В основі формування розумових дій знаходяться три базові системи:
1) орієнтування - за допомогою інформаційних ознак, необхідних для виконання певної операції, забезпечуються перспективи діяльності учня в проблемній ситуації;
2) інтеріоризація - забезпечується перенесення дії в розумовий план за певним нормативним еталоном):
а) формування дії в матеріальному вигляді (формування в мові того, що виконується практично: орієнтовна, виконавча, контрольна);
б) формування схеми ООД, (орієнтовна основа дій) або нормативного еталону дій, у вигляді спеціальних знань і формування в себе її інформаційних ознак, які дозволять орієнтуватися в змісті та послідовності заданої дії та такими критеріями: мірою повноти (повна - неповна), узагальнення (узагальнена - конкретна), способом отримання (самостійно - в завершеному вигляді);
в) формування матеріальної дії (створення плану дії з метою закріплення її зразків);
г) формування дії як внутрішньо мовленнєвої (дія є внутрішньою, але неавтоматизованою і розгорнутою);
д) формування дії в собі ("промовляння") - зовнішні ознаки дії замінюються символами (словами);
е) формування дії у внутрішньому мовленні (автоматичне, недоступне самоспостереженню);
3) контроль як основа для формування самоконтролю розумових дій.
Варіація критеріїв ОДД зумовила створення восьми типів ООД, основними з яких є такі:
1 тип - повнота ООД:
а) неповна;
б) спосіб, який складає учитель (конкретний - для окремих випадків);
в) спосіб роботи учнів (завершений вигляд, "як робити" і "що робити") - для окремих випадків;
Результат: засвоєння дій відбувається повільно, із значними помилками.
2 тип - повнота ООД:
а) повна послідовність усіх операцій (алгоритм);
б) спосіб, який складає учитель (конкретний - для одного випадку);
в) спосіб роботи учнів (завершений вигляд для одного випадку);
Результат: засвоєння дій відбувається швидко, але якісне зрушення в інтелектуальному розвитку є відсутнім.
3 тип - повнота ООД:
а) повна (алгоритм);
б) спосіб, який складає учитель (теоретичний, на основі загального принципу, тобто узагальнений для всіх випадків);
в) спосіб роботи учнів (складається самостійно для кожного випадку).
Результат: засвоєння дій відбувається швидко, безпомилково, поширюється на аналогічні, а згодом на незнайомі навчальні завдання. Характеристика дії:
1) основні параметри:
а) форма (міра інтеріоризації: матеріальна, внутрішньо мовленнєва, розумова);
б) узагальнення (міра виокремлення істотних властивостей предметів з інших, неістотних);
в) розгорнутість (міра демонстрації потрібних операцій);
г) засвоєність (легкість виконання, ступінь автоматизованості, швидкість виконання);
2) додаткові параметри:
а) усвідомленість (міра необхідності);
б) абстрактність (міра визначеності);
в) доцільність (міра призначення);
г) міцність (міра засвоєння). .
Основні причини інтелектуальних відмінностей між учнями:
1) віковий ценз;
2) умови життєдіяльності;
3) особливості ігрової та навчальної діяльності (успішність, взаємини, домагання, мотивація, інтереси тощо);
4) статеві особливості;
б) особливості психічного розвитку в дошкільному віці;
6) особливості домашнього життєвого простору;
7) сімейні навчальні цінності;
8) інтелектуальний рівень найближчого оточення ровесників;
9) рівень прагнення до самовдосконалення.
Способи подолання неуспішності:
1) з'ясування мотивації учіння;
2) оптимальна організація та контроль навчального процесу;
3) диференційований підхід;
4) система учнівських доручень;
5) похвала;
6) співпраця з батьками;
7) культивування позиції про соціальну важливість навчання, яке не лише цікаве, а часто є важкою наполегливою працею.
Психодіагностика розумової самостійності учнів, яка визначається, передусім, біологічними та соціальними чинниками психічного розвитку, є компетентністю шкільного психолога і має відбуватися на засадах відповідних етичних принципів, де основне кредо - "Не зашкодь". Вона є індивідуальною, зумовлюючи відповідну результативність навчальної діяльності, яка виявляється в научінні (механічному - осмисленому; довготривалому -нетривалому, емоційному - раціональному), що залежить, у свою чергу, від типу навчання, навчальної мотивації тощо.
Модуль 3. Суб'єкт педагогічної діяльності як феномен педагогічної психології
Лекція 1. Психологія особистості вчителя і закономірності педагогічної діяльності