Кваліфікаційні характеристики фахівців розробляються з метою:
¨ визначення місця фахівця в структурі соціальної діяльності та основних вимог, характерних рис майбутньої професійної діяльності випускника навчального закладу;
¨ функцій фахівця, засобів і методів його праці, перспектив розвитку професії, шляхів підвищення кваліфікації;
¨ відпрацювання відповідних форм і методів організації навчального процесу, застосування певних засобів навчання, визначення змісту освіти та професійної підготовки фахівців, розробки програмно-методичного та інформаційного забезпечення навчального процесу (змісту навчання);
¨ створення системи діагностики якості освіти.
До основних властивостей КХ фахівців за спеціальністю "правознавство" (освітньо-кваліфікаційних рівнів: молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр) відноситься те, що вона:
¨ має статус основного нормативного документа, що узагальнює зміст юридичної освіти, тобто відображає цілі професійної підготовки студентів;
¨ її зміст складається з системи типових професійних і соціально-службових задач, до вирішення яких повинен бути готовий майбутній фахівець на певному рівні юридичної підготовки;
¨ закріплює стандарт якості професійної юридичної підготовки, що відповідає спеціальності та кваліфікації, яка присвоюється випускнику, і описується системою типових задач і показниками якості їх вирішення;
¨ якість підготовки випускників характеризується якістю вирішення ними типових задач - показниками успішності професійної діяльності;
¨ дозволяє на підставі аналізу професійної діяльності прогнозувати, планувати та організовувати діяльність системи юридичної освіти щодо підготовки юридичних кадрів з вищою освітою;
¨ міністерства, відомства, об'єднання юристів мають приймати активну участь у всіх стадіях управління якістю професійної підготовки фахівця, особливо на стадіях її прогнозування та планування.
Структура КХ фахівця-юриста з вищою освітою включає:
¨ призначення КХ (де і з якою метою вона використовується);
¨ призначення фахівця-юриста (посади, на яких він, як правило, може працювати; спеціалізації фахівців та освітньо-кваліфікаційні рівні, які випускник за спеціальністю "правознавство" може набути самостійно або завдяки додатковій підготовці);
¨ структуру професійної діяльності юриста: функціональну та предметну;
¨ стандарт якості професійної підготовки фахівця-юриста з вищою освітою, що містить, зокрема: загальну характеристику фахівця як соціальної особистості; види діяльності та узагальнені типи професійних та соціально-службових задач, обов'язкових для всіх закладів, що здійснюють підготовку фахівців за даною спеціальністю, а також для професійних задач, що відповідають спеціалізації або включені за домовленістю із замовником фахівців-юристів (вузівська частина КХ); узагальнені структури діяльності, адекватні узагальненим типам професійних задач; вимоги щодо необхідного рівня опанування цією діяльністю.
Для забезпечення спеціалізацій підготовки в межах юридичних спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах, вищий навчальний заклад розробляє варіативний компонент освітньо-кваліфікаційної характеристики. Він враховує досвід підготовки фахівців даного напряму та вимог з боку існуючих моделей юридичної діяльності та кваліфікаційних характеристик посад юристів, прогнозу розвитку юридичної діяльності, і містить:
¨ перелік об'єктів (предметів) юридичної діяльності, з якими пов'язана діяльність фахівця-юриста;
¨ первинні посади, які може обіймати фахівець після закінчення вищого навчального закладу, а також посадові функції (посадові повноваження) у відповідності до нормативних документів (кваліфікаційні довідники посад керівників, фахівців та службовців, посадові інструкції міністерств та відомств і т. ін);
¨ структуру діяльності фахівця як логічну послідовність реалізації посадових прав та обов'язків (предмет, форми, методи, засоби, правила та умови юридичної діяльності);
¨ результати прогнозу зміни професійних і соціально важливих задач діяльності, які в майбутньому буде виконувати випускник вищого навчального закладу у своїй практичній діяльності на рівні компетенції наступних посад;
¨ перелік професійних функцій, типів професійної юридичної діяльності та конкретні види професійних дій (ведення юридичної справи, консультування, представництво інтересів суб'єкта тощо);
¨ перелік типових професійних задач (стереотипних, діагностичних, евристичних), які потрібно вміти вирішувати фахівцю-юристу;
¨ систему професійних знань та умінь (предметно-практичних, предметно-розумових, знаково-практичних, знаково-розумових), які необхідні фахівцю для вирішення типових задач, з визначенням рівня сформованості кожного з них;
¨ зміст навчання, у вигляді змістовних модулів освітньо-професійних програм підготовки фахівців, вибору тих чи інших форм, методів та засобів навчання, відповідного розподілу навчального часу, обсягу навчальних дисциплін і форм державної атестації, які обумовлені системою знань та умінь;
¨ вимоги до професійного відбору, зокрема вимоги до здібностей і підготовленості абітурієнтів у вигляді системи знань, умінь і навичок, на основі яких буде здійснюватися засвоєння змісту навчання у вищому навчальному закладі, а також психологічні властивості та якості особи як такі, що є протипоказаними до прогнозуємо! професійної діяльності; додаткові вимоги до попереднього освітнього або освітньо-кваліфікаційного рівня особи, спеціальних здібностей, вікових або інших обмежень, досвіду попередньої практичної діяльності;
¨ вимоги до властивостей і якостей випускника вищого навчального закладу та вимоги до державної атестації випускників вищих навчальних закладів тощо.
1. Нормативний зміст освітньо-професійної програми
7. Суб'єкти освітньої діяльності
1. Види вищих закладів юридичної освіти.
2. Рівні акредитації вищих закладів юридичної освіти.
3. Порядок створення, реорганізації, ліквідації, ліцензування, атестації та акредитації вищого закладу юридичної освіти
4. Завдання, права та обов'язки вищого закладу юридичної освіти
5. Структура вищого закладу юридичної освіти.
6. Управління вищим закладом юридичної освіти.
7. Студентське самоврядування.