Враження, що психомоторика = думка + рух, помилкове. Бо все починається з рухів. Тому що живий рух - головний регулятор нашої енергетики. Позбавити людину рухової активності - значить провокувати виникнення у неї феномена "сплутаної енергії""; простіше кажучи, приректи її на загибель.
Будова мислячого тіла людини -унікальна. Психомоторика не має в собі бар'єрів, що відокремлюють людину від світу речей, а навпаки - її універсальність дає змогу зрозуміти мислення як:
1) функцію зовнішньої, предметної дії;
2) спосіб дії мислячого тіла;
3) бездіяльне живе тіло вже не є мислячим, тоді воно просто звичайне "тіло".
Отже, психомоторні процеси об'єднують в єдину і неподільну цілісність три компоненти: 1) мисляче тіло, 2) предмет, 3) психомоторні процеси, що забезпечують можливість обміну енергією і інформацією між мислячим тілом і предметом.
Людина, виконуючи дії над предметом, одухотворяє його, наділяє його своїми властивостями - втілює в нього стан власної душі - олюднює предмет. Але предмет виявляє і зворотну дію на людину.
Предмет стає активним і збуджує в людині дивне явище: сприяє відкриттю в собі здатності до дій, пізнанню себе самої.
У кожному предметі міститься майже нескінченна кількість якостей. Це - істина. Людина, діючи з предметом, відкриває його властивості. А відкриваючи для себе ці властивості, перетворює свої задатки на дійові стани - здатності - на умови кращих наступних дій.
У процесі дії людина створює здатності не тільки знати властивості предметного світу, а й - і це найголовніше - використовувати їх силу в перетворенні того самого предмета чи речовини в нові форми, щоб задовольняти суто людські потреби. Дією вона втілює свої здатності в предмети, щоб вони набули цінності, виробляє блага. Це два - прямий і зворотний — процеси психомоторики.
Думка із живих рухів: а) виростає, б) розвивається, в) у процесі руху думка матеріалізується в предметах, процесах, явищах, г) набуває в цьому самому процесі досконалості і, нарешті, д) стає міркою в створенні предметів і явищ - мірою людини.
Головна ж властивість живого руху полягає в тому, що в процесі його виконання людина не просто рухається, виконує дії, вона:
1) оволодіває простором дії; 2) підкоряє собі час; 3) свідомо долає зовнішні і внутрішні сили, що чинять опір.
Фізичне тіло рухається відповідно до законів механіки. Живим рухом людина розв'язує задачі або проблеми. Розв'язанням задачі живий рух істотно відрізняється, з одного боку, від суто механічного руху, а з другого - від простої реакції (дія - завжди акція, спрямована на майбутній продукт або подразник).
Судіть самі. Аби побудувати правильні рухи, треба:
1) підкорити своїй волі найскладнішу біомеханіку власного тіла;
2) зробити своє тіло слухняним;
3) відповідними рухами вести своє тіло до мети.
При всій складності рухових задач, нас вражають майстерним виконанням рухових дій юнаки і дівчата в балеті, цирку, спорті. Особливо на стадіонах і в спортивних залах, коли вони в змаганнях встановлюють світові рекорди, не передбачені навіть найсміливішими прогнозами.
Отже, чим більше спритних психомоторних дій може виконувати людина, тим досконалішим є її мислення, тим більше відповідних предметів, явищ, думок, почуттів і образів міститься в душі людини.
Але ж іще півтори сотні років тому І. М. Сеченов довів: психомоторика є неподільний зв'язок рухів душевних і тілесних (прямих і зворотних). Йому б зробити ще один крок уперед і сказати: психомоторика- це орган людини, і величезна кількість проблем з'ясувалась би, багато що стало б на свої місця.
У чому відмінність психомоторики - органа людини - від інших органів тіла?
Будова психомоторики
Ідеомоторика
Сенсомоторна культура
Спритність - опанування рухами в екстремальних ситуаціях.
Дія — засіб діяльності
Період підготовки дії
Механізм и регуляції дії
Порівняння і оцінки - діалогічні відносини в дії
Дія - мікроетап розвитку