У рік у дитини починає працювати механізм психомоторики (у тварин сснсомоторика) - цс відбувається, коли дитина починає самостійно стояти і ходити. До цього часу малюк був прикутий до середовища як його частина; тепер він пізнає і оцінює почуттями світ, пересуваючись у просторі, а рука стає першим органом не лише рухів, пізнання, а й творчості. Тварини роблять це мордою - обнюхування, роздивляння і запам'ятовування навколишнього світу.
До половини першого року дитина живе, керуючись формулою:
енергопотенціал: витрачання— відновлення— нагромадження енергії.
Згодом у дитини починає працювати другий механізм творчості -почуття. І відповідно вона керується другою формулою життя:
почуття — енергопотенціал.
А коли їй виповнюється один рік, то набуває сили третя формула життя:
психомоторика - почуття — енергопотенціал.
Отже, за перший рік життя дитина двічі змінює формулу життєдіяльності. А переходячи до нового стану, починає вчитися користуватися психомоторикою.
Дитина, пізнаючи за допомогою психомоторики світ, опановує простір власних рухів, час тривання рухів, і сили, які діють у цьому просторі і часі, і їй чинять опір. Так малюк опановує фізичний світ.
Психомоторне пізнання - величезна праця, яку повинен кожен виконати самотужки. Бо це пізнання не можна здійснити, запам'ятавши найточніші словесні формули, математичні викладки - ніщо його не замінить: цей фізичний світ треба відобразити, оцінити і вивчити за допомогою почуттів самостійно.
Що ж таке живий рух і діяльність людини? Психомоторна і розумова діяльність, як ви вже зрозуміли, - дійсне буття людини: діючи, людина стає вільною. Психомоторні дії, якщо стають досконалими здатностями, можуть бути засобами творчості.
Тільки виконуючи дії, людина виявляє свою творчу сутність і свою індивідуальність. А система дій (психомоторних, пізнавальних, естетичних, моральних тощо), яку опанувала людина, є простором її свідомості.
Чому? У психомоторній дії людина розрізняє себе - стан свого тіла - і рухи, усвідомлює в собі дві протилежності: "систему - Я-пред-мет". І оперуючи цим Я-предметом, опановує і підпорядковує його своїй волі, скоряє, долає опір діям; мислить ними, переживає його і уявляє бажаний майбутній предмет ще до закінчення дії.
Справді, рух мислячого людського тіла - невичерпне джерело смислів і духовного змісту.
Ось де починається розвиток мислення і волі. Під час дії людина залишається вільною від плину живого руху; ця незалежність дає ш змогу керувати власними рухами згідно з метою подібно до того, як вона оперує предметом, розташованим поза нею.
Процес оперування предметом — процес вияву і розвитку здібностей мислення, почуттів і уяви; бо вони дієво виявляються під час розв'язування задачі і в цій самій роботі вони розвиваються.
Для дій мислячого тіла людини немає обмежень, коли вона розв'язує завдання, оперуючи і створюючи предмети найскладніших просторових конфігурацій і розмірів. Наприклад, вухо або око - теж органи мислячого тіла, здатні лише створювати відображення - перетворення зовнішніх та внутрішніх подразнень на психічні факти. Тому процеси творчості - відкриття, винаходи і створення художніх образів - неприступні для них.
Живий рух і дії людини регулюються її образами, почуттями, думками. У живому русі зароджуються елементи думки, виникають і працюють поза нашою свідомістю.
Отож, щоб розвивати мислення, треба навчитися: 1) дослухатися до себе, 2) розуміти "мелодію" психомоторної дії, 3) розрізняти її приховані смисли і робити їх власним здобутком.
У два роки малюк уже використовує психомоторику для вимови слів, розуміє смисл, закодований у слові, і стає здатним виконувати чужу волю. Спілкуючись з дорослими, він:
- нагромаджує для життя словниковий запас - почуттів, образів і смислів для регуляції власних дій;
- не відокремлює поки що себе від довкілля;
- тому може доцільно діяти тільки за чужою вказівкою: у цьому віці він найслухняніша (і приємна для батьків) дитина.
У три роки починає діяти на оточуючих силою слова:
а) відокремлює себе від середовища і стає автономною цілісністю, спрямованою на пізнання — стає "чомучкою";
б) усвідомлює свій суверенітет - створюється особисте "Я", і дитина починає діяти від власного імені, подає команди, просить і наказує, створюючи
програми дій і перелік вимог до дорослих, щоб задовольнити свої бажання руками і силами дорослих;
в) прагне підкорити своїй волі дорослих - робить це досить вишукано і навіть майстерно.
Відтепер для малюка його бажання - образ, почуття, думка- не просто сигнали, як крик або плач, а безпосередні регулятори його дитячої діяльності.
В оптимальному стані людина, виконуючи дію, може точно регулювати свої біодинамічні властивості, керувати: а) силою рухів, б) їх швидкістю, в) темпом і ритмом. Результатом дії буде її: координова-ність, точність рухів і влучність, зовнішнім виявом чого є спритність і пластичність як естетичні якості психомоторики. Ці здібності - перші кроки до психомоторної творчості.
Людина здатна керувати властивостями своєї психомоторики тільки частково і лише в діях, які добре завчені, а під час навчання діям виявляється її закріпачення, скутість рухів - вона перебуває в стані аварійності.
Дії незграбної людини втратили спритність і пластичність, у неї певною мірою порушується точність і особливо влучність рухів, натомість вони набувають скутості, порушення координації та негативних рис.
Про що це свідчить? Це свідчить про стан глибокої втоми або початок хвороби рухів.
Відображення неіснуючого
Уява — трансформатор нових образів
Уява, сенсорна сфера та інтуїція
Глибинні психічні явища і регуляція дій людини
Ознаки станів психічного здоров'я
Гармонійний стан механізму творчості
Дводіючий механізм творчості
Однодіючий механізм творчості
Якості психічного здоров'я