Дитяча психологія - Павелків Р.В. - Розвиток пам'яті

Первинним проявом пам'яті можна вважати умовні рефлекси, помітні вже у перші місяці життя дитини (припинення плачу, коли в кімнату заходить мама). На 3-4-му місяцях життя починає формуватися образ предмета. Таким чином створюється основа образної пам'яті.

Пам'ять-запам'ятовування, збереження / наступне відтворення людиною свого досвіду.

Поступово збільшується коло об'єктів, які впізнає дитина. Першими вона впізнає обличчя і голос матері. Це важливе новоутворення свідчить про вибіркове сприйняття подразників.

У 3-4 місяці дитина впізнає предмети, пов'язані з годуванням, у 5 - відрізняє людей за голосом, 6 - виокремлює улюблену іграшку. На 7-8-му місяці впізнавання предмета опосередковується словом (малюк знаходить річ у відповідь на запитання дорослого: "Де...?"). У 8-9 місяців дитина упізнає знайому людину після двох-трьох тижнів розлуки. До 12 місяців розрізняє мелодію, яка раніше викликала у неї позитивні емоції, виконує на вимогу дорослого нескладні рухи (робить "лади-ладусі", ляскає ручкою).

Впізнавання предметів у немовлячому віці відбувається за однією, часто несуттєвою ознакою. Малюка ще дезорієнтують навіть незначні зміни зовнішнього вигляду об'єкта (не впізнає мами у новому платті). Однак ознака, що зазвала у досвіді малюка найбільшого підкріплення, може виявитися достатньою для впізнавання. Наприклад, 7-місячний хлопчик не міг впізнати няні після Ті тривалої відсутності, навіть коли вона заговорила, однак легко це зробив після того, як вона заспівала.

Поступово період між запам'ятовуванням і впізнаванням подовжується, але залишається невеликим. У вільних спогадах образна пам'ять втілюється лише на початку другого року життя дитини.

Про появу рухової пам'яті свідчить умовний рефлекс на звичні для малюка положення при годуванні: біля грудей матері дитина починає робити ссальні рухи. Розвиток рухової пам'яті активізується у другому півріччі життя малюка, коли він починає захоплено маніпулювати предметами (засвоєння хапання), рухатися, вчиться повзати і ходити.

Пам'ять у немовлячому віці не є самостійним процесом, вона включена у сприймання і відчуття, тому матеріал запам'ятовується ніби мимовільно (сам собою). Якщо малюка в один час годують, купають, у нього виробляється рефлекс на ту годину, він починає "готуватися" до відповідного режимного процесу, наприклад прокидатися до годування. Побачивши незвичну іграшку, яка викликає радість, вимагатиме її, маніпулюватиме нею. Емоційна пам'ять усе яскравіше виявляється у другій половині 1-го року життя, коли дитина переживає емоції від певних об'єктів або ситуацій (наприклад, починає плакати, побачивши предмети для купання, якщо ця процедура в минулому була пов'язана з негативними переживаннями).

Інтерес до мовлення в малюка виникає рано, оскільки воно є характерною ознакою людини, слово дорослого "керує" його поведінкою, дорослий називає предмети, їх ознаки, дії, властивості. Унаслідок цього дитина починає пов'язувати предмет зі словом, запам'ятовує його назву.

Психологічні особливості дітей немовлячого і раннього віку наведені у табл. 2.1.

Таблиця 2.1

Психологічні особливості дітей немовлячого і раннього віку

Показники

Вік дітей

Період новонародженості

Немовлячий вік

Ранній вік

1

2

3

4

Соціальна

ситуація

розвитку

Центром розвитку дитини є дорослий

Дорослий - дитина

Дитина - предмет - дорослий

Провідна діяльність

-

Емоційне спілкування

Предметна діяльність

Форма спілкування

Б е з посеред н ьо -емоційне

Ситуативно-особистісне (до 5-б міс).

Ситуативно-ділове (з 6 міс. до 1 р.)

Ситуативно-ділове

Закінчення таблиці 2.1

1

2

3

4

Мовлення

Орієнтувальний рефлекс на голос людини

Гуління, лепет, розуміння слів, перші слова

Сензитивний період розвитку мовлення. Удосконалення розуміння мовлення. Формування активного мовлення: 1,5 р. - засвоює від ЗО до 40 слів,

2 р. - 200 слів, Зр. - 1600 слів.

Мовлення ситуативне

Увага

Слухове зосередження (2-3 тижні). Зорове

зосередження (3-4 тижні)

Мимовільна.

Зосередженість

слабка

Мимовільна Вузький обсяг. Найбільш стійка в активній діяльності

Відчуття і сприймання

Недостатньо розвинений аналізаторський апарат

Бурхливий розвиток орієнтувально-дослідницької діяльності. Активне розглядання предметів

Домінуючі

у розвитку психічних процесів.

Перехід від зовнішнього орієнтування до зорового сприймання

Мислення

Перші

елементи

мислення

Наочно-дійове формування узагальнень. Засвоєння знакової функції свідомості. Зародження наочно-образного мислення

Пам'ять

Утворення

умовних

рефлексів

Включена у відчуття і сприймання.

Мимовільна.

Розпізнавання

об'єктів

Мимовільна. Перші прояви уяви. Велика пластичність (швидкість і легкість запам'ятовування)

Емоції і почуття

Перші емоції - негативні.

Перша соціальна емоція - усмішка. Комплекс пожвавлення

Комплекс пожвавлення. Емоційна безпосередність.

Різні переходи

Багатство

і різноманітність

почуттів.

Різні переходи

Отже, спочатку в малюка розвивається рухова, емоційна й образна пам'ять, а до кінця року створюються передумови для розвитку словесної пам'яті.

Передумови формування особистості дитини
Розвиток самосвідомості у немовлячому віці
Криза першого року життя
2.3. Особливості психічного розвитку дітей раннього віку
Ранній вік і його значення у подальшому розвитку дитини
Соціальна ситуація розвитку у ранньому дитинстві
Роль ходьби у психічному розвитку дитини
Формування предметної діяльності у ранньому дитинстві
Перехід від маніпулювання до предметних дій
Етапи формування в ранньому дитинстві співвідносних і знаряддєвих дій
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru