Метод спостереження - це основний метод сучасної психології, сутність якого полягає в тому, що наукові факти збираються через не втручання в життя об'єкта, а пасивне споглядання цього факту
Спостереження можна проводити як короткочасно, так і довготривало. Тому є такі види спостережень - метод поперечного зрізу (короткочасне) і лонгітюдне (довготривале).
Дослідник може виконувати роль пасивного спостерігача (відсторонене спостереження), а може активно взаємодіяти з об'єктом вивчення, одночасно спостерігаючи за ним (включене спостереження).
Спостереження може бути як вибірковим, так і загальним, за предметом і за об'єктом. Наприклад, загальне за об'єктом - спостереження ведеться за всіма членами колективу. Вибіркове за об'єктом - до спостереження включені лише окремі члени колективу. Загальне за предметом - в об'єкті спостереження досліджуються всі прояви психіки (характер, темперамент, воля). Вибіркове за предметом - у всього масиву (об'єкта) досліджується лише одна проблема (мислення або пам'ять).
Використання спостереження передбачає дотримання таких умов:
1) цілеспрямованість - визначення мети, завдання дослідження;
2) природні умови - типові умови спостереження (щоб особи не знали, що за ними ведеться спостереження);
3) наявність плану;
4) точне визначення об'єкта і предмета спостереження;
5) обмеження дослідником ознак, які є предметом спостереження;
6) вироблення дослідником однозначних критеріїв оцінки цих ознак;
7) забезпечення чіткості й тривалості спостереження.
Рис. 1.2.4. Переваги і недоліки методу спостереження
Методом спостереження користуються не тільки науковці, а й студенти, наприклад, при нагромадженні даних для написання психологічних характеристик особи.
Експеримент - основний метод психології, який полягає в тому, що факти отримуються шляхом створення спеціальних умов, в яких об'єкт міг би найбільш яскраво проявити предмет, що вивчається
Розрізняють експерименти: лабораторний і природний, констатувальний і формувальний.
Лабораторний проводиться в спеціальних психологічних лабораторіях за допомогою відповідної апаратури.
Природний експеримент здійснюється у звичайних для досліджуваного умовах діяльності. Природний експеримент, так само як і лабораторний, проводиться за певною програмою, але так, щоб людина не знала, що її досліджують і розв'язувала завдання спокійно, у звичайному для неї темпі.
Констатувальний експеримент спрямований на фіксацію наявних психологічних особливостей людини, формувальний- орієнтований на стимуляцію бажаних психічних виявів.
Рис. 1.2.5. Переваги і недоліки експерименту
Особливості допоміжних методів психології
Бесіда-метод отримання інформації на основі вербальної (словесної) комунікації, включає в себе запитання-відповіді
Бесіда може бути діагностичною (виявляє), корекційною (формує)
Метод бесіди може дати цінні результати за таких умов:
1) чітке визначення дослідником мети бесіди;
2) чітке планування системи запитань;
3) система запитань має відповідати віковим та індивідуальним особливостям обстежуваних, бути динамічною, тобто зміст наступного
запитання має залежати від змісту відповіді на попереднє тощо;
4) бесіда має бути невимушеною, доброзичливою.
Анкетування - метод соціально-психологічного дослідження за допомогою анкет, зміст питань і спосіб відповідей в яких заздалегідь плануються
Надійність даних анкетного опитування перевіряється двома шляхами:
1) повторним опитуванням за тією ж процедурою тих самих осіб;
2) контролем даних анкетного опитування іншими методами:
- опитуванням третіх осіб;
- спостереженням;
- аналізом доступних документів.
Анкетний метод може використовувати заочно, є порівняно економним методом збирання даних. Він дає змогу аналізувати і обробляти дані за допомогою статистики. Цей метод застосовують у масових обстеженнях.
Інтерв'ю - метод, який застосовується для збирання первинної інформації у психологічних, соціологічних та педагогічних дослідженнях
Соціометрія (від лат. societas - суспільство, metreo- вимірюю) - розроблена Дж. Морено
Даний метод застосовують з метою виведення чи формулювання робочої гіпотези на ранніх стадіях дослідження; збирання даних, доповнення, уточнення, розширення, контроль даних, одержаних іншими методами. Інтерв'ю як метод має три види:
1) стандартизоване інтерв'ю, в якому формулювання і послідовність запитань визначаються заздалегідь;
2) нестандартне інтерв'ю, в якому людина, яка його проводить, керується лише загальним планом опитування, формулює запитання відповідно до конкретної ситуації;
3) напівстандартне інтерв'ю, яке містить певну кількість можливих запитань.
Тест (від англ. test - випробування). Тести - це невеликі за обсягом і часом виконання завдання, однакові для всіх обстежуваних
Вибір видів інтерв'ю залежить від змісту дослідження, рівня вивчення проблеми, підготовки дослідника.
Тестування-це один з допоміжних методів психології, використання якого може служити виявленню:
1) рівня розвитку певних психічних функцій (спостережливості, пам'яті, мислення, уяви, уваги тощо);
2) наявності чи відсутності певних знань, умінь, навичок, психічних якостей, вихованості тощо);
3) ступеня придатності чи готовності підростаючого індивіда чи дорослої людини до певної професії;
4) психічних захворювань;
5) інтересів, думок, здібностей людини.
Аналіз продуктів діяльності - це один з допоміжних методів психології. До нього відносяться аналіз малюнків, певних зображень.
Соціометричний метод вивчає характер взаємостосунків у колективі через процедуру вибору.
Психологія використовує також методи обробки даних - це кількісні та якісні методи. До кількісних методів належать, наприклад, визначення середніх величин і міри розсіювання, коефіцієнтів кореляції, побудова графіків, гістограм, схем, таблиць тощо. Якісний метод передбачає аналіз і синтез отриманих даних, їх систематизацію та порівняння з результатами інших досліджень.
В психології використовують безліч методів. Який з них раціонально застосувати, науковці вирішують в кожному конкретному випадку залежно від задач і об'єкта дослідження. При цьому, як правило, використовують не один який-небудь метод, а декілька, які взаємодоповнюють і контролюють одне одного.
1.3. Розвиток психіки
Історія розвитку психіки
Відмінність психіки людини від психіки тварин
1.4. Свідомість
Поняття про свідомість, її особливості та функції
Структура свідомості
Рівні вияву психіки людини
Філогенетичні та онтогенетичні фактори формування свідомості
Розділ 2. Психічні процеси та стани