 ЦК України передбачає відшкодування збитків за прострочення доставки вантажу, якщо інші форми відповідальності не встановлені договором, транспортними кодексами (статутами). Відповідно ж до ст. 116 СЗУ за несвоєчасну доставку вантажів залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини). Транспортне законодавство передбачає примірний перелік обставин (причин), що звільняють перевізника від відповідальності, якщо він доведе їх існування. Крім того, ЦК України і транспортним законодавством передбачена відповідальність за порушення договорів про організацію перевезень вантажів, зокрема відповідальність перевізника за ненадання транспортних засобів і відправника за невикористання наданого транспортного засобу (ст. 921 ЦК). Відправник відповідає за невчасну сплату провізної плати та інших належних перевізникові платежів. Одержувач відповідає за невчасне розвантаження транспортних засобів на своїх під'їзних коліях і на коліях загального користування, якщо це передбачено договором перевезення, а також за находження вантажів понад строк безкоштовного находження у зазначених пунктах. У разі здавання одержувачем, портом після вивантаження неочищеного рухомого складу або контейнерів одержувач, порт сплачують залізниці штраф у розмірі, передбаченому ст. 123 СЗУ Відправник також відповідає за наслідки недоліків тари і внутрішньої упаковки, які призвели до бою, пошкодження, деформації, протікання, псування вантажу, порушення термінів доставки, за додаткові витрати у пунктах перевалки на підготовку вантажу для подальшого перевезення або його реалізації. Перевізник відповідає за затримку відправлення пасажира, вантажу, вантажобагажу і багажу, а також за порушення строків їх доставки в пункт призначення (ст. 922 ЦК).
1. Поняття та загальна характеристика договору транспортного експедирування
2. Елементи договору транспортного експедирування
3. Права та обов'язки сторін
4. Припинення договору транспортного експедирування.
ГЛАВА 48. Договір зберігання
1. Загальні положення про зберігання
2. Зберігання на товарному складі
3. Спеціальні види зберігання
Зберігання речей у ломбарді (ст. 967 ЦК)