Розглянемо особливості цієї регуляції рухів на прикладах.
Уявіть собі, ви - новачок - стаєте в футбольні ворота, по яких починають бити м'ячем. А якщо ви там стояли, то уявіть свої дії. Як ви діяли в ситуації, коли треба впіймати м'яч.
Щоб ваші дії були успішними, у вашому розпорядженні - від моменту удару до зупинки м'яча - повинно бути не менше 0,35 с. (без переміщення в просторі воріт). Досвідченому любителю треба буде для цього 0,25 с, а майстру - 0,15 с.
Ознайомившись з такими показниками часу, які потрібні для успішних дій, фізіолог скаже: це неможливо? Оскільки розрізняльна здатність мозку людини — 10 операцій за секунду, тобто по 0,1 с. на одну розумову операцію!
Адже воротар повинен у цей короткий проміжок часу здійснити значно більше операцій. Ось вони: а) побачити м'яч; б) прийняти вихідну позу; в) простягти руки в напрямку м'яча; г) розрахувати приблизну силу удару, щоб бути в змозі її погасити і, нарешті; д) схопити м'яч руками.
У найбільш грубому наближенні - 5 складних операцій, що вимагають дуже тонких і точних розрахунків часу, вимірювання простору, випередження думкою польоту м'яча, стеження за його змінною траєкторією тощо.
Мозку треба витратити в крайньому разі 0,5 с, аби відреагувати. А воротар бере м'ячі... Притому, так трапляється, що й "мертві" м'ячі — в упор, страшної сили. І — всупереч своїй фізіології - йде з поля "сухим"...
Ще один приклад регуляції рухів предметом. Але вже не через динамічну ситуацію, де щомиті вона змінюється і вимагає перебудови рухів, а через статичну. Тобто треба провести не лише попередні розрахунки, щоб побудувати точні рухи, а й, спираючись на образ, точно діяти, розв'язувати задачу.
Це приклад гри в більярд. З точки зору фізіології майстер гри в більярд не може, як би не старався, попасти кулею в лузу. За цю заяву майстер гри підніме фізіолога на сміх.
Навряд чи і ви в це повірите, тому що кожен із вас якщо й не пробував сам, то, принаймні, бачив, як більярдисти попадають, до того ж не один раз, і не випадково, а багато разів підряд.
А проте докази фізіолога досить обгрунтовані. Фізіолог має рацію.
Судіть самі, чи можна це справді зробити. Задача, яка стоїть перед бі-льярдистом, проста: наприклад, треба забити в лузу кулю, розташовану від неї на відстані в 1 метр. Як відомо, розмір лузи перебільшує діаметр кулі на 1 міліметр. Нескладний розрахунок показує, що помилка точності рухів руки при ударі не повинна перевищувати кутову секунду.
Одну кутову секунду! У той же час розрізняльна здатність ока на порядок нижча - воно може розрізняти предмети, розмір яких не менше кутової хвилини. Ось вам і диво! У випадку гри в більярд виходить, що око за своїми можливостями розрахунків і оцінки майбутніх рухів — справді безпорадне.
А якщо врахувати втрати точності рухів руки від незручного положення тулуба, в замаху при ударі, помилка в оцінці напрямку і величини сили, що прикладається до кулі, руху кия тощо — то завдання видається людині нерозв'язним.
А куля - у лузі. І друга. І третя...
Хто ж у цих ситуаціях дійові особи і виконавці? Предмет, який розташований поза нами: м'яч, куля. Траєкторії пересування в просторі (напрямок, швидкість, сила) предмета. А гра в більярд і будь-яка гра здійснюється за межею сучасного, минуле лише умова, а не регулятор дій.
Вони разом, у цілісності - образ ситуації.
Образ ситуації - це і мотив, імпульс, який спонукає до дії. До того умови ситуації варіативні, тому дуже важко або майже неможливо практично підготувати заздалегідь схеми рухів і дій на всі випадки.
Отже, за допомогою навички важко розв'язати продуктивно такого типу задачі. Бо навичка - дія, в якій рухи виконуються автоматично, завжди з фіксованими формами і способом повторення, набутими при розв'язані попередніх задач. Навичка - минулий досвід.
У непередбачених умовах психомоторної дії ситуація за посередництвом образу майбутніх рухів організує і регулює рухи відповідно до мети.
Образ рухів у дії, як і всі інші образи, підпорядковується всім законам, притаманним образу: предметності - результатом співвіднесення сприйняття з властивостями оригіналу, цілісності, структурності, усвідом л еності, константності і метричності - продукту вимірювальної функції м'язів як органа пізнання.
Завдяки вимірювальній функції м'язів організується пошукова активність, регуляція і оцінка рухів у той час, коли відбувається дія.
Регуляція дії думкою
Регуляція дій символом
Запитання і завдання для самостійної роботи
Альтернативно-тестові завдання для самоконтролю
21. Засоби розвитку психіки
Активність і розвиток
Дії праці
Людина — суб'єкт дії
Предмети праці