Експериментальна психологія - Максименко С.Д. - РОЗДІЛ 14. ОКРЕМІ МЕТОДИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У СОЦІАЛЬНІЙ ПСИХОЛОГІЇ

Основні поняття: сфери пізнання в соціальній психології: афіліація, формування вражень, атрибуція, зміна ставлення, формування атракції, агресія, альтруїзм, когнітивний дисонанс, соціальний вплив, соціальна фасилітація, джерела артефактів в експериментальній соціальній психології; способи вимірювання залежної змінної: самозвіти, міжособистісне оцінювання, відповіді на запитання; семантичний диференціал, соціометричні шкали, заміри поведінки.

Наведемо ідеографічні описи деяких психологічних феноменів, які вивчаються в експериментальній соціальній психології.

14.1. Афіліація

Афіліація — це тенденція індивіда перебувати разом з іншими людьми.

Незалежні змінні концептуальні: страх, тривога.

Незалежні змінні операційні: очікування неприємного (травмуючого) випробування, очікування відповідального випробування (іспит тощо).

Залежна змінна концептуальна: афіліація.

Залежна змінна операційна: прагнення до очікування неприємного (відповідального) випробування наодинці чи разом з іншими людьми.

14.2. Формування вражень про риси особистості інших людей

Незалежні змінні концептуальні:

фізична привабливість людини;

інтеграція різних особистісних властивостей (рис);

"зоровий контакт".

Незалежні змінні операційні:

фотографії індивідів, спеціально підібрані (і попередньо перевірені) з точки зору привабливості;

перелік рис особистості (з попередньо підібраними позитивними рисами);

уважне розглядання людей у легкових автомобілях, на переходах вулиць.

Залежні змінні концептуальні:

оцінювання особистості;

відносна привабливість тих чи інших рис особистості;

уникнення контакту.

Залежні змінні операційні:

ранжування фотографій щодо того, чи справляють зображені на них індивіди враження щасливих, успішних, таких, що мають добрі стосунки в шлюбі, тощо;

ранжування запропонованих рис з точки зору їх привабливості;

швидкість зникнення з місця контакту.

14.3. Атрибуція

Атрибуція — це процес формування висновків індивідів щодо чинників поведінки інших людей, їх поведінки та ставлення один до одного.

Незалежні змінні концептуальні: статус, інформація про попередню поведінку індивідів.

Незалежні змінні операційні:

маніпулювання зовнішнім виглядом (одягом) помічника експериментатора для надання йому певних статусних ознак;

інформація про попередню поведінку індивідів.

Залежна змінна концептуальна: висновок про зумовленість поведінки людини певними чинниками.

Залежні змінні операційні:

питання (з "відкритими" відповідями), призначені для з'ясування тієї чи іншої форми зумовленості поведінки людини (помічника експериментатора);

питання "множинного вибору" (із запропонованими чотирма варіантами відповідей про зумовленість поведінки людини).

14.4. Зміна ставлення

Феномен зміни ставлення звичайно потребує визначення комунікативних і конструктивних змінних, які призводять до зміни ставлення.

Незалежна змінна концептуальна: ступінь довіри до співрозмовника.

Незалежна змінна операційна: маніпулювання джерелом, яке приписується письмовій комунікації.

Залежна змінна концептуальна, зміна ставлення.

Залежна змінна операційна: зміни в передтестових і посттестових оцінках.

14.5. Формування позитивних стосунків та атракції

Атракція — це процес, завдяки якому в індивідів формуються позитивні і дружні або негативні і ворожі стосунки з іншими людьми.

Незалежні змінні концептуальні: фізична привабливість, частота спілкування.

Незалежні змінні операційні:

маніпулювання одягом, косметикою, загальним виглядом жінки — помічниці експериментатора;

фотографія підзахисного на судовому процесі (має привабливий чи непривабливий вигляд);

різні обличчя, які демонструються досліджуваному з різною частотою (0-25 разів) — експеримент Р. Зайонца [120].

Залежні змінні концептуальні: романтична поведінка, позитивність ставлення, привабливість.

Залежні змінні операційні:

призначення побачення, прохання повідомити номер телефону або спробувати запропонувати жувальну гумку, напій тощо;

ранжування за ступенем привабливості.

14.1. Афіліація
14.2. Формування вражень про риси особистості інших людей
14.3. Атрибуція
14.4. Зміна ставлення
14.5. Формування позитивних стосунків та атракції
14.6. Агресія
14.7. Альтруїзм
14.8. Когнітивний дисонанс
14.9. Соціальний вплив
14.10. Соціальна фасилітація
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru